Nejrychlejší vůz světa Bloodhound může vyjet, kola jsou hotová

V těchto dnech dokončili specialisté z Cavendishské laboratoře Cambridgské univerzity práce na kolech pro vůz Bloodhound SSC. Tento automobil, nebo spíše raketa na kolech, se pokusí již příští rok překonat světový rychlostní rekord.

Kola o průměru 90 centimetrů a váze 97 kilogramů jsou vyrobena z hliníkové slitiny a jejich odolnost je pro celý projekt rozhodující. Na dráze se totiž budou točit rychleji, než kterákoli jiná kola dříve - za sekundu se otočí stosedmdesátkrát. Budou muset být dostatečné pevná, aby zvládla jízdu po dně vyschlého jezera, kde bude pokus o rekord probíhat.  

Práce na voze Bloodhound jsou sledovány s velkou pozorností již od roku 2007, kdy započaly. Vůz má totiž ambici pokořit nejen současný světový rekord, který dosáhl vůz Thrust SuperSonic v roce 1997 a činí 1 228 km/h, ale zamýšlí překonat i magickou hranici 1000 mil za hodinu, což je 1 609 km/h. A konstruktéři směle tvrdí, že možná pojede ještě rychleji.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vůz bude poháněn tryskovým motorem EJ200 z vojenského letounu Eurofighter Typhoon společně s raketovým motorem. Dohromady vyvinou tah přes 200 kilonewtonů.

Pokus o překonání světového rekordu se uskuteční na dně vyschlého jezera Hakskeen Pan v provincii Northern Cape v Jihoafrické republice. Bloodhound bude potřebovat ke zdolání rekordu dvě úspěšná kola během jedné hodiny. Průměr z obou kol pak stanoví rekordní rychlost (tedy ne pouze jedno nejrychlejší kolo). Tým počítá s tím, že po prvním kole vymění motor, ale doufá, že to samé nebude třeba udělat s koly.

Dráha bude muset být dokonale čistá. Pokud by kámen poškodil vůz v rychlosti větší než 1600 km/h, výsledek by byl katastrofický. Proto dráhu čistí již několik dní více než 300 místních obyvatel. Noble na to hledal dobrovolníky i ve Velké Británii s opravdu poutavým sloganem: „Žádný plat, stálá teplota, tvrdá rachota v krásném, ale odlehlém koutu planety, v Hakskeen Pan.“

Co se týká financování, projekt je na tom velmi dobře. Noble řekl, že dokonce museli mnoho společností, které chtěly tento soukromý a nevýdělečný projekt sponzorovat, odmítnout. Podporu dostal i od britské vlády, ta věnovala dva tryskové motory Typhoon. Dalšími hlavní sponzory jsou letecká společnost Lockheed Martin, Cosworth (výrobce motorů pro vozy F1) a Hampson Industries

Ředitel Richard Noble, který byl počátkem 80. let nejrychlejším člověkem na zemi, když se speciálem Thrust2 dosáhl rychlosti 1 019 km/h, řekl, že cílem projektu je podpořit rozvoj vědy a inženýrství, inspirovat mladé lidi. Do celého projektu je zapojeno i více než 25 tisíc škol ve Velké Británii; žáci už shlédli výukový program o projektu a mají možnost sledovat, jak se vše vyvíjí.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Tři roky výzkumu jsou u konce, v Bristolu začala stavba nejrychlejšího vozu světa.

 

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků