Největší lákadla pro zloděje? Škodovky a německé vozy

Počet odcizených aut v Česku každoročně klesá, tento trend však těžko nechává motoristy v klidu. Obavy o své miláčky by měli mít hlavně majitelé luxusnějších německých automobilů, kteří parkují v anonymitě velkých měst, zejména Prahy. Největší zájem zlodějů se ale logicky zaměřuje na škodovky, kterých postává v ulicích a na parkovištích nejvíc.

Většina ukradených aut je rychle rozmontována a končí na náhradní díly. Jiná po čase zmizí v zahraničí - většinou v Polsku nebo zemích bývalého SSSR. Některá lupiči zase prodají hodně pod cenou domácím zájemcům. Dlouhodobě se ukazuje, že nejlepší ochranou vozidel je kombinace mechanického a elektronického zabezpečení a parkování v garáži.

Proč policie mlží?

Policie ČR se ke zveřejnění přesnější statistiky postavila vyhýbavě. „Konkrétní čísla o krádežích neposkytujeme. Nebylo by to ani objektivní, protože data, která využíváme, jsou zaměřována i na něco jiného, než je odcizování nebo její prevence,“ sdělila AutoRevue.cz tisková mluvčí policejního prezídia Veronika Hodačová. „Obecně lze ale povědět, že se nejvíc ztrácejí vozidla koncernu Volkswagen, mezi nimiž převládají vozy značky Škoda. Za nimi pak následují auta francouzské výroby. Víc k tomu není možné říct,“ dodala policistka.

Leccos se dá vyčíst ze statistik pojišťoven. U nich jsou ale čísla zkreslená podle toho, s jakými auty lidé do které pojišťovny zamíří. Například za loňský rok bylo v ČSOB Pojišťovně hlášeno 483 krádeží. Z toho představovaly nadpoloviční většinu škodovky (192) a volkswageny (72). Na dalších místech se s velkým odstupem „umístily“ značky Citroën (20), Ford a Audi (po 17) a Renault (16). Vysoko stály i Mercedes a BMW. Na opačném konci tabulky se objevily asijské automobilky.

Nízká objasněnost se nemění

„Co se týká odcizování podle jednotlivých značek, je tato tendence více méně ´stabilní´. Podle našich statistik se dlouhodobě a nejčastěji kradou právě škodovky a volkswageny,“ vyslovil se pro AutoRevue.cz tiskový mluvčí ČSOB Pojišťovny Petr Milata. „Potěšitelným faktem zůstává, že se celkový počet odcizených vozidel trvale snižuje. Domníváme se, že způsoby zabezpečení aut proti krádežím, jsou na stále vyšší úrovni, lidé si uvědomují, že se vyplatí do nich investovat.“

Úbytek krádeží automobilů potvrdil i policejní zdroj z Královéhradecka. Loni se tam počet krádeží snížil oproti roku 2009 o 24 procent, došlo zde k nejmenšímu počtu krádeží aut od roku 2000. Podobná čísla zveřejnila i Praha. Předloni v ní zmizelo o 265 aut více než loni. To jsou jistě potěšitelné údaje, jenže pachatelé jsou stále o krok napřed. Dokazuje to skutečnost, že sami policisté přiznávají pouhou dvacetiprocentní objasněnost těchto kriminálních činů.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků