Nejvíce se vykrádají auta mladší pěti let

Za minulý rok nahlásili klienti České pojišťovně 1 900 vykradených aut. Zloději se nejvíce zaměřují na auta mladší pěti let, ztrácejí se z nich zejména navigace a řídící jednotky, airbagy či xenonové světlomety. Zloději tradičně nejčastěji řádí v Praze a Středočeském kraji. Na pomyslném třetím místě se potom umístil kraj Moravskoslezský.
Nejvíce se vykrádají auta mladší pěti let

Vykradené automobily jsou bohužel na denním pořádku. Rozbité okénko, vytrhané kabely, sedačky a opěrky poškozené střepy - škoda způsobená vloupáním bývá v mnoha případech vyšší než cena toho, co si zloději z automobilu nakonec odnesou. Přesto však lidé na prevenci příliš nedbají a chovají se k autu jako k trezoru. Na zadních sedadlech či v zavazadlovém prostoru nechávají kabelky, notebooky a další předměty. To vše jsou spolu s navigacemi největší lákadla pro zloděje. „Za rok 2014 nám klienti nahlásili 1 894 případů vykradených aut. Z našich statistik vyplývá, že s vykrádáním se setkávají především obyvatelé Prahy, tam jsme v loňském roce řešili téměř 60 % všech případů,“ popisuje situaci Radim Nekov, ředitel útvaru likvidace pojistných událostí motorových vozidel České pojišťovny. Krádežím svědčí anonymita větších měst. Trestné činnosti zde nahrává i vyšší koncentrace automobilů a samozřejmě i rozloha veřejných parkovacích ploch. Klienti hlásí vykradená auta nejen z ulic, ale také z podzemních garáží, uzavřených areálů firem, benzinových stanic či hotelových parkovišť.

Mladší auta v ohrožení

V nebezpečí jsou především vozidla mladší pěti let. Nejvíce jsou vykrádána auta s rokem výroby 2012 (293 případů), 2011 (234 případů) a 2010 (225 případů). V těchto novějších modelech je totiž umístěna řada moderních technologií, o které mají zloději zájem. Jedná se především o navigace a řídící jednotky, airbagy, xenonové světlomety, hliníková kola apod. Data České pojišťovny také ukazují, že nejčastěji vykrádaná jsou auta koncernu Volkswagen. Děje se tak samozřejmě z důvodu dominantního zastoupení těchto značek ve vozovém parku Čechů. Naopak nejméně zloděje zatím lákají japonské a korejské automobily.

Denní versus noční škody

K největšímu počtu krádeží dochází v nočních hodinách. Noční škody jsou obvykle páchány „čistěji“. Ke krádežím dochází šetrnějším způsobem a odcizeny jsou pouze konkrétní díly. Pod rouškou tmy mají zloději více času a mohou se tak na svou práci lépe soustředit. Naopak denní krádeže po sobě zanechávají „brutálnější následky na vozidle“. Nejde pouze o škodu způsobenou ukradením věci, ale také o škody, které po takovém řádění zlodějů na automobilu zůstanou. Typicky se jedná o sedačky poničené a pořezané střepy z rozbitých oken, rozřezané výplně dveří, poškrábané palubní desky apod.

„Zatímco klientům pojišťoven pomůže s řešením této nepříjemné situace havarijní pojištění, majitelé nepojištěných vozidel musejí opravu hradit ze svého. Cena opravy takové škody na voze však není nízká, mnohdy se blíží či dokonce převyšuje hodnotu ukradené věci,“ vysvětluje Radim Nekov z České pojišťovny a dodává: „Z praxe mohu jmenovat příklad nedávno vykradené Škody Superb. Zloději odcizili navigaci v hodnotě 66 tisíc korun, poškrábali lak a poničili díly a součástky za 30 tisíc korun. Celková cena opravy poškozeného automobilu se vyšplhala až na 117 tisíc korun.“

Prevence na prvním místě

Vykradení auta lze v mnohých případech předejít. Vozidlo zamykejte, kdykoliv se od něj vzdálíte. Všechny dveře pečlivě dovírejte, abyste předešli selhání centrálního zamykání, a tím neuzamčení celého vozu. Než vozidlo opustíte, zkontrolujte uzavření všech oken. V interiéru automobilu nenechávejte žádné věci. I drobnosti jako držáky na navigace, nabíječky mobilních telefonů a mince mohou zbytečně lákat zloděje. „Při zabezpečování vozidla je vždy vhodná kombinace mechanických a elektronických systémů a dále např. pískování VIN kódu na skla vozidla. Nezapomínejte také na přepravované předměty ve střešních boxech a na jízdní kola na nosičích,“ doplňuje pplk. Mgr. Zuzana Pidrmanová, celorepubliková koordinátorka prevence kriminality z oddělení tisku a prevence Policejního prezidia ČR.

V případě vykradeného vozidla kontaktuje asistenční službu, číslo na ni najdete na zelené kartě. Operátoři asistenční služby vám poradí, jak v této situaci postupovat. K vykradenému automobilu je nutné vždy přivolat Policii ČR, policejní protokol je podmínkou pro vyřešení hlášení pojistné události.

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

dnes | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

včera | Daniel Havlina | 16 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků