Nejúspornější benzínová auta: vede Kia Picanto

V souvislosti s nedávno publikovaným článek o měření spotřeby automobilů jsme vytvořili malý přehled nejúspornějších benzínových aut. Věřte nebo ne, auta v první desítce mají všechna deklarovanou spotřebu nižší než 5,8 l na sto km, Picanto dokonce jen 4,8 l.
Nejúspornější benzínová auta: vede Kia Picanto
Seznam kapitol
  1. Úvod, Panda, Jazz, Getz, Picanto, Micra
  2. Corsa, Forfour, Yaris, přehledová tabulka

Malé a úsporné

Evropský trh se oproti americkému v mnoha ohledech liší. Zatímco za oceánem se prodávají de facto pouze velké vozy s výkonnými motory, v Evropě má každý výrobce v nabídce hned několik malých vozů s úspornými motory vhodnými do přecpaných měst. V Americe totiž nemají lidé s parkováním ve městech problémy a jezdí často na velké vzdálenosti. V Evropě je ale místa méně a není nutné jezdit tak daleko, všechno je více „u sebe“. Malý a úsporný automobil je tak pro mnohé daleko výhodnější.

Tip: Článek o tom, jak se měří udávaná spotřeba.

Moderní malé automobily nepřesahují délkou čtyři metry, některé z nich mají i o půl metru méně; příkladem budiž např. Kia Picanto nebo Chevrolet Matiz. Pod kapotami těchto vozů se zpravidla nachází maloobjemové motory, u kterých výrobci kladou velký důraz na ekonomiku provozu. Zatímco spotřeba okolo šesti litrů byla ještě nedávno výsadou naftových motorů, dnes se některé benzínové motory dostaly dokonce na kombinovanou spotřebu pět litrů na sto kilometrů. Naftové motory pak dokážou jet i za čtyři litry nafty. Malé motory sice neoplývají velkým výkonem, mají však výhodu v nízkém povinném ručení, nachází se zpravidla v kategorii do 1 350 ccm, některé dokonce do 1 000 ccm.

Úsporný znamená malý

Do našeho přehledu úsporných automobilů jsme vybrali deset "rodinných" vozů v kategorii benzínových a deset vozů v kategorii naftových motorů. V tabulce jsou řazeny podle kombinované spotřeby, jakou udává výrobce. V přehledu chybí Smart Fortwo, který nabízí místo pouze pro dva cestující. Tento miniautomobil má dva benzínové motory s objemem 0,7 l a výkony 37 a 45 kW se spotřebou 4,7 l a jeden nafťák s objemem 0,8 l, výkonem 30 kW a spotřebou jen 3,4 l. Jde jednoznačně o nejúspornější vůz na českém trhu; bohužel rodinu v něm neodvezete.

Tip: Přehled úsporných naftových motorů

Všechny automobily v přehledu patří bez výjimky do třídy mini nebo do třídy malých vozů. Automobily z vyšších tříd se zpravidla prodávají s výkonnějšími motory, které mají zákonitě vyšší spotřebu. Pokud tedy hledáte extrémně úsporná auta, musíte se počítat jak s málem místa pro cestující i pro zavazadla. Některé z prezentovaných vozů mají zavazadlový prostor menší než 200 l – do takového uložíte maximálně běžný nákup a kabelku. Nejmenším vozem je Kia Picanto, největším Mazda 2 (najdete ji v přehledu aut s naftovým motorem). Ta boduje nejen velkým rozvorem, ale i vysokou stavbou karoserie, díky níž je uvnitř dost místa pro pět cestujících.

Poznámka: S přehledem by dost zahýbala trojice aut z Kolína, která má deklarovanou spotřebu u benzínového litrového motoru jen 4,6 l. Ani jeden z vozů se však ještě neprodává.

Fiat Panda

Malý automobil s vyšší stavbou karoserie těží ze vzpřímeného posezu cestujících. Ti pak nepotřebují tolik místa v podélném směru. Není bez tajemství, že se Panda stala evropským autem roku 2004. Na českém trhu se nabízí pouze se dvěma benzínovými motory, 1.1 40 kW a 1.2 44 kW, přičemž se základní jedenáctistovkou stojí 214 tisíc korun. Do přehledu úsporných benzínových motorů se Panda dostala s výkonnějším motorem 1.2 44 kW, se kterým stojí 253 900 Kč. Pod kapotou je ještě naftový motor 1.3 JTD, s nímž stojí Panda 313 900 Kč.

Klepněte pro větší obrázek

Honda Jazz

Na českém trhu se Jazz nabízí pouze s jediným motorem, benzínovou dvanáctistovkou s výkonem 57 kW. Má na svůj objem velmi nízkou spotřebu, bohužel základní cena 339 tisíc je vzhledem ke třídě hodně vysoká. Jazz vyniká oproti konkurenci vyšší stavbou karoserie a prostorným interiérem. Ačkoliv má vůz dobré užitné vlastnosti, český trh citlivý na ceny by uvítal nižší cenu.

Klepněte pro větší obrázek

Hyundai Getz

Automobil velikosti Škody Fabie nabízí o poznání více místa než menší Atos Prime, má lepší jízdní vlastnosti, hezčí a kvalitnější interiér, zkrátka je znát, že je vůz o třídu výše. Díky nízké ceně se pak nelze divit, že patří na českém trhu k nejprodávanějším vozům. Pod kapotou je celkem čtveřice motorů, tři benzínové a jeden nafťák. Zatímco základní jedenáctistovka má v Getzi výkon 46 kW, v Atosu Prime jen 43 kW a o 0,1 l vyšší spotřebu. Je docela zvláštní, že je výkonnější a těžší Getz úspornější. Základní cena modelu s jedenáctistovkou je 199 tisíc.

Klepněte pro větší obrázek

Kia Picanto

Picanto je na trhu teprve necelý rok, přesto má už nyní vynikající prodejní výsledky. Za to vděčí úsporným motorům a nízké ceně. Malý vůz s velikostí jen málo přesahující 3,5 metru překvapí vnitřním prostorem a kvalitně vypadajícím interiérem. Na to, jak je malý, má překvapivě dost místa na zadních sedačkách; o to méně ale nabízí místa v zavazadlovém prostoru. Pod kapotou jsou zatím jen dva benzínové motory, a sice 1.0 45 kW a 1.1 48 kW. Oba mají kombinovanou spotřebu pod pět litrů na sto km. V základní výbavě stojí Picanto v pětidveřovém provedení 189 tisíc.

Klepněte pro větší obrázek

Nissan Micra

Micra je nejmenším nissanem na trhu, má poněkud ženské tvary, takže jej preferují ženy jako druhé auto do rodiny. Výhodou je velký vnitřní prostor a hlavně posunovatelná zadní lavice o cca 20 cm, díky čemuž lze přerozdělit prostor buď ve prospěch cestujících na zadních sedadlech nebo ve prospěch zavazadlového prostoru. Ten v tom případě dosáhne objemu až 370 l. Micra se nabízí se třemi benzínovými motory a nafťákem 1.5 dCi se dvěma výkonovými verzemi. Nejslabší litrový benzín se se spotřebou 5,8 l do našeho přehledu dostal taktak. Základní cena líbivé Micry je 294 tisíc korun.

Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Panda, Jazz, Getz, Picanto, Micra
  2. Corsa, Forfour, Yaris, přehledová tabulka
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků