Německé automobilky hybridy příliš nezajímají

Hybridní pohon se zdá být šlágrem doby. Mnohé automobilky mu ale nepřikládají takovou důležitost, jak by se mohlo zdát.
Německé automobilky hybridy příliš nezajímají

Hybridy pro Němce nejsou priroritou

Letošní výroční konference VDA, která proběhla 2. dubna v Ludwigsburgu, přinesla právě takový závěr. Zúčastnili se jí zástupci nejvýznamnějších německých automobilek a dodavatelských firem. Podle Dr. Jense Hadlera, výkonného ředitele vývoje motorů u Volkswagenu, označil současné hybridní systémy jako příliš drahý prostředek ke snižování spotřeby paliva a redukci výfukových plynů. Hadler v této souvislosti zdůraznil některé prostředky, jimiž lze podobných výsledků dosahovat na současných motorech za podstatně nižších nákladů než provázejí hybridní systémy.

Zmínil třeba rekuperační brzdění nebo vypínání motoru při zastavení vozu třeba na křižovatce. Tento systém přitom Volkswagen úspěšně aplikoval již takřka před dvaceti lety ne některých vozech Golf, jež byly v běžném provozu bez potíží provozuschopné. Takové soustavy, jež lze bez větších investic použít takřka okamžitě, podle Hadlera přinesou snížení spotřeby a emisí o zhruba 5%. Hybridní pohon je v tomto ohledu sice pětinásobně úspěšnější, ale stojí osmnáctkrát více. Tato disproporce ale bude v budoucnosti jistě klesat s novými hybridními systémy.

S další zajímavou kalkulací a jiným pohledem se přidal Franz Fehrenbach, jeden ze šéfů společnosti Bosch. Uvedl, že hybridní vůz se zážehovým motorem stojí ve srovnání s konvenčním ústrojím o 2 000 Euro více, během prvních třech let ale přinese svému majiteli na snížení spotřeby úsporu jen 1 500 Euro. V případě použití vznětového agregátu stoupnou pořizovací náklady o 3 500 Euro, aleušetří jen 2 500 Euro. 

S jistotou jen ve vozech Porsche

Peter Langen z oddělení vývoje motorů BMW dodal, že hybridní soustava jako doplňkové zařízení k současnému spalovacímu motoru není v otázce snižování spotřeby všelékem. Technické a ekonomické aspekty ukazují, že hybridní pohon se dnes hodí pouze pro určité druhy automobilů. Naproti tomu Dr. Leopold Mikulic, vicepresident společnosti Mercedes-Benz pro výrobní program a vývoj pohonných jednotek, oznámil, že při jeho firma při vývoji každého nového motoru preventivně počítá s doplněním hybridním ústrojím. Klíčem k úspěchu je podle něj modulární konstrukce všech prvků motorů a převodovek, díky níž lze snižovat vývojové a výrobní náklady a zároveň se vyhnout vlivům výkyvů v aktuální poptávce. Zájemce o automobil tak bude mít širší možnosti výběru pro něj ideální konfigurace zážehových či vznětových ústrojí nebo převodovek. 

S hybridními systémy výhledově počítá zejména Porsche. Podle Dr. Heinz-Jacoba Neussera, šéfa vývoje pohonných jednotek společnosti Porsche, bude hybridní systém vhodný k tomu, aby si jím vybavené vozy udržely své tradiční schopnosti, ovšem při nižších provozních nákladech a větší ohleduplnosti k životnímu prostředí. Neusser za ideální hostitele hybridních systému označil budoucí generace modelů Cayenne a Panamera. K rychlejšímu rozvoji hybridních technologií by podle něj přispěly různé formy státních nebo unijních podpor, jež by se staly motivací i pro automobilky, jež zatím tyto technologie neberou příliš vážně. Smysl podle něj budou mít pouze v případě, kdy v provozu takové vozy přinesou úsporu alespoň 30%.
           
Ačkoli německé automobilky s hybridními technologiemi pro budoucnost počítají, není dnes zcela jisté, jakým směrem se vývoj úhonách jednotek pro automobily bude ubírat. V nejbližší době však proces „hybridizace“ nebude na důležitosti nabývat nijak závratným tempem.  

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

 

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků