Jak viděl nejstarší autočasopis světa auta i techniku z Československa nebo později České republiky? Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Jak viděl nejstarší autočasopis světa auta i techniku z Československa nebo později České republiky? | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Test Tatry z roku 1932 - včetně nákresu ovládacích prvků, rozměrů a naměřených hodnot. Lidé by si mohli myslet, že se design aut ustaluje, ale Tatra je osvěžující, protože má tolik nezvyklých prvků, že se liší od téměř jakéhokoliv jiného auta. Jízdní komfort je téměř dokonalý, motor a řazení hlučnější. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Test Tatry z roku 1932 - včetně nákresu ovládacích prvků, rozměrů a naměřených hodnot. Lidé by si mohli myslet, že se design aut ustaluje, ale Tatra je osvěžující, protože má tolik nezvyklých prvků, že se liší od téměř jakéhokoliv jiného auta. Jízdní komfort je téměř dokonalý, motor a řazení hlučnější. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Článek z roku 1942 o vozech s vzduchem chlazenými motory vzadu. Překvapivě s řezem Tatry. Popisuje výhody a nevýhody tohoto technického řešení. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Článek z roku 1942 o vozech s vzduchem chlazenými motory vzadu. Překvapivě s řezem Tatry. Popisuje výhody a nevýhody tohoto technického řešení. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

"Působivá zvláštnost" - test Tatry T613 z roku 1977, na který Britové dorazili do Československa. Na dálnici cestou z Prahy na Brno ji rozhulákali na 160 km/h. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

"Působivá zvláštnost" - test Tatry T613 z roku 1977, na který Britové dorazili do Československa. Na dálnici cestou z Prahy na Brno ji rozhulákali na 160 km/h. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Test exportní verze Škody 120 z roku 1986: Výhodná cena, dobrá výbava a fajn řízení, ale také slabší kultivovanost. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Test exportní verze Škody 120 z roku 1986: Výhodná cena, dobrá výbava a fajn řízení, ale také slabší kultivovanost. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Test exportní verze Škody 120 z roku 1986: Výhodná cena, dobrá výbava a fajn řízení, ale také slabší kultivovanost. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Test exportní verze Škody 120 z roku 1986: Výhodná cena, dobrá výbava a fajn řízení, ale také slabší kultivovanost. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Test exportní verze Škody 120 z roku 1986: Výhodná cena, dobrá výbava a fajn řízení, ale také slabší kultivovanost. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Test exportní verze Škody 120 z roku 1986: Výhodná cena, dobrá výbava a fajn řízení, ale také slabší kultivovanost. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Test Škody 440 z roku 1956: Robustní, ale neotesaná. Nicméně novinář Fred von Tobiesen konstatuje, že jde o velmi šikovný a jízdně zajímavý sedan. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Test Škody 440 z roku 1956: Robustní, ale neotesaná. Nicméně novinář Fred von Tobiesen konstatuje, že jde o velmi šikovný a jízdně zajímavý sedan. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

"Jízda za hubičku" - test ojeté "stodvácy" z počátku devadesátých let. "Zapomeňte na vtípky a posměšky, tato malá autíčka jsou dobrou hodnotou za vaše peníze. Tisíce běžných motoristů kašlou na imiage a status, hledají jednoduché vozidlo s minimálními náklady." Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

"Jízda za hubičku" - test ojeté "stodvácy" z počátku devadesátých let. "Zapomeňte na vtípky a posměšky, tato malá autíčka jsou dobrou hodnotou za vaše peníze. Tisíce běžných motoristů kašlou na imiage a status, hledají jednoduché vozidlo s minimálními náklady." | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Reklama na Škodu 1000 MB. "Pokud máte dost peněz na nové auto, utraťte jich méně za Škodu." Reklama tvrdí, že nejde o nafintěné TC, GT nebo fastback, ale o "prostě" rodinný sedan, který vyjde na méně peněz, s dostupnými provozními náklady a který majitele nenechá ve štychu. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Reklama na Škodu 1000 MB. "Pokud máte dost peněz na nové auto, utraťte jich méně za Škodu." Reklama tvrdí, že nejde o nafintěné TC, GT nebo fastback, ale o "prostě" rodinný sedan, který vyjde na méně peněz, s dostupnými provozními náklady a který majitele nenechá ve štychu. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Toto je mimořádně zajímavý materiál - cestopis a doporučení na dovolenou autem po Československu z roku 1958. Pro reportéra začíná důkladnou celní kontrolou vozu na hranicích, všímá si silnic bez většího provozu, stále ještě zničených budov nebo továren i relativně dlouho po válce. Cestuje s manželkou v Morrisu Minor 1000, který budí velkou pozornost. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Toto je mimořádně zajímavý materiál - cestopis a doporučení na dovolenou autem po Československu z roku 1958. Pro reportéra začíná důkladnou celní kontrolou vozu na hranicích, všímá si silnic bez většího provozu, stále ještě zničených budov nebo továren i relativně dlouho po válce. Cestuje s manželkou v Morrisu Minor 1000, který budí velkou pozornost. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

První zastávka: Hotel Pupp, tehdy přejmenovaný na Hotel Moskva. Portýři, menu v restauraci v angličtině, anglicky mluvící personál a dokonce noviny The Times k dispozici. Po přesunu do Prahy zaskočily redaktora jednosměrky, do hotelu jej doprovodil policista. Hotel měl srovnatelnou úroveň s těmi v Londýně.  Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

První zastávka: Hotel Pupp, tehdy přejmenovaný na Hotel Moskva. Portýři, menu v restauraci v angličtině, anglicky mluvící personál a dokonce noviny The Times k dispozici. Po přesunu do Prahy zaskočily redaktora jednosměrky, do hotelu jej doprovodil policista. Hotel měl srovnatelnou úroveň s těmi v Londýně.  | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

V Praze se redaktor přesouval tramvají, průvodčí anglicky neuměla, ale lidé ochotně sehnali někoho, kdo jazykem vládne - redaktor Wray zmiňuje ochotu lidí pomoci cizinci, nejen v tomto případě. Z republiky se vydal přes Plzeň, na Rozvadově byla celní prohlídka, aby ze země nebyla vyvážena československá měna.  Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

V Praze se redaktor přesouval tramvají, průvodčí anglicky neuměla, ale lidé ochotně sehnali někoho, kdo jazykem vládne - redaktor Wray zmiňuje ochotu lidí pomoci cizinci, nejen v tomto případě. Z republiky se vydal přes Plzeň, na Rozvadově byla celní prohlídka, aby ze země nebyla vyvážena československá měna.  | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Reklama na Škodu 100 z roku 1975 - John Haugland vítězí ve své třídě (třída 4), proto vás "stovka" nezklame. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Reklama na Škodu 100 z roku 1975 - John Haugland vítězí ve své třídě (třída 4), proto vás "stovka" nezklame. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Tradice - reklama na československý automobilový průmysl z roku 1955 - pod onrázkem Čkody 440 je skica Tatry Präsident. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Tradice - reklama na československý automobilový průmysl z roku 1955 - pod onrázkem Čkody 440 je skica Tatry Präsident. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

"Komunistický Cadillac" - novinkový článek o Tatře 613 Landaulette. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

"Komunistický Cadillac" - novinkový článek o Tatře 613 Landaulette. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

"Nová Škoda budí velký zájem" - první zcela nová konstrukce od roku 1964, na západních trzích údajně k dispozici od roku 1988. Design od studia Bertone, motor s hliníkovou hlavou, licenční brzdy Lucas Girling, vyjednávání s Nissanem, Isuzu, VW a Renaultem o potenciálním nasazení jejich pohonných jednotek. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

"Nová Škoda budí velký zájem" - první zcela nová konstrukce od roku 1964, na západních trzích údajně k dispozici od roku 1988. Design od studia Bertone, motor s hliníkovou hlavou, licenční brzdy Lucas Girling, vyjednávání s Nissanem, Isuzu, VW a Renaultem o potenciálním nasazení jejich pohonných jednotek. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

"Škoda vítězí zase a znovu" - reklama z roku 1985 Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

"Škoda vítězí zase a znovu" - reklama z roku 1985 | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Skvělý výhled, aerodynamická kapotáž, prostorný zavazadelník - reklama z roku 1956 vychvaluje Škodu 440. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Skvělý výhled, aerodynamická kapotáž, prostorný zavazadelník - reklama z roku 1956 vychvaluje Škodu 440. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

"Když musí být auto stejně spolehlivé, jako jeho majitel" - reklama na "stodvácu" s pekařem, kterého vůz nikdy nezklame, a navíc má dvouletou záruku bez limitu nájezdu kilometrů. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

"Když musí být auto stejně spolehlivé, jako jeho majitel" - reklama na "stodvácu" s pekařem, kterého vůz nikdy nezklame, a navíc má dvouletou záruku bez limitu nájezdu kilometrů. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

"Favorit vyhrál, jako obvykle" - reklama z roku 1994. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

"Favorit vyhrál, jako obvykle" - reklama z roku 1994. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Reklama na Škodu 440  z roku 1956 - neběhejte na vlak, pořiďte si československý vůz s vkusným interiérem, prostorným a uzamykatelným kufrem, nezávislým zavěšením na všech kolech, synchronizovanou převodovkou... Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Reklama na Škodu 440  z roku 1956 - neběhejte na vlak, pořiďte si československý vůz s vkusným interiérem, prostorným a uzamykatelným kufrem, nezávislým zavěšením na všech kolech, synchronizovanou převodovkou... | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

"Pokud chcete nejvíce auta za své peníze, kupte si Škodu" - reklama z roku 1989 s citacemi výhod ze srovnávacího testu v Autocaru. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

"Pokud chcete nejvíce auta za své peníze, kupte si Škodu" - reklama z roku 1989 s citacemi výhod ze srovnávacího testu v Autocaru. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Krátká odbočka od aut - reklama Čedok z roku 1959. Československo - "Tak staré, ale tak nové" - kvalitní hotely i silnice, levný benzin, krásná Praha a lázně v západních Čechách, sklářská tradice v Českém ráji a tak dále. Prostě pohádka. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Krátká odbočka od aut - reklama Čedok z roku 1959. Československo - "Tak staré, ale tak nové" - kvalitní hotely i silnice, levný benzin, krásná Praha a lázně v západních Čechách, sklářská tradice v Českém ráji a tak dále. Prostě pohádka. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Škoda 1200 - ideální rodinný vůz. Reklama z roku 1955, auto je dostupné i jako kombi, sanitka nebo van. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Škoda 1200 - ideální rodinný vůz. Reklama z roku 1955, auto je dostupné i jako kombi, sanitka nebo van. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Škoda pokračuje s modelem 1101 - informace o poválečném obnovení výroby osobních vozů. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Škoda pokračuje s modelem 1101 - informace o poválečném obnovení výroby osobních vozů. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Stránka s novinkami z roku 1949 - vpravo je informace o ukončení přídělového systému na auta po sovětském vzoru Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Stránka s novinkami z roku 1949 - vpravo je informace o ukončení přídělového systému na auta po sovětském vzoru | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Novinky z roku 1947 - poválečná Škoda Superb a Tatra 600. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Novinky z roku 1947 - poválečná Škoda Superb a Tatra 600. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Reporáž z Tulip Rally. "Tři modré Škody 440 projížděly úzkými klikatými silnicemi raketovým tempem..." Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Reporáž z Tulip Rally. "Tři modré Škody 440 projížděly úzkými klikatými silnicemi raketovým tempem..." | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

"Obchodní značka, která nabízí záruku nejvyšší kvality, technického vývoje, precizního mechanického zpracování, kvalitních materiálů a nízkých provozních nákladů" - reklama z roku 1956. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

"Obchodní značka, která nabízí záruku nejvyšší kvality, technického vývoje, precizního mechanického zpracování, kvalitních materiálů a nízkých provozních nákladů" - reklama z roku 1956. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Ukecané inzeráty měly v Británii velkou tradici. Tento tvrdí, že Volkswagen byl natolik unesen elegantním Favoritem s pěti dveřmi a pětistupňovou převodovkou, že investoval 3,3 miliardy liber do Škodovky. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Ukecané inzeráty měly v Británii velkou tradici. Tento tvrdí, že Volkswagen byl natolik unesen elegantním Favoritem s pěti dveřmi a pětistupňovou převodovkou, že investoval 3,3 miliardy liber do Škodovky. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Skromné rozměry, velký cíl - Škoda 440 má nízkou spotřebu, snadno se ovládá a je obratná jako malé auto, ale nabídne komfort, rychlost a bezpečí velkého auta. Reklama z roku 1956. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Skromné rozměry, velký cíl - Škoda 440 má nízkou spotřebu, snadno se ovládá a je obratná jako malé auto, ale nabídne komfort, rychlost a bezpečí velkého auta. Reklama z roku 1956. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Reportáž z Tulip Rally, na fotografii vpravo dole piloti Cížkovský a Bobek předjíždějí Audstin A35.  Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Reportáž z Tulip Rally, na fotografii vpravo dole piloti Cížkovský a Bobek předjíždějí Audstin A35.  | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Škoda - známka kvality. Škoda je vaším pasem na příjemné cestování po stovky tisíc mil. Reklama z roku 1950. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Škoda - známka kvality. Škoda je vaším pasem na příjemné cestování po stovky tisíc mil. Reklama z roku 1950. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Dobový test dvojkové FAbie Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Dobový test dvojkové FAbie | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Novinkový článek o Tatře 603, alias Diplomat: Vůz pro šest osob, kompaktní, ale ne rozpláclý, s kapotou, blatníky a nárazníkem v harmonické podobě. Zaujala také třemi čelními světlomety. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Novinkový článek o Tatře 603, alias Diplomat: Vůz pro šest osob, kompaktní, ale ne rozpláclý, s kapotou, blatníky a nárazníkem v harmonické podobě. Zaujala také třemi čelními světlomety. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Novinka - Škoda S-450 kabrio, vystavovaná na strojírenském veletrhu v Brně v roce 1957. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Novinka - Škoda S-450 kabrio, vystavovaná na strojírenském veletrhu v Brně v roce 1957. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Zmínka o kompaktním vozu Minot na Ženevském autosalonu, rok 1947. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Zmínka o kompaktním vozu Minot na Ženevském autosalonu, rok 1947. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Novinky z roku 1958 - Výroba modelů Škoda 440, 445 a 450 má do roku 1960 narůst na 55.000 kusů a do roku 1965 na 100.000 kusů. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Novinky z roku 1958 - Výroba modelů Škoda 440, 445 a 450 má do roku 1960 narůst na 55.000 kusů a do roku 1965 na 100.000 kusů. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Škoda 110R - "Dnes si za 1100 liber můžete koupit celkem prozaické auto. Ale můžete také trochu žít a pořídit si eleganční Škodu Coupé. Fastback, pár dveří, elegantní šedivý kokpit a dostatek výkonu pro spoustu zábavy, aniž byste platili příliš vysokou pojistku." Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Škoda 110R - "Dnes si za 1100 liber můžete koupit celkem prozaické auto. Ale můžete také trochu žít a pořídit si eleganční Škodu Coupé. Fastback, pár dveří, elegantní šedivý kokpit a dostatek výkonu pro spoustu zábavy, aniž byste platili příliš vysokou pojistku." | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Jediné auto, které nabízí lepší hodnotu za vaše peníze, než loňská Škoda... Je letošní Škoda! Reklama z roku 1970. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Jediné auto, které nabízí lepší hodnotu za vaše peníze, než loňská Škoda... Je letošní Škoda! Reklama z roku 1970. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Sedněte si a uvěříte. Škoda Super Estelle je auto postavené pro komfort. Uvnitř je spousta místa pro pět. Odpružení je díky nezávislému zavěšení mimořádně komfortní. Čtvero dveří dodává nastupování a vystupování důstojnost. Reklama z roku 1979. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Sedněte si a uvěříte. Škoda Super Estelle je auto postavené pro komfort. Uvnitř je spousta místa pro pět. Odpružení je díky nezávislému zavěšení mimořádně komfortní. Čtvero dveří dodává nastupování a vystupování důstojnost. Reklama z roku 1979. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Katalog - Škoda představila sportovní kabrio verzi svého robustního vozu s atraktivní tvary. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Katalog - Škoda představila sportovní kabrio verzi svého robustního vozu s atraktivní tvary. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Reklama: Kombi pro ty, ktečí nemají kombi. "Je to Škoda Octavia Combi 1221cc. Pokud vám to přijde dlouhé, říkejte jí Škoda Estate." Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Reklama: Kombi pro ty, ktečí nemají kombi. "Je to Škoda Octavia Combi 1221cc. Pokud vám to přijde dlouhé, říkejte jí Škoda Estate." | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Reklama, roku 1958: Co se mi líbí na Škodovce? Například výkon - "Jedu s ní 88 mil v hodině (142 km/h), aniž by se motor přemáhal. A vyjedu většinu kopců na poslední rychlostní stupeň!" Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Reklama, roku 1958: Co se mi líbí na Škodovce? Například výkon - "Jedu s ní 88 mil v hodině (142 km/h), aniž by se motor přemáhal. A vyjedu většinu kopců na poslední rychlostní stupeň!" | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Škoda 1102 je přesně to, co chcete. Tichý a pružný motor s vysokým výkonem a nízkou spotřebou. Elegantní a krásně tvarovaná karoserie zajišťuje dokonalé pohodlí. Nezávislé zavěšení vpředu i vzadu zajišťuje vysokou cestovní rychlost i na nekvalitních silnicích. A tak dále. Rok 1950. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Škoda 1102 je přesně to, co chcete. Tichý a pružný motor s vysokým výkonem a nízkou spotřebou. Elegantní a krásně tvarovaná karoserie zajišťuje dokonalé pohodlí. Nezávislé zavěšení vpředu i vzadu zajišťuje vysokou cestovní rychlost i na nekvalitních silnicích. A tak dále. Rok 1950. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Reklama z roku 1956: "Značka a název Škoda se staly synonymem pro kvalitu a technický pokrok." Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Reklama z roku 1956: "Značka a název Škoda se staly synonymem pro kvalitu a technický pokrok." | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

A další reklama - "Nový model 440 je vůz výjimečných kvalit, vyrobený společností, která staví auta přes 50 let a je celosvětově proslulá kvalitou." Rok 1957. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

A další reklama - "Nový model 440 je vůz výjimečných kvalit, vyrobený společností, která staví auta přes 50 let a je celosvětově proslulá kvalitou." Rok 1957. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Škoda klade důraz na "PROVOZ" Reklama vychvaluje hodnotu, nízkou spotřebu a bezpečnost tisícovky, rok 1968. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Škoda klade důraz na "PROVOZ" Reklama vychvaluje hodnotu, nízkou spotřebu a bezpečnost tisícovky, rok 1968. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Katalog z roku 1957: Škoda 440 slaví velké úspěchy díky své nízké ceně, i když její zpracování a technická vyspělost trochu zaostávají za standardy západní Evropy. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Katalog z roku 1957: Škoda 440 slaví velké úspěchy díky své nízké ceně, i když její zpracování a technická vyspělost trochu zaostávají za standardy západní Evropy. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Slunce přináší štěstí - reklama na Š440 z roku 1956. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Slunce přináší štěstí - reklama na Š440 z roku 1956. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

"Co má jízdní vlastnosti Porsche a je zábavnější než GTI?" Jistě že Škoda - reklama z roku 1989. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

"Co má jízdní vlastnosti Porsche a je zábavnější než GTI?" Jistě že Škoda - reklama z roku 1989. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Zmínka o expedici Hanzelky a Zikmunda z roku 1956. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Zmínka o expedici Hanzelky a Zikmunda z roku 1956. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Na Škodu můžete být pyšní díky deseti nečekaným výhodám: Topení, zámek volantu, dvojité ostrikovače, sklopná sedadla, parkovací světla, osvětlení motorového prostoru... Reklama z roku 1966. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Na Škodu můžete být pyšní díky deseti nečekaným výhodám: Topení, zámek volantu, dvojité ostrikovače, sklopná sedadla, parkovací světla, osvětlení motorového prostoru... Reklama z roku 1966. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Katalog z roku 1956: Toto československé auto je relativně neznámé, ale má pokročilý design. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Katalog z roku 1956: Toto československé auto je relativně neznámé, ale má pokročilý design. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Na míle levnější, když jezdíte Škodou - reklama na embéčko z roku 1967. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Na míle levnější, když jezdíte Škodou - reklama na embéčko z roku 1967. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

"Co se týče hodnoty za peníze, Škodu jsme dali na první místo" - citace z testu What Car v reklamě z roku 1987. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

"Co se týče hodnoty za peníze, Škodu jsme dali na první místo" - citace z testu What Car v reklamě z roku 1987. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Deset výhod Škodovky v reklamě z roku 1966. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Deset výhod Škodovky v reklamě z roku 1966. | Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial

Test Tatry z roku 1932 - včetně nákresu ovládacích prvků, rozměrů a naměřených hodnot. Lidé by si mohli myslet, že se design aut ustaluje, ale Tatra je osvěžující, protože má tolik nezvyklých prvků, že se liší od téměř jakéhokoliv jiného auta. Jízdní komfort je téměř dokonalý, motor a řazení hlučnější. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial
Článek z roku 1942 o vozech s vzduchem chlazenými motory vzadu. Překvapivě s řezem Tatry. Popisuje výhody a nevýhody tohoto technického řešení. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial
"Působivá zvláštnost" - test Tatry T613 z roku 1977, na který Britové dorazili do Československa. Na dálnici cestou z Prahy na Brno ji rozhulákali na 160 km/h. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial
Test exportní verze Škody 120 z roku 1986: Výhodná cena, dobrá výbava a fajn řízení, ale také slabší kultivovanost. Zdroj: https://p.autocar.co.uk/archive_freetrial
58
Fotogalerie

Nejstarší autočasopis na světě otevřel svůj archiv. Co se v něm za 129 let psalo o českých autech?

Je libo test Tatry z roku 1932? Recenzi Škody 440 z roku 1956 nebo Tatry T613 z roku 1977? To vše jste mohli najít v britském Autocaru.

Autocar, britský motoristický magazín – první na světě a také nejdéle kontinuálně vycházející. Jeho kompletní archiv byl na pár dnů zveřejněn pro každého, a my v něm vyhledali zmínky o Československu, Škodovkách, Tatrách nebo Pragách na bez přehánění milionech stránek.

Založen byl v roce 1895 pod názvem The Autocar, souběžně s nástupem motorových vozidel a tehdejší fascinací technikou. Ostatně jeho mottem byla publikace „v zájmu mechanicky poháněné silniční dopravy.“ Když začal vycházet, automobilů pochopitelně ještě moc nebylo, proto také kromě nových typů motorizovaných vozů informoval i o technických inovacích v dopravě, což mu vlastně vydrželo dodnes.

V průběhu 20. století Autocar postupně rozšiřoval svůj obsah. Od čistě technických článků o vývoji motorů a karoserií (také najdete v naší galerii) se stále více zaměřoval na testy vozů a hodnocení jízdních vlastností. Již v roce 1928 začal s publikací objektivních testů, což bylo ve své době revoluční, protože většina tehdejšího tisku často přejímala PR materiály výrobců. Právě důkladné testy a nezávislé recenze nových automobilů jej odlišily od jiných časopisů, již ve svých plenkách například měřil brzdné dráhy nebo spotřebu paliva díky průtokoměrům, nainstalovaným v přeříznutém palivovém vedení.

V průběhu 20. století prošel magazín několika významnými změnami, například v roce 1962, kdy se název změnil na Autocar & Motor, což odráželo širší záběr časopisu. Tento název se udržel až do roku 1994, kdy se publikace vrátila ke svému původnímu názvu, tentokrát pouze jako Autocar.

Pamětníci jistě vzpomenou i na českou mutaci Autocaru, která nějakou dobu vycházela pod názvem Carauto. Časopis byl uveden na tuzemský trh roce 2002 vydavatelstvím Stratosféra, prvním šéfredaktorem byl Jan Červenka (dlouholetý šéfredaktor magazínů SPEED a Top Gear), v šéfovském křesle se vystřídaly také další osobnosti české motožurnalistické scény – například Tomáš Pohanka, Jiří Červenka, Miro Mihálik nebo Jan Cacek. A ti největší fanoušci si jistě nostalgicky postesknou nad takzvanými Autocar Days – jízdami pro veřejnost, které tuzemský Autocar pořádal na okruhu v Sosnové. Česká verze skončila po 409 vydáních, 23 tisících stranách  a deseti letech v lednu roku 2013.

Ale nyní zpátky do historie. Zmínek o automobilovém průmyslu na starém kontinentu rámci regionu teprve budoucí republiky je v archivu dohledatelných téměř nula – byť právě zde byl velmi pestrý. Digitalizace archivů má své rezervy a strojové zpracování textu nebo jednotlivých stránek magazínu jistě vidíte v galerii. Za nás je příjemným překvapením profesionální úcta ke konstrukčním řešením a obecně celým autům v před-druhoválečné době a téměř jásot nad obnovením výroby osobních vozů po druhé světové válce.

Prohlédnout si můžete inzeráty na československé vozy, občas reklamy na dalekohledy Meopta, testy vozů, jejich zařazení do různých srovnávacích žebříčků nebo novinky o československém automobilovém průmyslu. Mimořádně vtipně působí třeba britský test Tatry T613 s nadpisem „Působivá výstřednost,“ stejně tak novinkový článek o T613 s karoserií Landaulet s popiskem „Komunistický Cadillac.“ A co třeba analýza výhod vozů s motorem vzadu z roku 1942? Vše najdete v naší pestře komentované galerii. Unikátní možnost nahlédnout do archivů magazínu Autocar, všech více než 6200 vydání, bylo možné do 25. září.

Doporučujeme

Články odjinud