Nemocí z pohybu trpí více než 70 % lidí na světě. Britové se s tím chtějí vypořádat

Takzvaná kinetóza trápí téměř tři čtvrtě obyvatel planety. Budoucí vozy Land Rover a Jaguar s ní budou bojovat pomocí optimalizovaných asistenčních systémů.

Do výzkumu autonomních vozidel se pouští celosvětový výrobci i menší firmy. Jednou ze společností, která této oblasti přikládá velkou váhu, je i koncern JLR. Jeho cílem je dosáhnout nulového počtu nehod a eliminovat dopravní zácpy. V rámci toho pilně pracuje na nových technologiích a nyní připravuje průkopnický software.

Budoucí autonomní vozy by totiž měly být schopné eliminovat takzvanou nemoc z pohybu, neboli kinetózu. Jedná se o velmi rozšířenou nemoc, která má několik podob. Nejčastěji se objevuje právě u cestujících v autech a podle JLR trpí těmito potížemi přes 70 % lidí po celém světě.

Ineos Grenadier leží JLR v žaludku. Soud o okopírovaném vzhledu koncern prohrál

Ineos Grenadier leží JLR v žaludku. Soud o okopírovaném vzhledu koncern prohrál

U někoho se projevuje při jízdě na zadních sedadlech a někomu se udělá špatně třeba při koukání do telefonu za jízdy. Kinetóza je ale také třeba mořská nemoc či nevolnost v letadle. Čím dál více se objevuje také u uživatelů virtuální reality. Zrychlování, brzdění, vysoké náklony v zatáčkách či náhlá změna jízdního pruhu v automobilu jsou faktory, které mohou u pasažérů tyto potíže vyvolat.

JLR má tak pro budoucí autonomní software svých vozů připravené speciální funkce, které kinetóze alespoň částečně zamezí. Nehledejte v tom ale žádnou vědu, vozy Jaguar a Land Rover budou mít prostě a jednoduše velmi hladce vyladěné funkce adaptivního tempomatu a změny jízdních pruhů. Níže ve videu si můžete prohlédnout, co tím koncern myslí.

Koncept JLR Vector je autonomní modul pro všechno. Do provozu se chystá příští rok

Koncept JLR Vector je autonomní modul pro všechno. Do provozu se chystá příští rok

„Mobilita se rychle mění. K dosažení našeho cíle v podobě nulových nehod a eliminace dopravních zácp budeme muset využít sílu autonomních vozidel. Řešení problému cestovní nevolnosti v autonomně řízených automobilech je klíčem k obrovskému potenciálu, který tato technologie dává pasažérům. Ti pak budou moci využít čas strávený na cestách ke čtení, práci, nebo relaxaci,“ řekl Dr Steve Iley, Jaguar Land Rover Chief Medical Officer.

Nová Škoda Fabia je luxusnější. Už jsme ji řídili, bude to největší malé auto na trhu

Škoda Fabia IV 1.0 TSI DSG

Čtvrtá generace Škody Fabia je za rohem, představí se už v květnu, od léta si ji budete moci objednat v rámci předprodeje a s podzimem dorazí na showroomy a k prvním zákazníkům.

25.  2.  2021 | Jiří Baborský | 68 příspěvků
TEST Volkswagen Golf GTE 1.4 PHEV: Dobrý přítel bohatého pendlera

Volkswagen Golf GTE

Plug-in hybridní GTE je nejvýkonnější eko verzí Volkswagenu Golf. Slibuje úsporný provoz i vysoký výkon, jak ale funguje v podmínkách české zimy?

24.  2.  2021 | Richard Herbich | 26 příspěvků
TEST Kia e-Soul 64 kWh: Sladký život s volty a ampéry i v třeskutých mrazech?

Kia e-Soul 64 kWh

První generace Kie Soul se světu představila už v roce 2008 a pro značku představovala důležitý milník. V té době Kia nabízela vcelku fádně vypadající picanta, ria nebo cee’dy a funky krabička na čtyřech kolech byla konečně vozem, po které bylo možné toužit.

21.  2.  2021 | Richard Herbich | 42 příspěvků