Nejúžasnější kabria: současnost

V závěrečním díle o kabrioletech zavítáme do současnosti. Rychlá i elegantní, známá i neznámá jsou nejlepší kabria dnešní doby.
Seznam kapitol
  1. Maserati GranSport Spyder, Bentley Continental GTC, Ford Mustang Convertible, Ferrari F430 Spider, Bentley Azure
  2. Dodge Viper SRT-10, Mercede-Benz SL, Porsche Carrera GT, Jaguar XK Convertible, TVR Tuscan Mk.2, Ferrari F575 Superamerica

Postupem času jsme se dopracovali až do současnosti. Dnes, v době boomu vozů coupé-cabrio s pevnými skládacími střechami je opravdu radostí psát o kabrioletech, které se od masové produkce snad ani víc lišit nemohou.

Nejen absence střechy, ale i krása, exklusivita, prestiž pro automobilku a s tím spojený důraz na jiné vlastnosti než maximální dynamiku nebo praktičnost dělá i z těch „nejobyčejnějších” otevřených aut něco výjimečného.

I přesto je třeba v našem přehledu toho „nej” dát přednost jiným vozům, jejichž výrobní série se mnohdy pohybují v desítkách nebo pár stovkách kusů. Které otevřené vozy dnes hrají prim?

Tip: První díl seriálu o kabrioletech naleznete zde, druhý díl pak zde.

Maserati GranSport Spyder (2005 – dodnes)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jestli něco v lidech způsobuje emocionální bouři, jsou to právě italská auta. Pro mnohé mají něco těžko exaktně definovatelného, co ostatní autům chybí - duši, charakter, srdce. Jedním z takových vozů je Maserati GranSport Spyder.

Jedná se o přepracovaný model Maserati Spyder, inspirovaný závodním modelem Trofeo. Vůz pohání osmiválcové „srdce“ o objemu 4,2 litru, které bije výkonem čtyřsetkoňového stáda splašených koní s točivým momentem 452 Nm. Popisovat zvuk zajisté nemá smysl, jde o dokonalou symfonii, řev, který se přenáší z výfukového potrubí ven mezi posluchače.

K dispozici je pouze jediná převodovka, a to sekvence s šesti stupni a třemi režimy řazení.
Zážitek z jízdy podtrhují adaptivní tlumiče Skyhook, které se v řádu milisekund přizpůsobují aktuálnímu stavu vozu a posunují limity podvozku ještě dál. Vůz dosahuje velmi slušných hodnot zrychlení a maximální rychlosti. Pro pořádek, stovku udělá za rovných 4,95 sekundy a při 285 km/h jej zkrotí omezovač. Škoda. Hmotnost 1730 kg by se dala označit jako průměrná.
Jestli se ptáte, zda se vyplatí si připlatit oproti „klasickému“ Spyderu, odpověď je nelehká. Pokud budeme kupovat nový či zánovní exemplář, poté se rozdíl v ceně nezdá být až tak rapidní. Pakliže se budeme zajímat o vůz ojetý, hraje ve prospěch klasického Spyderu dřívější uvedení na trh, kde ceny už mohou být značně rozdílné.

Za „ojetý“ GranSport Spyder dnes dáte zhruba 1 200 000 Kč.

Bentley Continental GTC (2006 – dodnes)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Luxus, luxus a zase luxus. Toto jedno slovo provázelo značku Bentley od nepaměti a ta se podle něj také řídila. Změna nastala až ke konci devadesátých let, kdy Bentley šokoval veřejnost svou studií Hunaudieres, která popírala dosavadní činnost automobilky. Jedno však bylo jasné, Bentley chce rozšířit svou nabídku právě o vozy zaměřené i na sportovní řidiče. Proto po odkoupení značky gigantem Volkswagen dostal tento projekt zelenou a vzniklo úžasné kupé Continental GT.

V jejím designu se snoubí jak luxusní, tak sportovní duch a mnoho lidí si jej zamilovalo, mnou nevyjímaje. Ať se na mne zlobí kdo chce jak chce, technika Volkswagenu v útrobách Bentleye mu k tomu výrazně pomohla, přeplňovaný V12 právě od VW dosahuje v „Contim“ výtečných výkonů a kompletně přepracovaný interiér z Phaetonu dává GT punc výjimečnosti. Osobně jsem v Continental GT seděl, a ta vůně, muscularita a hrdost vyzařující z každého detailu je těžko popsatelná.
A aby toho nebylo málo, tak Bentley na nátlak zájemců zbavil GT střechy a vznikl vůz s názvem Continental GTC.

Technicky jde o identický vůz jako kupé, avšak designem se od něj liší. Není to jen GT bez střechy, ale jedná se o nový model, uhlazenější a v mnoha ohledech hezčí, než právě GT. Jako perličku bych zmínil, že konstruktéři „nezprznili“ GTC pevnou střechou, ale dostal jak se sluší střechu plátěnou. Cena a provozní náklady? Jedním slovem astronomické, ale o to tady nejde.

Říká se, že ten, kdo se musí ptát na to, kolik stojí Bentley, na něj nemá a upřímně, má to něco do sebe.

Neuvěřitelná však na vozu není pouze jeho cena, ale také hmotnost. Vzhledem k jeho velikosti zní číslovka 2495 kg v základní verzi naprosto neuvěřitelně. Inu, Volkswagen se nezapře ani v jiných aspektech...

Ford Mustang Convertible (2006 – dodnes)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mnoho řidičů se dnes ptá, jaké auto si pořídit v poměru cena/výkon. Pokud k tomu ještě přidáme nezapomenutelné zážitky, měl bych horkého kandidáta. Je jím právě poslední Ford Mustang v kombinaci se skládací střechou. Co dostanete za svůj milion a čtvrt? Tak například poctivý osmiválec o výkonu 300 koňských sil, automatickou převodovku, interiér v kůži, více než sto odstínů podsvětlení palubní desky, automatickou klimatizaci a image, který je vlastní vozům s cenovkou o milion vyšší. V nabídce je sice ještě šestiválec, ale pokud si chcete vychutnat Mustanga pořádně, nemáte jinou než osmiválcovou možnost.

Vlastně máte, v podobě „muscle caru“ s velkým „M“, zabijáka všech hot hatchů a rádoby tunerů s názvem Shelby Mustang GT 500. Jeho neuvěřitelných 500 koní rve asfalt i na čtyřku a pocity při zrychlení můžete srovnat se startem raketoplánu. A ten zvuk... Proč se tedy toto auto neprodává u nás tak skvěle? Jednoduše, není praktické, hodně žere a má vysoké povinné ručení. Ale o tom to není, český národ zkrátka není připraven na taková auta. Ale vy se mu bránit nemusíte, Mustang Convertible se vás za vaši přízeň odmění nejedním hezkým zážitkem...

Ferrari F430 Spider (2005 – dodnes)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Opět zabrousíme do italské stáje a vybereme F430 Spider. Dokonalý design a jízdní vlastnosti se světu představily ke konci roku 2005, ale po úchvatné premiéře F430 byla otevřená verze přijata spíše chladněji. Nebyla to zkrátka žádná bomba, podoba vozu zkrátka „jen” splnila očekávání.

Skvělé však bylo, že přejal všechny dobré vlastnosti od F430 a ještě k tomu přidal dávku emocí navíc. Vynikající osmiválec o objemu 4,3 litru dává výkon přesně 360,4 kW (483 k) při 8500 otáčkách. Jeho kovový jekot je dnes považován za jednu z nejlepších motorických symfonií. Nejlepší naměřený čas zrychlení na stovku byl 4,08 sekundy a Ferrari končí s maximálkou až za hranicí 300 km/h.

O krocení takovéto síly se starají keramické brzdy Brembo, které pří zátěžovém testu nevykazovaly ani po 350 ujetých ostrých kolech známky vadnutí. Odborná automobilová veřejnost nazvala F430 jako nejlépe ovladatelné Ferrari všech dob, což se týká i otevřené verze. Nárůst hmotnosti oproti standardnímu F430 není nikterak citelný.

Dnes si můžete F430 Spider pořídit za cenu podobnou menšímu domu, tj. od 4 milionů výše.

Bentley Azure (2006 – dodnes)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Bentley Azure je výjimečný automobil každým coulem. Stojí nehorázné peníze, ale ve společnosti znamená, podobně jako hodinky značky Breitling, především jisté společenské postavení. Na silnici zabírá více místa než by bylo zdrávo, délkou 5, 411m je „mírně“ nadprůměrný. Příšerná aerodymika spočívající v takřka kolmé čelní masce však motoru nedělá hlavu, ono taky V12 o objemu 6,8 litru a výkonem 456 koní už v 4100 ot./min. přemůže máloco. Ani hmotnost 2,7 tuny mu nečiní větší problémy a na stovku zrychlí za slušných 5,9 sekundy.

Překvapivá je ochota s jakou vůz poslouchá povely řidiče, avšak utáhlejší zatáčky jsou mu osudné. Žádná technika nepřemůže fyzikální zákony . Kdo by se ale taky s takovýmto autem proplétal alpskými průsmyky, když může vyrazit například na Azurové pobřeží, kde mu bude ležet svět u nohou. Za rok se Azurů neprodá více jak 500, avšak i přes tento fakt má automobilka na těchto vozech takové zisky, o jakých si může např. GT nechat jenom zdát.

Ppokud se opravdu ptáte na cenu, počítejte zhruba s deseti miliony.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Maserati GranSport Spyder, Bentley Continental GTC, Ford Mustang Convertible, Ferrari F430 Spider, Bentley Azure
  2. Dodge Viper SRT-10, Mercede-Benz SL, Porsche Carrera GT, Jaguar XK Convertible, TVR Tuscan Mk.2, Ferrari F575 Superamerica
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků