Nejvyšší soud nám dal zapravdu, na stáčení tacho není třeba nový zákon

[Komentář] Veřejnost reaguje na výnos Nejvyššího soudu, jako by šlo o průlomové ustanovení, které otevírá cestu k trestání dosud nepostižitelných lumpů. Jeho smysl byl však přesně opačný – upozornit, že stáčení lze trestat už podle dnešní legislativy.
Nejvyšší soud nám dal zapravdu, na stáčení tacho není třeba nový zákon

Stáčení tachometrů je podvod, rozhodl Nejvyšší soud. Tu zprávu jste stoprocentně četli, protože včera proběhla všemi zpravodajskými médii, co jich tahle země má. Podle rozhodnutí Nejvyššího soudu se jedná o podvod, kdykoliv prodávající navýší stočením tachometru cenu auta nejméně o pět tisíc korun.

Stáčení je podvod

Nejvyšší soud vydal toto stanovisko v souvislosti s projednáváním případu ze Zlína. Majitel prodal Volkswagen Caravelle 2.5 TDI s tím, že má najeto 171 000 km, přičemž ho sám koupil s dvojnásobným číslem na počitadle ujetých kilometrů. Tím uvedl kupujícího v omyl s cílem získat neoprávněný prospěch.

Pochopitelně se můžeme podivovat nad tím, že věc tak jasná musela dospět až k Nejvyššímu soudu, to je ale na verdiktu jediná překvapivá věc. Rozhodně nejde o nějaký průlom, otevření nové cesty k trestání nekalého jednání, které bylo až dosud nepostižitelné. Cíl Nejvyššího soudu byl přesně opačný – upozornit, že stáčení tachometrů s cílem získat vyšší kupní cenu je podvod a trestat ho lze už dnes.

Současné zákony stačí

„Podle našeho názoru je současná právní úprava dostačující. Proto jsme vydali tento názor, který je zavazující pro soudy nižších stupňů, a navíc určili hranici, od které se jedná o podvod,“ řekl mluvčí Nejvyššího soudu Petr Knötig serveru iDnes.cz.

Ještě jednoznačnější byl Knötig ve vyjádření pro Radiožurnál: „„Nejvyšší soud vydal tento právní názor proto, že se v současné době objevují názory, že je třeba v této oblasti novelizovat trestní zákoník. Říkáme ne, stávající trestní zákoník je dostatečný k tomu, aby takovéto pachatele dokázal potrestat,“ uvedl.

Totéž jsme tvrdili v dubnovém komentáři, kterým jsme chtěli přispět do diskuze na téma trestnosti stáčení tachometrů:

Ojetiny | Bezpečnost | Byznys | Názory

Stáčení tachometrů trestným činem? Zbytečné a neúčinné

Může nás těšit, že Nejvyšší soud náš laický názor svým verdiktem potvrdil. Koneckonců se nejedná o nic jiného než o elementární logiku. Domníváme se ale, že v následujících týdnech a měsících nás čeká mohutná mediální masáž, protože výrok Nejvyššího soudu nehraje do noty nejméně třem vlivným zájmovým skupinám.

Kdo nebude rád?

Pro policejní funkcionáře by stíhání a dokazování úmyslného stáčení s cílem oklamat kupujícího znamenalo méně času na močení do umyvadel podřízených a jejich zatahování do vlastních podnikatelských záměrů.

Velké autobazary doufaly, že se jim podaří na připravovanou „tachometrovou“ legislativu naroubovat balík nových technickoadministrativních povinností, který vytlačí z trhu malé prodejce ojetin.

A nedávno jsme z důvěryhodných zdrojů zjistili, že za trestnost stáčení tachometrů intenzivně lobují také automobilky prostřednictvím své organizace Svaz dovozců automobilů. Není divu. Faktické zakonzervování trhu ojetin by jim mohlo vehnat do náruče nové zákazníky, kteří by se jinak spokojili se zánovním autem ze zahraničí.

Uvidíme, zda výnos Nejvyššího soudu přiměje vládu korigovat její zatím vstřícný postoj k hlasům zájmových skupin. Ono psát zákony, které vám nadiktují lobbisté, je podstatně jednodušší než přimět k řádnému fungování existující instituce, které si k potírání nepravostí zřizujeme a platíme.

Volkswagen Golf 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 51 057 km
Cena: 299 000 Kč
Volkswagen Passat 1.968
Rok výroby: 2005
Stav: 127 019 km
Cena: 125 000 Kč
Volkswagen Passat 1.968
Rok výroby: 2012
Stav: 123 153 km
Cena: 320 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků