Německo má kvůli Volkswagenu problémy

Evropská komise zahájila řízení proti Německu kvůli legislativě, která chrání největší evropskou automobilku Volkswagen před nepřátelským převzetím. Potvrdil to mluvčí komise Reijo Kempinen.

"Komise je znepokojena některými ustanoveními, která by mohla fungovat jako odrazování investic z jiných členských států. To by porušovalo pravidla smluv EU o volném pohybu kapitálu a právu firem na usídlení," řekl mluvčí.

Právní postup exekutiva EU zahájila zasláním oficiálního upozornění, žádajícího Německo o zdůvodnění napadeného zákona. Berlín má na odpověď dva měsíce.

Zahájením právních kroků komise riskuje další střet s německým kancléřem Gerhardem Schröderem. Ten byl dříve šéfem vlády spolkové země Dolní Sasko, sídla Volkswagenu, a ochrannou legislativu veřejně bránil. Kancléř zároveň v minulosti obviňoval komisaře pro vnitřní trh Fritse Bolkensteina z toho, že se snaží záměrně poškozovat německý průmysl, především v připravovaných pravidlech, usnadňujících převzetí v mezistátním rámci.

Volkswagen má legislativně zaručeno, že žádný z podílníků nebude mít více než 20 procent hlasovacích práv, tedy maximálně tolik, kolik má vláda Dolního Saska. Komise EU nyní vede kampaň za odstranění zbylých bariér volného pohybu kapitálu v unii, a v tom ji v poslední době podpořilo několik rozhodnutí Evropského soudního dvoru.

Komise již u soudu vyhrála v boji proti takzvaným zlatým akciím, kterými si vlády v privatizovaných firmách zajišťují kontrolu nad důležitými rozhodnutími. Evropský soudní dvůr však v nedávné době neshledal nic závadného na systému blokovacích minorit ve španělských firmách. Pozorovatelé tak upozorňují na možnou slabost právních argumentů Evropské komise proti německé legislativě.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků