Některé automobilky zřejmě nepřežijí letošní rok

V roce 2013 si mnohé automobilky vyzkoušejí roli starých vozů nevyhnutelně mířících ke sešrotování. Tvrdí to němečtí experti, podle nichž nový rok zcela změní celý průmysl a pro některé výrobce bude osudný.
Některé automobilky zřejmě nepřežijí letošní rok

„Evropský automobilový průmysl - zejména v jižní Evropě - čelí největší zatěžkávací zkoušce od druhé světové války,“ řekl pro Welt.de motoexpert Ferdinand Dudenhoeffer. „Eurozóna zůstává už v recesi, a automobilové trhy v Evropě v roce 2013 budou přesycené,“ uvedl Dudenhöffer, který je ředitelem CAR-Center Automotive Research na univerzitě v Duisburgu-Essenu.

Automobilový boom podle něj jednoznačně končí. A nyní přichází rok, který výrazně změní celé odvětví.

Hospodářská situace v Itálii a Španělsku je dramatická, důvod k nadějím nenabízí ani Francie. A dokonce právě i v Německu, které se s krizí zatím vyrovnává dobře, rostou obavy. Manažeři automobilek jsou proto velmi nervózní a s obavami hledí na mapu evropského automobilového trhu.

Evropská bitevní pole

Německé automobilky již vyčlenily miliardy na inovace, vývoj či nové továrny. O těchto finančních možnostech však mohou ostatní automobilky jen snít. Kvůli krizi své továrny zavírají, prodeje jim klesají. Například PSA Peugeot Citroen uzavře továrnu u Paříže a propustí osm tisíc lidí. Podobně reaguje i gigant General Motors, který také propouští a zavře továrnu Opel v Bochumi.

Klepněte pro větší obrázek
Na odpis? Továrna Opelu v Bochumi.

Analytici společnosti J.P. Morgan situaci na evropském automobilovém trhu dali jméno: „Carmageddon“.

„Nevidíme, že bude nabídka a poptávka v příštích třech letech v rovnováze,“ uvedl analytik J.P. Morgan. Jinými slovy, rozhodující v automobilové bitvě bude cena, za kterou se budou nové vozy prodávat. Podle J.P. Morgan musí evropské automobilky celkově omezit výrobu o 15 procent.

Hrozivá čísla

A čísla analytikům dávají za pravdu. V loňském roce výrazně klesly a dostaly se na mnohaletá minima prodeje automobilů ve Francii, Itálii a Španělsku. Poptávka v západní Evropě je nyní pod tlakem kvůli negativním dopadům dluhové krize na ekonomiku.

Francouzská automobilová asociace CCFA oznámila, že počet registrací osobních aut ve Francii se loni snížil o 14 procent na 1,9 milionu vozů, což byl nejnižší údaj od roku 1997.

V Itálii se prodej automobilů v loňském roce propadl o 20 procent na 1,4 milionu vozů, tedy na nejnižší úroveň od roku 1979. Svaz italských prodejců automobilů Federauto navíc v letošním roce očekává další pokles na zhruba 1,33 milionu vozů.

Ve Španělsku se prodej v loňském roce snížil o 13,4 procenta na necelých 700 tisíc vozů. To představuje nejnižší úroveň v záznamech automobilového svazu Anfac, které sahají do roku 1989.

Výzkumný institut R. L. Polk koncem minulého roku předpověděl, že prodej osobních automobilů v celé západní Evropě vykáže za rok 2012 pokles o osm procent na zhruba 11,75 milionu vozů. Propad by měl pokračovat i letos, prodeje budou zřejmě nejnižší za 20 let.

Zdroj: E15.cz
 

 

TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

16.  8.  2018 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků