Nejvíce kradená auta v USA? SUV a „trucky”

Předpokládáte, že se v rukou amerických zlodějů aut ocitají nejčastěji drahá auta z „importu”? Nenechte se mýlit, premianti jsou z jiných sfér.

Americký Highway Data Loss Institute (HLDI) právě zveřejnil výsledky své nové studie. Ta se zabývá zkoumáním kradenosti jednotlivých modelů a její závěry se později promítají do výše sazeb pojišťoven. Tyto sazby jsou přímo úměrné zájmu zlodějů a pochopitelně i ceně vozu.

Níže tak najdete deset nejvíce a deset nejméně kradených modelů. Modely ale nejsou seřazeny pouze podle relativních počtů ukradených vozů, ale podle průměrné výše škody, jakou jejich krádeže znamenají pro pojišťovny. Žebříček je tedy sestaven tak, že se celková výplata všech pojistných plnění za krádeže daného typu vozu vydělí počtem pojištěných vozidel téhož typu. Tímto způsobem nám vyjde hodnota 14 dolarů pojistného plnění ročně na jedno pojištěné vozidlo, od níž se jednotlivé typy vozů více či méně vzdalují. A když už jsme u průměrných hodnot, americké pojišťovací ústavy vyplácí pojištěnému v průměru 11 934 dolarů za jeden ukradený vůz.

Ale zpět k „naší” statistice. Vzhledem k výše zmíněnému mechanismu do tohoto přehledu „kradenosti” jednotlivých vozů logicky promlouvá i jejich cena, což pro nás výsledky částečně zkresluje. Např. sportovní Chevrolet Corvette Z06 není kraden tak často jako ostatní vozy v seznamu, ale s průměrnou výší pojistného plnění rovné 41 229 dolarům se snadno dostal na páté místo. Pořadí ostatních vozů ale cena už tolik neovlivnila a ve statistice se objevují především díky zájmu zlodějů.

A výsledky jsou i nejsou překvapivé. Překvapivé budou pro ty, kteří by na čelných pozicích čekali exotické vozy ve stylu filmu 60 sekund, naopak nezaskočí ty, jenž předpokládají, že co se v Americe prodává, to se tam také krade. Sice na předních místech najdeme pár luxusních sedanů a sportovních vozů, nejčastěji se ale v rukou zlodějů objevují klasické „trucky” jako Ford F-250 a SUV typu Hummer H2. K tomu podle HLDI přispívá krom obecné popularity i skutečnost, že tyto stroje často ukrývají drahý náklad nebo pracovní nářadí.

Letošním smutným premiantem se ale stává velké SUV Cadillac Escalade, podle statistik dojde ke krádeži 10,8 vozů tohoto typu z 1 000, ukradne se tedy neskutečné procento všech zakoupených vozů, což je sedminásobná cifra oproti průměru. Tomu odpovídá i průměrné roční pojistné plnění ve výši 146 dolarů na jeden ukradený vůz, průměrná hodnota je přitom, jak jsme již zmínili, desetkrát nižší - jen 14 dolarů. Pro úplnost je třeba dodat, že Escalade je v tomto průzkumu premiantem zcela tradičně, „vyhrál” v šesti z posledních sedmi přehledů HLDI, a to už oprvdu není náhoda.

Velký Cadillac je následován truckem Ford F-250 s prodlouženou kabinou a pohonem všech kol a kupé Infiniti G37. V první skupině se navíc kupodivu objevuje šest vozů z produkce General Motors, které jsou chráněny pověstným koncernovým imobilizérem OnStar. Jenže s tím si zloději podle HLDI poradí jednoduše - auto prostě naloží a odvezou.

V žebříčku zloději nejméně žádaných vozů naopak kraluje Volvo S80. Zloději ukradnou pouhé promile pojištěných aut a pojišťovny vyplatí jejich majitelům v průměru jen čtyřu procenta celkového průměrného plnění. Krom pro nás exoticky znějícího Saturnu Vue (je to ale Opel Antara) mezi zloději neboduje ani u nás prodávané vozy jako Nissan Murano, Subaru Impreza, Toyota Prius nebo kupodivu i Mini Cooper.

Závěrem dodejme, že od roku 1998 počty krádeží automobilů v USA trvale klesají, na druhou stranu průměrně vyplácená částka nepatrně roste.

Nejvíce kradené modely aut v USA

1. Cadillac Escalade

Klepněte pro větší obrázek

2. Ford F-250 4WD

Klepněte pro větší obrázek

3. Infiniti G37 Coupe

Klepněte pro větší obrázek

4. Dodge Charger HEMI
5. Chevrolet Corvette Z06
6. Hummer H2 4WD
7. Nissan Pathfinder Armada
8. Chevrolet Avalanche 1500
9. Chevrolet Silverado 1500
10. GMC Yukon

Nejméně kradené modely aut v USA

1. Volvo S80

Klepněte pro větší obrázek

2. Saturn VUE 4WD

Klepněte pro větší obrázek

3. Nissan Murano

Klepněte pro větší obrázek

4. Saturn VUE 2WD
5. Honda Pilot 4WD
6. Subaru Impreza
7. Toyota Prius
8. Mini Cooper
9. Toyota Tacoma
10. Toyota Sienna 4WD

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků