Němci mění auta za kola, benzin řeší politici

Němci objevili veřejnou dopravu. Na vině je razantní zdražení pohonných hmot, které začalo vloni a nyní prolomilo u benzinu psychologickou hranici 1,7 eura za litr. Předchozí důležitá meta 1,5 eura padla v lednu.
Němci mění auta za kola, benzin řeší politici

V roce 2011 jel podle statistik každý Němec v přepočtu 134krát autobusem nebo vlakem. Tento trend se prohlubuje, napovídají letošní data. Z řidičů, kteří zůstali věrní cestování za volantem, se čerstvě dvě třetiny přiznaly, že se snaží jet co nejúsporněji. Dalších 28 procent vyměnilo auto za jízdní kolo.

Federální antimonopolní úřad, který neuspěl v tažení proti velkým společnostem BP/Aral, Jet, Shell a Total pro podezření z cenových úmluv, rozjíždí novou ofenzivu. Po stížnostech malých čerpacích stanic prověří, zda blok „velkých“ nevnucuje konkurenci pravidla hry včetně cen.

Horní parlamentní komora uvažuje o zavedení cenové brzdy pro pohonné hmoty, ozývají se i návrhy na zvýšení paušálu pro cestovné za prací.

Obavy německých ekonomů a politiků se naplnily: bezprostředně před Velikonocemi dosáhly ceny benzinu dalšího rekordu. Nejžádanější druh Super E5 se vyšplhal v průměru na 1,71 eura za litr, psychologická meta padla v úterý a pokořena zůstala i včera. Analytici se navíc obávají, že další cenový růst bude následovat.

Klepněte pro větší obrázek
V Evropě je nejdražší benzin v Nizozemsku (1,83 eura) a nejlevnější v Polsku (1,38). V Česku stojí 1,49 eura.

Benzin Super E10 s povinnou desetiprocentní příměsí biolihu se pohybuje pod touto hranicí a prodává se za zhruba 1,68 eura. Nafta, jež se po skoku na rovněž psychologickou hladinu 1,5 eura v závěru února chvíli šplhala výše a zase padala, stojí od úterý 1,53 eura.

Jako důvod pro tento nepříznivý vývoj uvádějí experti a trhy stále vyšší pořizovací ceny ropy. V Rotterdamu, který je největším parketem pro obchodování s touto strategickou surovinou a jejími produkty, stoupla cena tuny benzinu Super na 1214 dolarů. Barel severomořské ropy Brent, zásadní pro dodávky do Evropy, vyšel včera na 124,50 dolaru.

Vliv na náklady na ropu a její deriváty má i oslabení kurzu eura vůči dolaru, které prodražují konečné ceny a programuje další šroubování ukazatelů u čerpacích stanic. 

Zvrátit nepříznivý vývoj se snaží němečtí politici. Spolková rada, horní komora parlamentu, požaduje zákonem danou cenovou brzdu, jež povolí jen jedno zvýšení cen denně a nařídí jeho zveřejnění na internetu. Proti je ADAC, největší automotoklub ve Spolkové republice. Svaz s 18 miliony členy poukazuje na porušování pravidel volné hospodářské soutěže.

Podezření, že něco není úplně v pořádku už teď, má antimonopolní úřad. Posvítit si chce na pět velkých ropných koncernů, a to z důvodů poškozování konkurence u menších pump. Ty si stěžují na cenové požadavky větších hráčů, kteří je svými požadavky za dovezený benzin a naftu nutí, aby brali od řidičů ještě vyšší marže, než mají oni sami.

Zdroj: E15.cz

Foto: profimedia.cz
 

bazar

Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 697 km
Cena: 290 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 773 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Octavia 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 108 423 km
Cena: 191 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 317 km
Cena: 50 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 235 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků