Německo diskutuje: Omezit rychlost ve městech na 30 km/h?

Levicová opozice v Německu navrhuje, aby se ve městech omezila rychlost automobilů na 30 kilometrů v hodině. Od snížení maximální povolené rychlosti z dosavadní padesátky si slibuje větší bezpečnost v ulicích a méně hluku i emisí oxidu uhličitého.
Německo diskutuje: Omezit rychlost ve městech na 30 km/h?

Vláda a největší autoklub ADAC jsou ale proti; jednotný názor nemá ani policie.

„V městském provozu by měla být předepsána třicítka jako nová nejvyšší povolená rychlost. Na hlavních tazích by měla platit výjimka a rychlost 50 kilometrů v hodině by tam měla být zřetelně vyznačena,“ přiblížil plány opozice na regulaci rychlosti dopravy ve městech dopravní expert sociálních demokratů (SPD) Sören Bartol.

Toto opatření podporuje také jeho kolegyně z názorově spřízněné strany Zelených Kirstin Lühmannová, podle níž bude provoz při nižším tempu plynulejší, zmírní se agresivita některých řidičů a zvýší se naopak jejich pozornost.

„Rychlost 30 kilometrů v hodině jako pravidlo ve městech ochrání chodce a cyklisty, zejména děti, neboť se na polovinu zkrátí brzdná dráha,“ dodal předseda dopravního výboru Spolkového sněmu Anton Hofreiter za Zelené.

Šnečí tempo by nikdo nerespektoval, míní ADAC

Německý ministr dopravy Peter Ramsauer však tuto myšlenku striktně odmítl. „Já chci mobilitu umožňovat, ne jí bránit. Dokud budu ministrem dopravy, žádný takový všeobecný rychlostní limit nebude,“ prohlásil Ramsauer, který ve vládě zastupuje konzervativní bavorské křesťanské socialisty.

Stejné stanovisko zaujal i vlivný autoklub ADAC, podle něhož by takové opatření mělo za následek „šnečí tempo“ na silnicích ve městech a řidiči by limit nerespektovali. Některé menší autokluby ho naopak podpořily.

Rozhodovat by se o návrhu mělo jen lokálně

Stejně nejednotná je v názoru na zavedení třicítky v německých městech i tamní policie. Zatímco představitelé největších policejních odborů GdP návrh přivítali, konkurenční odborová organizace DPolG podporuje omezení rychlostí jen tam, kde je to nutné, nikoli obecně. V různých internetových anketách se proti snižování povolené rychlosti vyslovila také většina Němců.

Tuto debatu prozatím ukončily politické špičky SPD, které se k návrhu vlastních dopravních odborníků postavily zády. O úpravách rychlosti ve městech mají podle nich rozhodovat lokální činitelé, a ne spolkoví politici.

Zdroj: E15.cz
 

TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

včera | Milan Lažanský | 11 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků