Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Nyní se poslední vyrobený Saab 9-3, tehdejší zástupce střední třídy, chystá do aukce. Nabízí jej NEVS (National Electric Vehicle Sweden), švédská firma pro vývoj elektromobilů, která v roce 2012 zbytky automobilky Saab koupila. Saab

Nyní se poslední vyrobený Saab 9-3, tehdejší zástupce střední třídy, chystá do aukce. Nabízí jej NEVS (National Electric Vehicle Sweden), švédská firma pro vývoj elektromobilů, která v roce 2012 zbytky automobilky Saab koupila. | Saab

Poslední kousek byl vyrobený v roce 2013, jako auto pro nárazové zkoušky. Pod jeho stříbrnou kapotou se nachází zážehový dvoulitr přeplňovaný turbodmychadlem. Saab

Poslední kousek byl vyrobený v roce 2013, jako auto pro nárazové zkoušky. Pod jeho stříbrnou kapotou se nachází zážehový dvoulitr přeplňovaný turbodmychadlem. | Saab

Na počítadle kilometru je pouze pět kilometrů. Vůz bude vystaven na oslavách muzea Saab Car Museum Festival ve švédském Trollhättanu, která proběhne již tento víkend. Tady proběhne jakési rozloučení, než poputuje k novému majiteli. Saab

Na počítadle kilometru je pouze pět kilometrů. Vůz bude vystaven na oslavách muzea Saab Car Museum Festival ve švédském Trollhättanu, která proběhne již tento víkend. Tady proběhne jakési rozloučení, než poputuje k novému majiteli. | Saab

Pro smutné nadšence kdysi slavného výrobce stíhaček je tahle zachovalá ojetina Saabu 9-5 z roku 2011 přímo určená. 

Pro smutné nadšence kdysi slavného výrobce stíhaček je tahle zachovalá ojetina Saabu 9-5 z roku 2011 přímo určená. 

Její prodejce na švédském  inzertním s  erveru Blocket  totiž uvádí, že tohle je vůbec poslední vyrobený automobil Saabu. Zdroj: blocket.se

Její prodejce na švédském inzertním serveru Blocket totiž uvádí, že tohle je vůbec poslední vyrobený automobil Saabu. | Zdroj: blocket.se

Navíc se má jednat o plnohodnotně specifikovaný exemplář, který díky blížícímu se ukončení výroby dostal všechny možné prvky příplatkové výbavy.  Zdroj: blocket.se

Navíc se má jednat o plnohodnotně specifikovaný exemplář, který díky blížícímu se ukončení výroby dostal všechny možné prvky příplatkové výbavy.  | Zdroj: blocket.se

Saab 9-5
Nyní se poslední vyrobený Saab 9-3, tehdejší zástupce střední třídy, chystá do aukce. Nabízí jej NEVS (National Electric Vehicle Sweden), švédská firma pro vývoj elektromobilů, která v roce 2012 zbytky automobilky Saab koupila. Saab
Poslední kousek byl vyrobený v roce 2013, jako auto pro nárazové zkoušky. Pod jeho stříbrnou kapotou se nachází zážehový dvoulitr přeplňovaný turbodmychadlem. Saab
Na počítadle kilometru je pouze pět kilometrů. Vůz bude vystaven na oslavách muzea Saab Car Museum Festival ve švédském Trollhättanu, která proběhne již tento víkend. Tady proběhne jakési rozloučení, než poputuje k novému majiteli. Saab
8
Fotogalerie

Nekonečně smutný příběh automobilky Saab možná spěje ke konci. Ve firmě zůstane 20 zaměstnanců

Automobilka Saab, to je zajímavý příběh, který i když měl dávno skončit, má mnoho nechtěných sequelů. To se děje u filmu, když vydělává peníze, jenže tohle není ten případ.

Trápí vás některá rozhodnutí vaší oblíbené automobilky? Nelíbí se vám, jak s vaší oblíbenou značkou zachází? Tak to ještě není nic proti tomu, jakou torturu zažívají fanoušci švédské automobilky Saab. Ta zkrachovala v prosinci roku 2011 a o rok později jej koupila čínsko-švédská investiční skupina NEVS (National Electric Vehicle Sweden). Připomeneme, že v NEVS měli v plánu udělat Saab 9-3 s elektrickým pohonem, nicméně práva na značku nezískali. Používání loga zatrhla Scania, která si nepřála logo na automobilech, které by byly vyráběny mimo Švédsko.

Během následujících let to bylo jako na houpačce. Koncepty, soudy, obnovení výroby 9-3 ve Švédsku, zastavení výroby kvůli chybějícím penězům vlastníka, svit naděje ohledně dalšího odkoupení indickou Mahindrou, hrozící bankrot kvůli neproplaceným účtům dodavatelům, premiéra elektrické 9-3, propouštění zaměstnanců, spolupráce s Dongfengem a nakonec i definitivní konec pro Saab jako takový - v NEVS si řekli, že o značku Saab přestanou bojovat a plácnou na auta své logo.

V posledních letech se tu a tam objeví nějaký poslední vyrobený Saab, který zamíří do aukce. Mezitím se v Číně vyrábí čtyřdveřové elektromobily zdánlivě připomínající Saaby pod značkou NEVS. V roce 2019 však vyplynulo na povrch, že má NEVS finanční problémy. A teď je tu další zpráva o Saabu. Jestli tomu tedy tak můžeme ještě říkat. Skupina NEVS vstoupila do fáze hibernace. Důvodem bylo snížení provozních nákladů a vyhnutí se bankrotu. Nejsmutnější ale je, že plánuje propuštění 320 zaměstnanců, což je 95 % celkové pracovní síly.

V tom, co teď mohl být Saab, by tak zůstalo jen asi dvacet lidí. Na stránkách NEVS se nyní dočtete něco o projektu městské mobility, kdy bylo navrženo několik modelů busíků pro hromadnou dopravu budoucnosti. Nicméně s tím, jak to teď u NEVS vypadá, se možná nedočkáme ničeho. A ještě je tu jedna věc, kontrolní podíl NEVSu koupila čínská společnost Evergrande Group, která se sama dostala do finančních potíží. Možná je tak naděje, že se mrtvola značky Saab přestane vláčet v hlíně za zničeným vozem a konečně dojde k zaslouženému odpočinku.

Saab

Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.

Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.

Doporučujeme

Články odjinud