O nové gigatovárně za 120 miliard korun mělo být jasno už příští týden. Volkswagen však termín finálního rozhodnutí odložil.
Plán vybudovat gigafactory na baterie koncernu Volkswagen v prostorách současného letiště v Líních u Plzně vyvolal diskuze. Proti jsou například místní obce i Český svaz letectví. Naopak silně pro je česká vláda. Není divu, s hodnotou investice kolem 120 miliard korun jde pro Českou republiku o největší zakázku v historii. Jestli naše země obstojí v konkurenci zahraničních lokalit se mělo rozhodnout 16. prosince. Volkswagen však definitivní termín rozhodnutí odložil na neurčito.
Hlavním důvodem je fakt, že při současné nevyzpytatelné době nemá kam spěchat. To mu dává možnost znovu pečlivě posoudit veškeré parametry destinací, s čímž mu pomáhá dceřiná společnost PowerCo odpovědná za produkci baterií. Navíc Volkswagen v poslední době realizoval řadu kroků, které mu zajišťují pokrytí dodávek akumulátorů do roku 2028. Výrazný vliv má aktuální nejistá politická a ekonomická situace doprovázená vysokými cenami energií. Koncern vnímá i značné rozdíly v podporách elektromobility evropskými zeměmi. Termín finálního rozhodnutí však nijak neovlivní začátek tříleté výstavby plánovaný na rok 2024.
Dobře situaci vystihl šéf Volkswagenu Thomas Schäfer na LinkedInu, kde prohlásil, že pokud ceny energií neklesnou, budou investice do energeticky náročných inovací a staveb nových továren na baterie v Evropské unii nerentabilní. Schäfer, bývalý předseda představenstva Škody Auto, sám preferuje Českou republiku pro výstavbu nové továrny na baterie a vidí jako budoucí centrum elektromobility.
Pro českou ekonomiku a automobilový průmysl by šlo o významný krok kupředu ve smyslu modernizace a rozšíření elektromobility. Už dnes tvoří automobilový průmysl 10 procent HDP a 25 procent celkového exportu. Česká republika má navíc strategicky významnou polohu spojující východní a západní Evropu.
Volkswagen plánuje do roku 2030 postavit šest gigatováren pro zajištění dodávek baterií. Aktuálně úzký výběr zahrnuje německé město Salzgitter nedaleko Wolfsburgu, španělskou Valencii a švédské město Skellefteaa, které má přímé říční spojení s mořem. Čtvrtá továrna by měla vyrůst v České republice, Polsku nebo Maďarsku.