Německý tisk: Proč jsou VW, BMW a Daimler tak úspěšní?

Výrobci automobilů s centrálami v Německu přišli se svými výsledky za rok 2011 a byla to velkolepá podívaná. Jak Volkswagen, tak i BMW dosáhly rekordních zisků a jejich představitelé, jak velí manažerský kánon, kreslí růžové scénáře také pro rok letošní. Němečtí komentátoři už ovšem tak optimističtí nejsou a upozorňují na některé stíny, které na lesk rekordních čísel dopadají.
Německý tisk: Proč jsou VW, BMW a Daimler tak úspěšní?

Die Tageszeitung: Tlustá auta, tučné zisky

Koncern Volkswagen předkládá blyštivá čísla a i další němečtí výrobci udělali se svými převážně hodně hladovými produkty dobré obchody. Lidem, kteří si přejí úsporná auta, se to nemusí líbit. Především je to ale dobrá zpráva pro „autoland“, kde poslední roky převládaly negativní zprávy v souvislosti s problémy Opelu. Jen zisková společnost je ostatně schopna investovat do úspornějších či alternativních pohonů. To se zatím nedělo. Aby se to změnilo, museli by politici předložit přísnější pravidla. Apely nepomáhají.

Klepněte pro větší obrázek

Proč jsou VW, BMW a Daimler tak úspěšní? Protože nacházejí na celém světě zákazníky. Buď díky dobrému poměru cena-výkon jako v případě škodovek z koncernu VW, nebo díky firemní politice, která klienty přiměje zaplatit maximální cenu. V rozvíjejících se zemích existuje dost nových boháčů, kteří si německá luxusní auta mohou dovolit. Debaty o šetrnosti je nezajímají.

I v Německu, kde si je část klientely vědoma cen benzinu, se úsporné modely špatně prosazují – jsou příliš drahé. Peníze později uspořené u benzinové pumpy kupující odevzdává v autosalonu. Aby se to změnilo, musí pomoci politika: ambiciózními předpisy pro spotřebu vozidel. Technické možnosti úspor zdaleka nejsou vyčerpány.

Handelsblatt: Velký problém autoprůmyslu

Bilance německých výrobců automobilů jsou samy o sobě poměrně výmluvné. Ale jak zřetelně tato čísla na první pohled působí, tak nejasně vypadají při pohledu na evropský trh. I Volkswagen, svými úspěchy nejrozmazlenější evropská automobilka, stejně jako nejúspěšnější výrobce prémiových vozů BMW tento týden připustily, že jim dělá problémy jejich evropské okolí.

Klepněte pro větší obrázek

S přihlédnutím ke znovu otevřeným spekulacím o možném uzavření závodu Opelu se jedno ukazuje zcela jasně: celá branže především v Evropě trpí kvůli nadbytečným kapacitám. Od roku 2007 se zdejší trh zmenšil o 14 procent a negativní vývoj lze čekat i letos. Z velkovýrobců na starém kontinentu ziskově montují jen VW a Hyundai.

Už když v roce 2008 branže následkem finanční krize zabředla do problémů, bylo to z velké části kvůli nadbytečným kapacitám. Od té doby jednaly jen dvě společnosti: General Motors zavřel svou fabriku v Antverpách a Fiat se rozloučil s provozem na Sicílii. Víc se nestalo.

Výrobci se tváří, jako by platila pravidla hry Mikádo. Kdo se první pohne, prohrál. Nakonec ale cenový boj automobilky přiměje překonat vlastní strnulost.

Frankfurter Allgemeine: VW na špici

Čistý zisk 16 miliard eur. Tolik za jediný rok ještě žádná německá firma nevydělala. Na fanfáry to přesto není; tento výsledek zkresluje řada zvláštních efektů. Operativní zisk 11,3 miliardy eur je sice také pěkný, ale v relaci k obratu jde už „jen“ o sedm procent. Jiní si vedli lépe: Daimler osm, BMW dokonce 11 procent. A marže v prémiovém segmentu jsou vždy vyšší než na masovém trhu. To se odráží i v rámci koncernu VW: Audi se pyšní 12procentním podílem zisku na obratu. O takových ukazatelích mohou zemité sestry VW – Škoda a Seat – jen snít.

Klepněte pro větší obrázek

Přesto se největšímu evropskému výrobci aut vede mnohem lépe, než se před pár lety čekalo. Wolfsburští těží z faktu, že s odchodem do Číny začali už v osmdesátých letech. Země středu je největším automobilovým trhem na světě a pro VW zcela zásadním. Ale podíl značky se zvýšil i na vyspělých trzích. Modelová ofenziva se vyplatila. Jak to půjde dál?

Přáním šéfů je výsledek opakovat. Ve skutečnosti ale bude v roce 2012 vát vítr VW přímo do tváře. V Evropě se má podle odhadů automobilový trh propadnout o pět procent. Vzniká tím reálné nebezpečí, že ztrátami sužovaní konkurenti v Německu, Itálii i Francii nechají z čirého zoufalství spadnout ceny ještě níže. A v této slevové bitvě se přirozeně dostanou pod tlak i marže lídra trhu. 

Zdroj: E15.cz
 

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků