Nejúspornější naftová auta: prim hraje Citroen

Po přehledu úsporných benzínových motorů jsme se zaměřili na nafťáky. Pro nejúspornější naftové motory není problém se s kombinovanou spotřebou dostat pod 4,5 l na sto km. Poněkud překvapivě vedou francouzská auta s motory HDI a dCi.
Nejúspornější naftová auta: prim hraje Citroen
Seznam kapitol
  1. A2, C2, C3, Panda, Fiesta, Mazda 2, 206
  2. Clio, Yaris, nafta versus benzín, přehledová tabulka

Po včerejším přehledu úsporných benzínových motorů přidáváme přehled neúspornějších nafťáků. Opět jde o malé vozy s maloobjemovými agregáty, které nepřesahují objem 1.5 l. Jejich udávaná kombinovaná spotřeba činí mezi 4,1 a 4,5 l; jezdí tedy v podstatě na „dobré slovo“. Vzhledem k tomu, že vozů se spotřebou 4,5 l je více, než se vešlo do tabulky prvních deseti, se na některé vozy bohužel nedostalo; jde např. o Fiat Punto nebo Opel Corsu.

Poznámka: Nejúspornější benzínová Kia Picanto 1.1 má udávanou spotřebu 4,8 l. Auta z Kolína pak mají s litrovým benzínem jezdit za 4,6 l.

Tip: Článek o tom, jak se měří udávaná spotřeba.

Audi A2

Nejdražší malý vůz na trhu. Zaujme velmi zvláštně řešenou karoserií s děleným zadním sklem. Základní cena modelu s motorem 1.4 55 kW stojí 562 tisíc, za což si můžete pořídit vůz střední třídy s lepší výbavou a výkonnějším motorem. Důvodem, proč je A2 tak drahá, je celohliníková karoserie. Audi je sice v tomto průkopníkem, nicméně na trhu s tím neuspěla. Další generace A2 se proto už nechystá. Pod kapotou má A2 dva naftové motory 1.4 TDI, jeden s 55 a druhý s 66 kW. Právě se slabší verzí se vůz vešel do našeho přehledu. Za tento model zaplatíte 630 tisíc.

Klepněte pro větší obrázek

Citroen C2

Základem pro tento vůz se stal dříve uvedený model C3; výrobce mu zkrátil rozvor, ubral jedny dveře a přidal zajímavé funkce. Mezi ně patří např. dvě na sobě nezávisle posuvné zadní sedačky (vůz je pouze čtyřmístný) či efektně vyřešený přístup do zavazadlového prostoru. Interiér (přední sedadla, palubní deska) je totožný s modelem C3, pod kapotou jsou i stejné motory. Z benzínových je nejúspornější základní jedenáctistovka, z naftových pak 1.4 HDi. Zatímco benzíňák se do včerejšího přehledu nedostal, nafťák je naopak v našem přehledu nejúspornější. S ním stojí C2 337 900 Kč, se základním benzínem 1.1 l pak 277 900 Kč.

Klepněte pro větší obrázek

Citroen C3

Větší bráška modelu C2 má delší rozvor, více místa na zadních sedadlech, kam se usadí i tři lidé a větší zavazadlový prostor. Jiné rozdíly tu nejsou, i motory jsou stejné. Není proto divu, že C3 usadila se stejným naftovým motorem v přehledu naftových motorů na druhém místě hned za C2. V základu stojí C3 1.4 HDi 362 900 Kč, s nejslabším benzínem 1.1 44 kW pak 297 900 Kč. Citroen C3 patří oproti C2 (mini) do třídy malých vozů.

Klepněte pro větší obrázek

Fiat Panda

Malý automobil s vyšší stavbou karoserie těží ze vzpřímeného posezu cestujících. Ti pak nepotřebují tolik místa v podélném směru. Není bez tajemství, že se Panda stala evropským autem roku 2004. Na českém trhu se nabízí se dvěma benzínovými motory, 1.1 40 kW a 1.2 44 kW, přičemž se základní jedenáctistovkou stojí 214 tisíc korun, a jediným nafťákem 1.3 JTD. S tímto motorem stojí Panda jen 313 900 Kč, díky čemuž se řadí k nejlevnějším vozům s naftovým motorem na trhu.

Klepněte pro větší obrázek

Ford Fiesta

Druhý nejmenší model amerického Fordu patří velikostně k vozům jako Škoda Fabia, Renault Clio či Peugeot 206. S benzínovými motory se do přehledu nedostal, se základním nafťákem (který je stejný jako v Mazdě 2) už ano. Spotřeba 4,4 l není sice ve velké konkurenci nijak závratně nízká, ale stále potěší. Se základním benzínem 1.3 51 kW stojí Fiesta 286 400 Kč, cenovka za nafťák v třídveřovém provedení však vyskočila na 379 900 Kč. Za stejný výkon tak zaplatíte o téměř sto tisíc více, na druhou stranu nafťák se prodává jen s lepší výbavou.

Klepněte pro větší obrázek

Mazda2

Mazda 2 je japonským derivátem Fordu Fiesta, má tedy stejný technický základ a tři stejné motory, čtvrnáctistovku, šestnáctistovku a nafťák. Oproti Fiestě má však vyšší stavbu karoserie a tedy vyšší posez, díky čemuž má při stejném rozvoru více místa v podélném směru. Se základním motorem 1.2 16V stojí 319 900 Kč, s naftovým motorem 1.4d, díky němuž se dostal do přehledu, pak nemalých 399 900 Kč.

Klepněte pro větší obrázek

Peugeot 206

Peugeot 206 prožívá poslední měsíce svého života, na dveře už klepe model 207. Přesto má 206 na českém trhu skvělé prodejní výsledky – důvodem je velmi povedený design. Do našeho žebříčku se vůz dostal díky motoru 1.4 HDi 50 kW, který se nachází také pod kapotou vozů Citroen C2 a C4. Peugeot 206 se nabízí také jako kombi SW, má ostrou verzi RC a rovněž si ho můžete koupit jako kupé-kabriolet s pevnou, elektricky ovládanou střechou. V základní výbavě s motorem 1.4 HDi stojí téměř 330 tisíc.

Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. A2, C2, C3, Panda, Fiesta, Mazda 2, 206
  2. Clio, Yaris, nafta versus benzín, přehledová tabulka
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků