Nejvíce se vykrádají auta mladší pěti let

Za minulý rok nahlásili klienti České pojišťovně 1 900 vykradených aut. Zloději se nejvíce zaměřují na auta mladší pěti let, ztrácejí se z nich zejména navigace a řídící jednotky, airbagy či xenonové světlomety. Zloději tradičně nejčastěji řádí v Praze a Středočeském kraji. Na pomyslném třetím místě se potom umístil kraj Moravskoslezský.
Nejvíce se vykrádají auta mladší pěti let

Vykradené automobily jsou bohužel na denním pořádku. Rozbité okénko, vytrhané kabely, sedačky a opěrky poškozené střepy - škoda způsobená vloupáním bývá v mnoha případech vyšší než cena toho, co si zloději z automobilu nakonec odnesou. Přesto však lidé na prevenci příliš nedbají a chovají se k autu jako k trezoru. Na zadních sedadlech či v zavazadlovém prostoru nechávají kabelky, notebooky a další předměty. To vše jsou spolu s navigacemi největší lákadla pro zloděje. „Za rok 2014 nám klienti nahlásili 1 894 případů vykradených aut. Z našich statistik vyplývá, že s vykrádáním se setkávají především obyvatelé Prahy, tam jsme v loňském roce řešili téměř 60 % všech případů,“ popisuje situaci Radim Nekov, ředitel útvaru likvidace pojistných událostí motorových vozidel České pojišťovny. Krádežím svědčí anonymita větších měst. Trestné činnosti zde nahrává i vyšší koncentrace automobilů a samozřejmě i rozloha veřejných parkovacích ploch. Klienti hlásí vykradená auta nejen z ulic, ale také z podzemních garáží, uzavřených areálů firem, benzinových stanic či hotelových parkovišť.

Mladší auta v ohrožení

V nebezpečí jsou především vozidla mladší pěti let. Nejvíce jsou vykrádána auta s rokem výroby 2012 (293 případů), 2011 (234 případů) a 2010 (225 případů). V těchto novějších modelech je totiž umístěna řada moderních technologií, o které mají zloději zájem. Jedná se především o navigace a řídící jednotky, airbagy, xenonové světlomety, hliníková kola apod. Data České pojišťovny také ukazují, že nejčastěji vykrádaná jsou auta koncernu Volkswagen. Děje se tak samozřejmě z důvodu dominantního zastoupení těchto značek ve vozovém parku Čechů. Naopak nejméně zloděje zatím lákají japonské a korejské automobily.

Denní versus noční škody

K největšímu počtu krádeží dochází v nočních hodinách. Noční škody jsou obvykle páchány „čistěji“. Ke krádežím dochází šetrnějším způsobem a odcizeny jsou pouze konkrétní díly. Pod rouškou tmy mají zloději více času a mohou se tak na svou práci lépe soustředit. Naopak denní krádeže po sobě zanechávají „brutálnější následky na vozidle“. Nejde pouze o škodu způsobenou ukradením věci, ale také o škody, které po takovém řádění zlodějů na automobilu zůstanou. Typicky se jedná o sedačky poničené a pořezané střepy z rozbitých oken, rozřezané výplně dveří, poškrábané palubní desky apod.

„Zatímco klientům pojišťoven pomůže s řešením této nepříjemné situace havarijní pojištění, majitelé nepojištěných vozidel musejí opravu hradit ze svého. Cena opravy takové škody na voze však není nízká, mnohdy se blíží či dokonce převyšuje hodnotu ukradené věci,“ vysvětluje Radim Nekov z České pojišťovny a dodává: „Z praxe mohu jmenovat příklad nedávno vykradené Škody Superb. Zloději odcizili navigaci v hodnotě 66 tisíc korun, poškrábali lak a poničili díly a součástky za 30 tisíc korun. Celková cena opravy poškozeného automobilu se vyšplhala až na 117 tisíc korun.“

Prevence na prvním místě

Vykradení auta lze v mnohých případech předejít. Vozidlo zamykejte, kdykoliv se od něj vzdálíte. Všechny dveře pečlivě dovírejte, abyste předešli selhání centrálního zamykání, a tím neuzamčení celého vozu. Než vozidlo opustíte, zkontrolujte uzavření všech oken. V interiéru automobilu nenechávejte žádné věci. I drobnosti jako držáky na navigace, nabíječky mobilních telefonů a mince mohou zbytečně lákat zloděje. „Při zabezpečování vozidla je vždy vhodná kombinace mechanických a elektronických systémů a dále např. pískování VIN kódu na skla vozidla. Nezapomínejte také na přepravované předměty ve střešních boxech a na jízdní kola na nosičích,“ doplňuje pplk. Mgr. Zuzana Pidrmanová, celorepubliková koordinátorka prevence kriminality z oddělení tisku a prevence Policejního prezidia ČR.

V případě vykradeného vozidla kontaktuje asistenční službu, číslo na ni najdete na zelené kartě. Operátoři asistenční služby vám poradí, jak v této situaci postupovat. K vykradenému automobilu je nutné vždy přivolat Policii ČR, policejní protokol je podmínkou pro vyřešení hlášení pojistné události.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 3 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků