Hybridní pohon se zdá být šlágrem doby. Mnohé automobilky mu ale nepřikládají takovou důležitost, jak by se mohlo zdát.
Hybridy pro Němce nejsou priroritou
Letošní výroční konference VDA, která proběhla 2. dubna v Ludwigsburgu, přinesla právě takový závěr. Zúčastnili se jí zástupci nejvýznamnějších německých automobilek a dodavatelských firem. Podle Dr. Jense Hadlera, výkonného ředitele vývoje motorů u Volkswagenu, označil současné hybridní systémy jako příliš drahý prostředek ke snižování spotřeby paliva a redukci výfukových plynů. Hadler v této souvislosti zdůraznil některé prostředky, jimiž lze podobných výsledků dosahovat na současných motorech za podstatně nižších nákladů než provázejí hybridní systémy.
Zmínil třeba rekuperační brzdění nebo vypínání motoru při zastavení vozu třeba na křižovatce. Tento systém přitom Volkswagen úspěšně aplikoval již takřka před dvaceti lety ne některých vozech Golf, jež byly v běžném provozu bez potíží provozuschopné. Takové soustavy, jež lze bez větších investic použít takřka okamžitě, podle Hadlera přinesou snížení spotřeby a emisí o zhruba 5%. Hybridní pohon je v tomto ohledu sice pětinásobně úspěšnější, ale stojí osmnáctkrát více. Tato disproporce ale bude v budoucnosti jistě klesat s novými hybridními systémy.
S další zajímavou kalkulací a jiným pohledem se přidal Franz Fehrenbach, jeden ze šéfů společnosti Bosch. Uvedl, že hybridní vůz se zážehovým motorem stojí ve srovnání s konvenčním ústrojím o 2 000 Euro více, během prvních třech let ale přinese svému majiteli na snížení spotřeby úsporu jen 1 500 Euro. V případě použití vznětového agregátu stoupnou pořizovací náklady o 3 500 Euro, aleušetří jen 2 500 Euro.
S jistotou jen ve vozech Porsche
Peter Langen z oddělení vývoje motorů BMW dodal, že hybridní soustava jako doplňkové zařízení k současnému spalovacímu motoru není v otázce snižování spotřeby všelékem. Technické a ekonomické aspekty ukazují, že hybridní pohon se dnes hodí pouze pro určité druhy automobilů. Naproti tomu Dr. Leopold Mikulic, vicepresident společnosti Mercedes-Benz pro výrobní program a vývoj pohonných jednotek, oznámil, že při jeho firma při vývoji každého nového motoru preventivně počítá s doplněním hybridním ústrojím. Klíčem k úspěchu je podle něj modulární konstrukce všech prvků motorů a převodovek, díky níž lze snižovat vývojové a výrobní náklady a zároveň se vyhnout vlivům výkyvů v aktuální poptávce. Zájemce o automobil tak bude mít širší možnosti výběru pro něj ideální konfigurace zážehových či vznětových ústrojí nebo převodovek.
S hybridními systémy výhledově počítá zejména Porsche. Podle Dr. Heinz-Jacoba Neussera, šéfa vývoje pohonných jednotek společnosti Porsche, bude hybridní systém vhodný k tomu, aby si jím vybavené vozy udržely své tradiční schopnosti, ovšem při nižších provozních nákladech a větší ohleduplnosti k životnímu prostředí. Neusser za ideální hostitele hybridních systému označil budoucí generace modelů Cayenne a Panamera. K rychlejšímu rozvoji hybridních technologií by podle něj přispěly různé formy státních nebo unijních podpor, jež by se staly motivací i pro automobilky, jež zatím tyto technologie neberou příliš vážně. Smysl podle něj budou mít pouze v případě, kdy v provozu takové vozy přinesou úsporu alespoň 30%.
Ačkoli německé automobilky s hybridními technologiemi pro budoucnost počítají, není dnes zcela jisté, jakým směrem se vývoj úhonách jednotek pro automobily bude ubírat. V nejbližší době však proces „hybridizace“ nebude na důležitosti nabývat nijak závratným tempem.