Největší Airbus s pneumatikami Michelin

Michelin dokončil vývoj velmi lehké pneumatiky pro nedávno představené největší dopravní letadlo světa, Airbus A380. Pneumatika na bázi technologie NZG je schopná nést váhu 33 tun při rychlosti 378 km/h, a to při vlastní hmotnosti pouhých 360 kilogramů. To také bylo klíčovým požadavkem společnosti Airbus.

Tento úspěch pečetí úzkou spolupráci mezi společností Airbus a Michelin, která byla započata před devíti lety. Volba Airbusu pro Michelin je důkazem, že je možné jít až za hranu technologických možností.

Létáme stále výš

Létání je vášeň, která žene Michelin neustále kupředu. Už v roce 1908 vytvořil Michelin cenu pro prvního letce, který přeletěl trasu z Paříže do Clermont Ferrand, kde společnost Michelin vznikla. O mnoho let později, v roce 1981, představil Michelin leteckému průmyslu svou radiální technologii prostřednictvím modelu Michelin Air X, který poprvé letěl na letadle Mirage 3. Vývoj „obutí letadel“ dosáhl stavu, kdy dnes Michelin vyrábí pneumatiky pro mnoho letadel včetně vesmírných raketoplánů.

Laik si může jen stěží představit, co všechno je k výrobě letecké pneumatiky zapotřebí. Taková „guma“ musí vydržet maximální zrychlení, celkovou rychlost i teplotní změny. Při vzletu je vystavena rychlosti až 360 km/h a „drží“ hmotnost až 30 tun. Při přistání se pneumatika zahřeje na teplotu až 100 °Celsia a to většinou krátce poté, co má při letu teplotu minus 45 stupňů. Navíc jsou zde požadavky konstruktérů moderních strojů na pneumatiky – tedy být menší a lehčí, aby bylo v letadle více místa a samotný stroj ubral na váze.

S pneumatikami Michelin se vznáší celý svět

Na základě požadavků společností a také typů letadel vyvíjí a vyrábí Michelin čtyři odlišné technologie pneumatik: bias-ply, Orion bias-ply, classic radial-ply a NZG radial-ply. Poslední typ technologie byl použit při výrobě pneumatiky pro Airbus A380. Největší výhoda těchto radiálních pneumatik je v tom, že mají hmotnost až o 30 % menší než ostatní typy, což letecké společnosti vítají. Když je používají, ušetří jejich letadla palivo a na palubu tak mohou usadit více pasažérů. Radiální pneumatiky od Michelinu našly uplatnění i ve vojenství – vydrží totiž nepřetržité „otáčení“ letadla mezi misemi.

Starší než letecké pneumatiky typu radial-ply jsou bias-ply. Ty byly použity na letadla jako první. A věrně slouží dodnes. Důkazem je, že většina letadel na světě stále „obouvá“ právě tento typ pneumatik. Nejinak tomu je u komerčních letadel Boeing 767, 757, 747, 737, MD80 a MD11, ale i ve vojenském letectví – bias-ply pneumatiky najdete na kolech letadel F16, F18 a C17.

Radiální pneumatiky Michelin Air X naopak používají letadla F22, Rafale a Eurofighter, ale i stíhačky F15, F16, Tornado, Jaguar, Alpha-jet a Mirage. V civilním letectví pomáhají vzlétat a usedat letadlům Boeing 777,  B737NG, B767-300ERX, airbusům a dále letadlům TR-42, Falcon, Cessna Citation 10, Excel, Sovereign a Hawker Horizon. Na legendárních letadlech Concorde byly použity radiální pneumatiky Michelin na bázi technologie NZG.

Letečtí vývojáři Michelinu se mohou spolehnout na technologické centrum Michelinu, kde pracuje až 3000 vědců, kteří se specializují na pneumatiky a materiály všech druhů. V laboratořích a zkušebních komorách, které mohou simulovat jakoukoli teplotu, se denně pracuje na pneumatikách, které by dokázaly zvládnout až několika set kilometrovou rychlost, byly ještě lehčí a ještě bezpečnější.

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 74 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků