Němci chtějí dražší parkovné pro těžká auta. Našel by návrh podporu i v Česku?

Kontroverzní návrh jistého starosty má za úkol vytlačit z centra města velká SUV, postihl by přitom i elektromobily.

Máte těžké auto? Za parkování ve městě zaplatíte o dost více. Taková myšlenka přichází od Borise Palmera, starosty německého univerzitního města Tübingen jižně od Stuttgartu, který za tamní stranu Zelených a městský výbor pro ochranu klimatu navrhuje ve svém městě razantní zvýšení ročního poplatku za rezidenční parkování, a to v závislosti na hmotnosti vozu.

V současnosti vyjde roční parkování pro rezidenty Tübingenu na 30 eur (asi 760 Kč) bez ohledu na to, jakým autem jezdí. Výbor nyní doporučil zvýšit roční poplatek na 120 eur (asi 3000 Kč), přičemž majitelé vozidel o hmotnosti přesahující 1800 kg by platili o 60 eur více, tedy celkem 180 eur (asi 4600 Kč).  

Cyklisté stále podceňují přilby. Nemělo je 70 % smrtelně zraněných v letošním roce

Cyklisté stále podceňují přilby. Nemělo je 70 % smrtelně zraněných v letošním roce

Nová pravidla rezidenčního parkování jsou nepochybně zaměřena na vytlačení velkých SUV z centra německého města. A zatímco v jiných metropolích dostávají elektromobily a plug-in hybridy určitá zvýhodnění pro parkování s ohledem na jejich nižší produkci emisí, návrh Palmera zahrnuje i tato obecně těžší auta s bateriemi.

Podle starosty jsou náklady na údržbu parkovacích míst v centru města vyšší, než dokáže pokrýt současně navrhované zvýšení poplatku. Palmer totiž původně navrhoval ještě vyšší poplatky pro parkující rezidenty města, kdy by majitelé těžkých SUV platili ročně dokonce 360 eur (9100 Kč). To se ovšem u městské rady nesetkalo s příznivou odezvou.

Volvo soucítí se zvířaty. Přestane kompletně nabízet kožené čalounění

Volvo soucítí se zvířaty. Přestane kompletně nabízet kožené čalounění

V létě byl nicméně při zdůvodňování takového zdražení Palmer na majitele vozů ještě tvrdší: „Za silnice neplatíte. Daně neplatíte dostatečně vysoké. A vámi oblíbená auta jsou masivně dotována všemi daňovými poplatníky a budoucími generacemi. Pokud by ceny mluvily pravdu, parkovací místo by nestálo 30 eur za rok, ale 3000,“ citovaly starostu noviny Frankfurter Allgemeine.

Konečné rozhodnutí o zdražení poplatků za rezidenční parkování v Tübingenu padne u tamní rady na konci měsíce. Nakonec ovšem figurují v návrhu i různé výjimky pro rezidenty Tübingenu, výhodnější parkování by tak měli například lidé se zdravotním postižením nebo lidé, kteří své auto potřebují k vykonávání práce.

TEST VW Caddy Maxi California 2.0 TDI: Boží chatka na kolech za super peníze

VW Caddy Maxi California 2.0 TDI DSG

Základními lidskými potřebami je mít kde se vyspat, zůstat v teple a najíst se. S Californií to jde snadno a každý den jinde.

24.  10.  2021 | Richard Herbich | 16 příspěvků
Za volantem Chevrolet Corvette C1: Je to kousavá mrcha, nebo pohodlné GT?

Chevrolet Corvette C1

Chevrolet Corvette 1. generace je skutečná kráska. Po nastartování ale vymění něžnost za získání respektu širokého okolí. Je třeba se této nespoutané elegance bát?

23.  10.  2021 | Vladimír Kadera
TEST Mercedes-Benz EQA 250: Zlatíčko do zásuvky jen pro holky? Tak to pozor!

Mercedes-Benz EQA 250

Nejlevnější model rodiny EQ automobilky Mercedes-Benz působí spíše jako auto pro holky. Byla by ale škoda ho takhle povrchně škatulkovat. Obzvláště, když jeho vlastnosti ocení i chlapáci.

22.  10.  2021 | Jan Mička | 6 příspěvků