Nemilosrdná přímá úměrnost: stáří aut a počet dopravních nehod

Počet obětí při dopravních nehodách se daří každým rokem snižovat – to je neoddiskutovatelný fakt. Zatímco ještě v roce 1994 zahynulo na českých silnicích při dopravních nehodách hrozivých 1473 lidí, vloni toto číslo činilo 701 osob, což znamenalo nejméně mrtvých za posledních 60 let.
Nemilosrdná přímá úměrnost: stáří aut a počet dopravních nehod

Za první polovinu letošního roku zemřelo na českých silnicích 310 lidí. Optimismus ovšem není ani při těchto číslech na místě. Ve srovnání se zbytkem Evropy patří Česká republika stále mezi čtyři nejhorší země, pokud počet obětí dopravních nehod přepočteme na jednu miliardu ujetých kilometrů.

V Česku na toto množství ujetých kilometrů připadá 17 obětí, v Německu šest, ve Velké Británii dokonce jen 4.

Co dělají ve zbytku Evropy jinak a lépe? Mají přísnější předpisy či lepší úroveň zdravotní péče? Jsou řidiči ukázněnější? Nikoliv. Důležitý a nejpodstatnější rozdíl lze nalézt především ve věkové skladbě vozového parku.

Stárneme!

Průměrné staří motorových vozidel v Česku totiž neklesá, naopak roste. V současné době je dokonce nejvyšší od roku 2007. Zatímco průměrné stáří vozového parku osobních automobilů činí v zemích Evropské unie 8,2 roku, v Česku se už čtvrtý rok drží u hranice 14 let, v současné době dosahuje hodnoty 13,9 roku. To je o půl roku více, než tomu bylo v roce 2000, počet registrovaných osobních aut přitom vzrostl více než o 1,2 milionu.

Pokud bychom do statistiky započítali všechna motorová vozidla, dosahuje průměrné stáří v ČR dokonce téměř 16,5 roku. V Česku je v současné době zaregistrováno 4 608 750 osobních automobilů. Přes 60 procent z nich je starších 10 let, podíl vozidel starších 15 let přesahuje 32 procent a problémem je, že podíl těchto skupin stále roste, a vozový park se tedy dostatečně neobměňuje.

Loni bylo v ČR poprvé zaregistrováno 304 989 osobních vozů – 173 282 nových a 131 707 ojetých z dovozu, přičemž nejpočetnější skupinu dovážených ojetin tvoří vozy právě ve stáří kolem 10 let.

Hodnota obnovy vozového parku novými osobními automobily v roce 2011 tedy činila pouhých 3,85 procenta a dostala se na úroveň roku 2003. V motoristicky vyspělých zemích se přitom tento parametr pohybuje v rozmezí od 8 do 10 procent.

Starší = nebezpečné

Dlouhodobé statistiky ukazují, že řidiči vozidel starších 10 let zaviní polovinu všech dopravních nehod. Podíl na smrtelných nehodách této skupiny vozů činí 65 až 67 procent. Ve starších autech tedy umírá dvakrát až třikrát více lidí než v automobilech novějších a to řidiči starších vozů najezdí třikrát méně kilometrů. A právě zde je zakopaný pes.

V ČR chybí jakákoli koncepce obnovy vozového parku a vlastníci vozidel nejsou nijak motivováni k pořizování aut mladších 10 let, která z hlediska konstrukce, bezpečnostních prvků i vlivu na životní prostředí splňují naprosto jiné, náročnější parametry.

Jak dále?

Česká republika se zavázala, že do roku 2020 sníží počet usmrcených při dopravních nehodách na 35 osob na jeden milion obyvatel, což by v té době měl být průměr EU. V současnosti připadá v ČR na milion obyvatel 67 obětí, Británie se už dnes může chlubit „pouhými“ 31 oběťmi.

Nově jmenované vedení BESIP se nechalo slyšet, že je tento cíl realizovatelný. Určitě ano, pokud se Národní strategie bezpečnosti silničního provozu zaměří na omlazení vozového parku. Pokud ne, budou na českých silnicích lidé dál umírat v počtech, které lze jen těžko akceptovat. A nepomohou ani ta nejlepší preventivně-bezpečnostní opatření.

(Autorem článku je Jiří Střelický z Generali PPF Holding)
 

Zdroj: E15.cz

Ilustrační foto: profimedia.cz
 

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků