Nejrychlejší vůz světa Bloodhound může vyjet, kola jsou hotová

V těchto dnech dokončili specialisté z Cavendishské laboratoře Cambridgské univerzity práce na kolech pro vůz Bloodhound SSC. Tento automobil, nebo spíše raketa na kolech, se pokusí již příští rok překonat světový rychlostní rekord.

Kola o průměru 90 centimetrů a váze 97 kilogramů jsou vyrobena z hliníkové slitiny a jejich odolnost je pro celý projekt rozhodující. Na dráze se totiž budou točit rychleji, než kterákoli jiná kola dříve - za sekundu se otočí stosedmdesátkrát. Budou muset být dostatečné pevná, aby zvládla jízdu po dně vyschlého jezera, kde bude pokus o rekord probíhat.  

Práce na voze Bloodhound jsou sledovány s velkou pozorností již od roku 2007, kdy započaly. Vůz má totiž ambici pokořit nejen současný světový rekord, který dosáhl vůz Thrust SuperSonic v roce 1997 a činí 1 228 km/h, ale zamýšlí překonat i magickou hranici 1000 mil za hodinu, což je 1 609 km/h. A konstruktéři směle tvrdí, že možná pojede ještě rychleji.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vůz bude poháněn tryskovým motorem EJ200 z vojenského letounu Eurofighter Typhoon společně s raketovým motorem. Dohromady vyvinou tah přes 200 kilonewtonů.

Pokus o překonání světového rekordu se uskuteční na dně vyschlého jezera Hakskeen Pan v provincii Northern Cape v Jihoafrické republice. Bloodhound bude potřebovat ke zdolání rekordu dvě úspěšná kola během jedné hodiny. Průměr z obou kol pak stanoví rekordní rychlost (tedy ne pouze jedno nejrychlejší kolo). Tým počítá s tím, že po prvním kole vymění motor, ale doufá, že to samé nebude třeba udělat s koly.

Dráha bude muset být dokonale čistá. Pokud by kámen poškodil vůz v rychlosti větší než 1600 km/h, výsledek by byl katastrofický. Proto dráhu čistí již několik dní více než 300 místních obyvatel. Noble na to hledal dobrovolníky i ve Velké Británii s opravdu poutavým sloganem: „Žádný plat, stálá teplota, tvrdá rachota v krásném, ale odlehlém koutu planety, v Hakskeen Pan.“

Co se týká financování, projekt je na tom velmi dobře. Noble řekl, že dokonce museli mnoho společností, které chtěly tento soukromý a nevýdělečný projekt sponzorovat, odmítnout. Podporu dostal i od britské vlády, ta věnovala dva tryskové motory Typhoon. Dalšími hlavní sponzory jsou letecká společnost Lockheed Martin, Cosworth (výrobce motorů pro vozy F1) a Hampson Industries

Ředitel Richard Noble, který byl počátkem 80. let nejrychlejším člověkem na zemi, když se speciálem Thrust2 dosáhl rychlosti 1 019 km/h, řekl, že cílem projektu je podpořit rozvoj vědy a inženýrství, inspirovat mladé lidi. Do celého projektu je zapojeno i více než 25 tisíc škol ve Velké Británii; žáci už shlédli výukový program o projektu a mají možnost sledovat, jak se vše vyvíjí.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Tři roky výzkumu jsou u konce, v Bristolu začala stavba nejrychlejšího vozu světa.

 

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 8 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků