27
Fotogalerie

Nejúžasnější kabria všech dob (1. díl)

Kapitoly článku:


Alfa Romeo Spider 1966 - 1993

14.jpg 15.jpg 13.jpg

Alfa Romeo Spider byla oficiálně představena v roce 1966 na Ženevském autosalonu a nejeden návštěvník se rozplýval nad její krásou. Sympatická nástupkyně slavného modelu Giulietta vzbuzovala nemalé emoce a designérské studio Pininfarina opět odvedlo skvělou práci.

O pohon se staral čtyřválec DOHC o objemu 1,6 litru a výkonu 109 koní, s kterým vůz dosahoval maximální rychlosti 185 km/h. Podle objemu motoru byl také odvozen název Spider 1600 Duetto.Vůz během svého života prošel několika modernizacemi a omlazeními, která se týkala jak karoserie, tak motorů a názvů (např. Spider 2000 apod.).

Dnešní cena tohoto vozu je velice přijatelná, sám jsem našel velmi zachovalý kousek za 2500 tisíce dolarů, což činí cca 55 tisíc korun.

Chevrolet Corvette Stingray 1968 - 1983

16.jpg 17.jpg 18.jpg

Corvette je „lone rider“ amerického automobilového průmyslu, osamělým jezdcem ze západu, který jedná a rozhoduje jen sám za sebe. Formálně je Corvette modelem Chevroletu, je však vyráběn zvláštní divizí disponující vlastní výrobní halou.

Pozoruhodností Corvetty mezi ostatními vozy je, že model Sting Ray (dvouslovný název) zůstal v katalogu bez jakýchkoli větších změn po dobu pěti let a následující Stingray (jednoslovný název) dokonce po celých 15! Ten, kdo zná neuvěřitelnou rychlost, jakou jsou inovovány modely v americkém průmyslu, pochopí, že Corvette je výjimečný automobil.

Zákazník si mohl objednat dva typy motorů. Buď jím byl tzv. „small block“, tedy V8 o objemu 5,7 litru nebo tzv. „big block“, který disponoval objemem až 7,4 litru. Silnější z nich dosahoval výkonu 274 k při 4400 ot./min. a k přenosu síly na zadní kola byla opět použita 4-stupňová automatická převodovka. Podle slov konstruktéra (kterému však nejde úplně věřit, protože chtěl především uchlácholit úřady - v USA se tou dobou snižovaly výkony aut) mají obě verze stejnou maximální rychlost, liší se však pouze akcelerací.

Dnes je cena oproti předešlým vozům více než příznivá a zachovalé exempláře seženete za cenu nové Fabie, tedy cca 300 tisíc korun (přepočet).

Mercedes-Benz SL (R107) 1971 – 1989

19.jpg 20.jpg 21.jpg

Když v roce 1968 vyjel k testům první prototyp modelu R107, bylo více než jasné, kam se bude Mercedes s tímto modelem směřovat. Čím dál tím víc se vytrácel sportovní duch automobilu, díky zvýšení pohodlí a bezpečnosti posádky, a tak se z SL-ka stal spíše pohodlný cestovní automobil.

Proti předchůdcům působil mohutnějším dojmem a také značně přibral na váze. Proč tedy zde o něm píši, když zaznívají samé rozporuplné dojmy? Odpověď je jednoduchá, protože tento vůz má také své nej. Jedná se totiž o nejdostupnější SL na trhu s ojetými klasiky. Nemalý podíl na tom má taky 18 let produkce, což se podepsalo na velkém počtu vyrobených kusů, které logicky tlačí ceny dolů. Robustní karoserie a předimenzované motory slibují možnost si i dnes pořídit zachovalý kousek.

Naproti tomu provozní náklady nejsou zrovna nejnižší. Základním motorem byl osmiválec o objemu 3,5 litru (350SL) o výkonu 200 koní a maximální rychlosti okolo 200 km/h. Kombinovaná spotřeba tohoto motoru byla cca 13 l/100 km. Dále jsou v nabídce V8čky s různým objemem a také dva šestiválce 2,8 a 3,0.

Cena na trhu ojetin je zhruba mezi 300 – 400 tisíci az zachovalý kus.

Jaguar XJS Convertible 1975 – 1995

23.jpg 24.jpg 22.jpg

Blízký příbuzný s limuzínami řady XJ spatřil světlo světa v roce 1975. Přestože někteří považovali jeho vzhled za příliš kontroverzní, nikdo nemohl nic namítat proti jeho technickým datům. Vůz byl poháněn dvanáctiválcovým motorem s jedinečným způsobem vstřikování paliva, který zaručoval vysoké výkony, jmenujme např. zrychlení z 0-100 km/h za 6,9 vteřiny nebo maximální rychlost atakující hodnotu 240 km/h. Velmi vyzdvihovaným faktem byla vysoká kultivovanost motoru, čímž můžeme tento Jaguar zařadit do rané éry automobilů Gran Turismo.

K tomuto navíc přispívala automatická klimatizace a jiné vymoženosti už v základní výbavě. Z počátku byl vůz nabízen s manuální nebo automatickou převodovkou, avšak po čase zůstala v nabídce pouze převodovka automatická. Postupem času přibyli nové motory a to zejména za éry zkušeného Johna Egana v čele automobilky. Model XJS sklidil mnoho úspěchů také na závodních tratích a mezi nejvýznamnější stáje patřila např. tovární Group 44.

Cena je dnes v přijatelných mezích, jenže zde investice do vozu zdaleka nekončí. Mohu říct, že cena je pouze zlomkem celkových nákladů na provoz takovéhoto automobilu (nepočítám PHM). Bohužel dětskou nemocí je zatékání, neexistuje snad kus, který by tímto problémem netrpěl. Dále provoz motoru V12 jistě není nejlevnější záležitostí a náhradní díly také nepatří mezi ty levné. Také trpí elektronika vozu, kde mohou být náchylné obvody, které vyžadují náročnou demontáž přístrojové desky. Zachovalé XJS stojí kolem tří set tisíc korun.

Porsche 911 SC 3.0 Cabriolet ´83

25.jpg 26.jpg 27.jpg

Porsche 911 SC bylo ve své podstatě přelomovým bodem v historii automobilky. Stejně jako byla přelomem například změna způsobu chlazení motoru u modelu 911/996 nebo zavedení modelu Cayenne, jakožto SUV do portfolia značky. Ten přelom spočíval v tom, že tento vůz byl prvním skutečným kabrioletem Porsche po 18-ti letech, tj. první od legendárního modelu 356 Cabrio. Zároveň se také jedná o první kabriolet v řadě 911.

Už při uvedení sklidil značný úspěch a během let svého života si získal velikou slávu a také odpovídající prodeje. Pod zadní kapotou se nemohlo skrývat nic jiného než třílitrový šestiválcový boxer s výkonem rovných 150 kW a točivým momentem 267 Nm. O krocení takové síly se staraly vzduchem chlazené kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech. Myslím, že výkon 204 k a váha 1160 kg slibovaly nezapomenutelné zážitky za volantem. Dnes se cena pohybuje okolo 700 tisíc korun.

Tip: Přečtěte si vše o historii legendárního Porsche 911:
- Sága rodu 1
- Sága rodu 2
- Sága rodu 3

Závěr

Tímto modelem bych rád ukončil tento díl, ve kterém jsem se vám snažil přiblížit kabria starší produkce, éry, kdy ještě neexistovaly zkratky jako ESP, ASR, PSM a kdy čistě záleželo na tom, kdo sedí mezi volantem a sedačkou. Auta byla nekompromisní a neodpouštěla, když jste to v zatáčce přehnali a neměli jste za jménem Lauda, tak jste se většinou sbírali někde mimo asfalt nebo v lepším případě jste získali takový respekt, že jej nepřemohla ani touha po zážitcích. Jízda takovými auty byla především o emocích, které k jízdě automobilem neodmyslitelně patří už od jeho vynalezení, avšak v poslední době jsou kroceny stále vzrůstajícím počtem elektronických strážců. Zda je to dobře či nikoli, o tom už si udělejte názor sami. U příštího dílu na shledanou...

Doporučujeme

Články odjinud