Nejznámější nehoda Tesly odhaluje další fakta. Řidič si za svou smrt mohl sám

67 komentářů

Kuk Vykuk
20. února • 22:19

"...nezasáhl do řízení vozu celých osmnáct minut a místo toho hrál mobilní hru Three Kingdoms."Tak dlouho to ignoroval až naboural. Hm. Co k tomu dodat? :-/:-/

Net
18. února • 10:00

Autopilot v letadle v té nejjednoduší koniguraci hlídá letovou hladinu. Větinou zvládne udržovat i směr a rychlost. V žádném případě to neznamená, že sám obletí horkovzdušný balon. A pokročilejší funkce jako let podle naplánované trasy, přistání apod. jsou spíš vzácností a objevují se u velkých komerčních letadel. Z tohodle pohledu v názvu funkce u Tesly nevidím problém.
Problém je v tom, že si autopilot hraje na něco, co není. Tváří se, že umí předjíždět, přečte značky, projede křižovatkou, ale neumí to na 100%, a veškerou zodpovědnost přehodí na řidiče, který poslední hodinu nemusel nic korigovat. Udržovat pozornost na silnici není problém, pokud musíte řadit, zatáčet, sledovat provoz kolem sebe. Jakmile je provoz mírný, rychlostní limit nízký, řadit nepotřebujete, tak pozornost klesá. Pokud si auto vezme na starost i kroucení volantu, tak nastává pro člověka jeden z nejhorších stavů: nuda. Nuda je pro lidi srovnatelná s bolestí, lidé se jí instinktivně brání a hledají podněty jinde a dnes má každý v kapse nekonečno možných podnětů v mobilu. Nicméně i když člověk odolá pokušení, tak bez podnětů otupí, reakce se zpomalí... Jediné řešení je autopilota a podobné asistenty vypnout dokud nezvládne jezdit 100% bezpečně.

René
22. února • 11:02

Naprostý souhlas. Je zcela proti lidské přirozenosti, chtít po řidiči, který např. po dobu 20 minut nijak nezasáhl do řízení, aby stále udržoval maximální soustředěnost na řízení. Masivní rozšíření těchto systémů je hrozbou bezpečnosti a já vůbec nechápu, že je někdo mohl povolit. Co ale můžeme chtít po úřednících, kteří nezasáhnou proti hromadně zaváděným dotykovým displejům v autech.

Marek
18. února • 19:01

Dovolím si říct, že jste napsal nejlepší diskusní příspěvek.

Ďoďo
17. února • 20:41

Blaznivy fElon sľubil v 2020 vypustiť do ulíc million robotaxikov s pokročilym adaptívnym tempomatom po teslovsky nazvany "autopilot".Dufajme,že urady dohliadajuce na bezpečnosť premavky,mu tento šialeny napad zadrhnu inač nastanu masakre podobne ako v článku.
https://bigthink.com/technology-innovation/mus... ... ...

jozka
17. února • 20:20

Pokud s sebou nevzal nikoho dalsiho, pak vse dopadlo ok.Co se te berlinske fabriky tyce... skvele se bavim. Kdyz to oznamili, ja i par dalsich lidi nadhodilo neco ve smyslu, ze ted Musk ochutna Evropu a posuci se na nas sesypali ze prej ne. Tak ne, no :-D

T
17. února • 18:54

Pre tych ktorych naozaj zaujima ako funguje autopilot. https://youtu.be/fEZd2V1z3uw...

Epidem
17. února • 18:47

Jasne ze si za to mohl sam, uz tim ze si koupil Teslu... Ale ono je to mozna dobre, cim vic najitelu tesly, tim min majitelu tesly :D

Rembaz
17. února • 19:04

Nie som si celkom istý či sa daju mindraky z nejakej značky liečiť.

Jiří
18. února • 1:06

A bohužel i z toho smrdícího osmiválce znáš z Teslel jen koncová světla, jak ti ujedou na každém semaforu? Za pětinu tvých provozních nákladů na km? A bez oblaku dýmu? Bezhlučně? A bez toho, že by jako ty každým šlápnutím na plyn podpořili Arabské země či Rusko? Asi tuším, kde je zdroj tvé frustrace :D

Tom
18. února • 7:20

Tak bezhlucne je docela.vtipne pro kazdeho, kdo se sveze elektromobilem a neni fans. A podpora arabu a rusu? A koho podporuje nemecko vystavbou plynovych elektraren?

epidem
17. února • 19:30

Nevim jestli jsou to mindraky, ale ja se lecim osmivalcem...

Rembaz
17. února • 19:48

Čakal som aspoň 12valec.Ale sranda bokom. Keby ti napríklad žena zahynula v aute a ja by som ti nato napísal, že sa dobre stalo. O jedného v sestvalci menej.Čo by si si o mne pomyslel?

epidem
17. února • 20:01

Tak dvanactivalce jsou opravdu luxusni top motorizace, osmivalce jsou mnohem dostupnejsi...Sorry jako, ale jestli si koupis Teslu s tim ze to ma "autopilot" a pak misto rizeni hrajes na telefonu, je to tvuj boj a tvoje chyba. Jedine pozitivum je, ze s sebou nevzal nekoho jineho...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Rembaz
17. února • 20:12

To je jasne, že je to chyba toho človeka. Ale nič to nemá s ďalšími majiteľmi Tesly.

epidem
17. února • 20:23

Tak neni prvni a urcite ne posledi majitel Tesly, ktery to kvuli "autopilotu" rozstrelil...

Rembaz
17. února • 20:27

A? Myslíš si, že v iných značkách sa kvôli vlastnej blbosti nebúra?

epidem
17. února • 22:49

Lidi bouraji a umiraji kvuli blbosti kazdy den...
Jen ti nejhloupejsi, se nachaji vybourat a zabit "autopilotem"

epidem
17. února • 20:02

btw. nesranduju mam 5.3 small block V8

Rembaz
17. února • 20:10

Mne je jedno čo máš.

epidem
17. února • 20:22

Tak tys tady zacal delt narazky s dvanactivalci... Tak hup a ted zpatky do vlhkych snu o Tesle ;)

P
17. února • 18:30

Pokud se nevěnoval řízení, tak to byl pouhý přirozený Darwinův výběr. Ten člověk by se časem zahubil tak jako tak. Tesla mu to jen umožnila v kratším čase.

king014
17. února • 18:12

Tak pan vizionář nám hezky ochutnal co znamená evropská byrokracie a síla ekologů, stavba figatovárny u Berlína je soudem bloklá, zatím do prošetření.

mpolan
17. února • 18:17

Zajímalo by mě, jestli by v tom daném místě ekologové protestovali, kdyby se nejednalo o Teslu. Určená zóna totiž byla tak jako tak stanovena k vykácení a přeměně na průmyslovou oblast. Hádám, že kdyby tam chtěl fabriku otevřít třeba BASF, budou držet hubu. Ale že je to Tesla, tak zkouší blokovat a dělat problémy. Jako typičtí ekozmrdi.

iPace
18. února • 17:26

ono se stejne nakonec ukaze ze za tim je konkurenci nastrcena banda jedincu, novinari kdys chtej, tak umej hodne stourat, a tady zacinaj prolejzat i finacni toky danych lidi :-D takze jestli se nakonec ukaze ze tam byli nekde sebemensi penize od nejake firmy spolupracujici s Nemeckyma automobilkama, tak to bude dalsi "gate" :-D

jasnileq neznaleque
17. února • 22:17

Proc by mel nekdo neco mit proti potravinarskemu koncernu BASF? Jejich smakulady jsou neoblibenejsi nemecke delikat Essen. :-D :-D :-D

MartinX
17. února • 19:24

Tesla je přece ikona "ekologů"

Mirek
17. února • 17:47

Nějak tomu nerozumím, tedy těm, co tady kritizují Teslu, a to jí vůbec nefandím. Zrovna Američané si potrpí na fakt, že musí být pořádně informování o podmínkách používání čehokoliv, před použitím, aby se náhodou například "neopařili horkou kávou". Tím jen chci říci, že si můžu pojmenovat nějakou funkci jak chci přestože bude toto zakázáno používat bez dohledu uživatele, což v tomto případě je splněno.
A jedinci, kteří to přirovnávají k autopilotu v Boeingu by si měli uvědomit, že autopilot Boeingu byl pro tento provoz schválen, ale autopilot Tesly nikoliv.
Pokud jste to chytráci doposud nepochopili, tak doporučuji, abyste v horských serpentinách jezdili bez držení volantu, to je také zakázáno takto jezdit, a přeji dlouhý úspěšný život. :-D

Martinx
17. února • 17:24

Mě se libíjak fandové tesly vždy masírují, že hlavní předností tesly je zcela dokonalý autopilot kterému se nikdo nevyrovná. Do té doby než se něco posere. To pak najednou otočí.

iPace
18. února • 17:23

spise tim masiruji odpurci Tesly, ja tu nikde zadnou masirku jak je autopilot uzasnej od zadneho priznivce Tesli nevidim, zato podobnych komentaru jako jsi napsal ty je tu hned nekolik :-)

Rembaz
17. února • 18:09

Neviem kde si o tej dokonalosti cital...
Vsade je milion testov kde presne vidiet co zvladne a co nie. Keby bol dokonaly tak uz davno nema Tesla vnutri volant.

MartinX
17. února • 19:23

Skoro všude, hlavně u odborníků a fanatických příznivců v diskuzích. Ostatně o nich píšu.
To že ten asisten funguje blě se sice ví, ale nesmí se o tom mluvit.

discuss fiskuss
17. února • 15:44

Podle meho nazoru je vcelku pochopitelne, ze ridici ocekavaji, ze software nazvany Autopilot vykonava funkci autopilota. Stejne tak chapu, ze nekdo, kdo za Autopilota zaplati dost penez, kdyz zjisti, ze to vlastne zadny autopilot neni, je dost frustrovany. Neni nahodou zamerne uvedeni cloveka v omyl za ucelem vlastniho obohaceni podvodem?Zajimave je, ze kdyz autopilot v Boeingu 737 funguje spatne, je to duvod k zakazu provozu. Kdyz se de facto to same deje Tesle, je to vina ridice.

anawarr
18. února • 6:51

Američani nazývali autopilotem i tempomat v 80 letech. Protože mají mimo města stovky kilometrů bez zatáčky. Je znám případ, kdy policie zastavila řidiče, který zapl tempomat a vlezl si na zadní sedadlo.

Rembaz
18. února • 7:15

Veď ten tempomat podľa definície je aj autopilotom.
Cize nič prekvapujúce.

mpolan
17. února • 18:20

Ještě tak vědět, jak má fungovat autopilot... a byl bys aspoň maličko v obraze.

Tommy
17. února • 17:41

Funkce autopilot například v letadle neznamená, že se pilot může přestat věnovat letu. Znamená jen to, že může funkci automatu "pouze" kontrolovat, což mu ušetří značnou část rutinní činnost. Chyba Tesly je v tom, že podcenila míru idiocie průměrného člověka.

mpolan
17. února • 18:18

Pak doufám, že stejnou míru inteligence nepředpokládá třeba FAA u pilotů letadel...

iPace
18. února • 17:22

no rekneme si narovinu, ziskat ridicak na auto neni as tak slozite, kdesto ziskat pilotni licenci je preci jen krapet slozitejsi a ne uplne kazdemu se to povede tak snadno jako ziskani toho ridicskeho opravneni

iPace
17. února • 16:46

funkci Autocruise a Autopilot maji v USA obytne vozi jiz nekdy od 80 let, takze pro Americany zadna novinka, a pritom slo v te dobe o cistej tempomat, funkci si muzou nazvat jak chtej, dulezite je co podepisuji zakaznici kdys souhlasi s uzivanim takoveho systemu ;-) a pokud podepise pri prevzeti auta a neprecte si to, tak je to pouze jeho blbost, v Tesle se to navic musi odsouhlasit pokazde kdys se ten system spousti poprve za danou jizdu

fuchsiq
17. února • 17:45

Premyslim, zda by se treba iPace nenechal presvedcit (samozrejme za uplatu, zdarma nemakam), ze sekacek na maso je vlastne hrebenem.P.S.: Pokud ano, jdu podnikat.

iPace
18. února • 17:19

zkus to na sobe, treba se uceses :-D a pak dej report jak to dopadlo, ale hooodne se rozmachni jo

MartinX
17. února • 19:22

Pokud by ten sekáček měl logo Tesla, tak zcela určitě.

prudiq
17. února • 17:11

Mate naprostou pravdu. Pro priste je dobre vedet, ze Tesla je asi tak seriozni jako poskytovatele "nebankovnich pujcek".

Rembaz
17. února • 17:17

Ale prosím ta. A ako by tých asistentov mali volať aby ľudia nehrali hry/ nespali počas riadenia?

asistiq
17. února • 17:29

Je skutecne obtizne zodpovedne posoudit, co je vetsi debilita, zda hrat mobilni hry za volantem a nebo pojmenovat Autopilot funkcionalitu, ktera vubec neni urcena pro autonomni rizeni vozu.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Rembaz
17. února • 17:54

az nato, ze autopilot neznamena autonomne riadenie vozu.

.
17. února • 17:20

Sám sis odpověděl, asistent.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Rembaz
17. února • 18:06

Lenze autopilot je tiez len asistent. napr. cambr.vykladovy slovnik:
"a device that keeps aircraft, spacecraft, and ships moving in a particular direction without human involvement:"Keby Tesla niekde ukazovala, ze si clovek moze pocas jeho pouzivania citat knizky, hrat hry alebo dokonca spat. To je uz vec ina.Ale je usmevne, ze si tu niekto mysli, ze ludia buraju vdaka nazvu. Buraju s nim jednoducho blbci, ktorym nezalezi prilis na zivote. A ti by burali, aj keby sa to volalo napr. "Tesla's driving assistent."

Ďoďo
17. února • 18:47

Guru fElon nabáda svoje ovečky riadiť bez ruk,bohužiaľ niektorí ktorí sa zverili do ruk stroju neprežili...Podobne ako pokusne kraliky.
https://thenextweb.com/artificial-intelligence/2... ...

Rembaz
17. února • 18:53

Videl si, že by čítal knihu, hral hru alebo spal?
Dodo. Snaž sa trocha viac.

.
17. února • 18:22

Without human involvement. Což u Tesly neplatí, human involvement je nepřetržitě potřeba, jinak hrozí katastrofa.

Rembaz
17. února • 18:25

Skus sa ešte raz zamyslieť.

asd
18. února • 9:46

Tečka to řekl jasně. .

Rembaz
18. února • 11:04

Jasne. Ale s tou definíciou to nič nemá.

asd
18. února • 12:52

Čti všechna slova té definice, ne jen ta, co se ti hodí.

Rembaz
18. února • 13:44

Veď práve. Si to trafil. Nečítate pozorne.

Rembaz
17. února • 16:38

Robis z ľudí blbcov. Väčšina zakaznikov Tesly dobre vedia ako čo funguje. A je absolútne jedno ako sa to vola.

Karel.
17. února • 16:29

Souhlas. Je to ze strany Tesly podvod, žádný autopilot to není, je to jen hromádka asistentů, která horko těžko zvládá ideální stav na silnici (ideální počasí, ideálně nakreslené čáry, ideální chování ostatních účastníků provozu etc.), jakmile se něco zvrtne, tak je z autopilota nešťastník, který nezvládne ani zcela primitivní situace.

JIg
17. února • 16:21

Přesně tak, název Autopilot je naprosto zavádějící... A tedy zapnout "autopilota" a stále se věnovat řízení jaksi nedává moc smysl. Buď řídím (s podporou asistentů či bez) nebo neřídím. Ale nechat auto jakože řídit a jen dávat pozor je značně problematické.

Art Vandelay
17. února • 16:20

Porovnavas hrusky a jablka. Piloti v Boeingu 737 Max nemohli ani manualne prepnut funkciu, ktora s lietadlom isla havarovat. Vzdy sa to prepinalo do automatickeho rezimu az prisiel pad.

asd
18. února • 9:43

Meleš nesmysly, přepnout to mohli, ale ten postup nebyl popsán v letové příručce a posádky na něj nebyli dostatečně proškoleni.
Navíc šlo o sdruženou závadu, primárně způsobenou chybným signálem úhlu náběhu, a faktem, že systém pracovel pouze se signálem z jednoho senzoru, namísto porovnání signálu všech tří s následnou aplikací rozhodovacího kritéria.

prudiq
17. února • 17:23

Ano, v Boeingu autopilot ridil letadlo spatne. V Tesle se Autopilot pro jistotu tvari, ze auto neridi vubec.Rikam si, proc se ten system jmenuje zrovna Autopilot ne treba Pilat Pontsky? To by zrejme bylo prilehavehjsi a navic by vubec nikoho ani ve snu nenapadlo ocelkavat, ze mu tento system bude spolehlive ridit vuz. :-D :-D :-D

Roman
17. února • 19:10

...nebo třeba polopilot.:-)

MartinX
17. února • 19:21

KokoPilot

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Otecko
18. února • 0:14

Ale bez toho "pilo"... 😝

Doporučujeme

Články odjinud