Kapitoly článku:
Renault Clio
Malé francouzské auto má stejně jako Peugeot 206 namále, třetí generace přijde už v letošním roce. Během svého života prodělalo Clio několik modernizací a současně se výrazným způsobem změnil design. Clio je prostorné, bez problému odveze čtyřčlennou rodinu, jen místa nad hlavou má málo a velikost zavazadlového prostoru také není oslňující. Benzínové motory nijak úsporné nejsou, zato naftové se dostaly se spotřebou 4,2 a 4,3 l na sto km na čelní místa žebříčku. Clio nabízí motor 1.5 dCi ve verzích 48 a 60 kW. Základní cena se slabším nafťákem je 334 900 Kč.
Toyota Yaris
Yaris je designově velmi povedený vůz, který zaujme především centrálně umístěnými přístroji na palubní desce. Základní litrový agregát patří mezi nejlepší motory této kategorie, má výkonové maximum na 48 kW, výborně se točí, má dobrý zvuk a s malým Yarisem dokáže dobře zacvičit. Nafťák 1.4 D4-D s výkonem 55 kW pak překvapí úsporností. Dojem trochu kazí sedadla s horším bočním vedením. V základní výbavě má Yaris airbag řidiče, ABS a CD přehrávač, bohužel za lepší výbavu se hodně připlácí. Pokud zvolíte nejlevnější třídveřovou verzi s motorem 1.0, zaplatíte jen 249 tisíc korun. Za motor 1.4 D4-D už ale zaplatíte 389 900 Kč.
Nafta, nebo benzín?
Z obou přehledů je vidět, že naftové motory jsou obecně o dost úspornější než benzínové. Rozdíl ve spotřebě u stejně výkonných motorů bývá zpravidla jeden a půl až tři litry. Koupíte-li vůz s naftovým motorem, ušetříte na každých sto kilometrech nějakých padesát šedesát korun. Najedete-li každý měsíc tisíc km, už je to pět šest stovek. A to není málo. Obecně se udává, že koupě dražšího vozu s naftovým motorem se vyplatí po ujetí cca 50 až 100 tisíc kilometrů. Pokud budete auto mít tři roky, je nutné najet o cca 20-30 tisíc km ročně, aby se nafta vyplatila. Rozdíl v nákladech na mezi naftou a benzínem byl dříve větší, tj. stačilo ujet méně km, aby se nafta vyplatila. Ovšem s tím, jak se ceny nafty a benzínu téměř srovnaly, stala se nafta o něco méně výhodnou.
Přesné propočty výhodnosti se váží nejen na kilometrový průběh, objem motoru (rozdílné pojistné), cenu vozu, ale také na servisní náklady, na to, zda budete jezdit spíše krátké či dlouhé trasy a na to, za jak dlouho budete auto prodávat. Obecně platí, že naftový motor se hodí spíše na dlouhé trasy, protože se déle zahřívá a krátké městské popojížďky mu škodí více než benzínu. Budete-li jezdit často po městě, je lepší jezdit s autem, které má benzínový pohon. Je také vhodné počítat s tím, že naftové motory jsou hlučnější, a to zejména po studeném startu. Zkrátka pokud se budete rozhodovat mezi naftou a benzínem, není radno jednat unáhleně.
Přehled úsporných nafťáků
Automobil |
Citroën C2 1.4 HDi |
Citroën C3 1.4 HDi |
Renault Clio 1.5 dCi (60 kW) |
Toyota Yaris 1.4 D4-D |
Fiat Panda 1.3 JTD |
Základní parametry |
Rozměry (mm) |
3668 x 1668 x 1461 |
3850 x 1667 x 1519 |
3773 x 1417 x 1639 |
3775 x 1660 x 1485 |
3538 x 1578 x 1540 |
Rozvor (mm) |
2318 |
2460 |
2472 |
2370 |
2299 |
Kola/pneumatiky |
175/65 R14, ocelová |
165/70 R14, ocelová |
175/65 R14, ocelová |
175/65 R14, ocelová |
155/80 R13, ocelová |
Palivová nádrž (l) |
41 |
47 |
50 |
45 |
35 |
Motor |
Objem (ccm) |
1398 |
1398 |
1461 |
1364 |
1248 |
Výkon (kW)/točivý moment (Nm) |
50/150 |
50/150 |
60/185 |
55/170 |
51/145 |
Max. rychlost (km/h) |
166 |
165 |
175 |
170 |
160 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
13,5 |
15,4 |
12,2 |
12,6 |
13 |
Spotřeba (l/100 km) |
5,1/3,6/4,1 |
5,1/3,8/4,2 |
5,3/3,7/4,2 |
5,1/3,7/4,2 |
5,4/3,7/4,3 |
Cena (Kč) |
337 900 |
362 900 |
394 900 |
389 900 |
313 900 |
Automobil |
Renault Clio 1.5 dCi (48 kW) |
Peugeot 206 1.4 HDI |
Audi A2 1.4 TDI |
Ford Fiesta 1.4 TDCi |
Mazda2 1.4D |
Základní parametry |
Rozměry (mm) |
3773 x 1417 x 1639 |
3822 x 1673 x 1435 |
2405 x 1673 x 1553 |
3917 x 1683 x 1467 |
3925 x 1680 x 1545 |
Rozvor (mm) |
2472 |
2445 |
2405 |
2487 |
2490 |
Kola/pneumatiky |
175/65 R14, ocelová |
175/65 R14, ocelová |
175/60 R15, litá |
175/65 R14, ocelová |
175/65 R14, ocelová |
Palivová nádrž (l) |
50 |
50 |
42 |
43 |
45 |
Motor |
Objem (ccm) |
1461 |
1360 |
1422 |
1399 |
1399 |
Výkon (kW)/točivý moment (Nm) |
48/160 |
50/150 |
55/192 |
50/160 |
50/160 |
Max. rychlost (km/h) |
162 |
168 |
173 |
163 |
160 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
15 |
13,1 |
12,6 |
15,0 |
15 |
Spotřeba (l/100 km) |
5,4/3,7/4,3 |
5,5/3,6/4,3 |
5,7/3,6/4,4 |
5,4/3,8/4,4 |
5,5/4/4,5 |
Cena (Kč) |
334 900 |
327 900 |
630 000 |
379 900 |
399 900 |
Poznámka: Vzhledem k tomu, že více automobilů nabízí kombinovanou spotřebu 4,5, nevešly se do první desítky všechny. Jde např. o Fiat Punto 1.3 JTD či Opel Corsa 1.3 CDTi. V závěsu skončily další vozy s 4,6 l, např. Škoda Fabia 1.4 TDI či Volkswagen Polo 1.4 TDI.