Nejrychlejší hot-hatch dneška? Budete překvapeni

Ostré verze více či méně rodinných kompaktů nikdy nebudou lámat žebříčky prodejnosti. Přesto je souboj o prvenství v této subtřídě vždy velmi prestižní záležitostí a každý výrobce chce postavit ten nejlepší kousek. Do popředí zájmu se v posledních měsících dostaly BMW 130i a VW Golf R32, rybník jim ale, zdá se, vypálí úplně jiný vůz...
Nejrychlejší hot-hatch dneška? Budete překvapeni
V letošním roce se na trhu objevilo hned několik superostrých kompaktních vozů, za všechny jmenujme např. BMW 130i, Ford Focus ST, Opel Astra OPC nebo VW Golf R32. Novináři si pochopitelně nemohou odpustit hledání toho nejlepšího a ačkoli do Česka zatím některé novinky ještě vůbec nedorazily, v Německu jsou již téměř všechny k dispozici. Jen na důkladný test Focusu ST zatím čekáme, ale je myslím tím posledním, kdo může do boje o vrchol této subtřídy v dohledné době zasáhnout. Dříve se objevivší Audi A3 3,2 FSI nebo Alfa Romeo 147 GTA na letošní novinky nemají.
 
Při přemýšlení nad tím, kdo stane na vrcholu, obvykle lidé uvažují dva šestiválcové soky - VW Golf R32 a BMW 130i. Mají totiž nejlepší předpoklady na vrcholu opravdu stanout, šestiválcové motory o výkonu 250 resp. 265 koní a pohon všech nebo zadních kol z nich dělají technickou elitu třídy. Takto smýšlejí třeba i magazíny jako Autocar nebo AutoBild, které ve svých srovnáních braly v úvahu hlavně tyto dva modely, a na vítězství ve srovnávacích testech je to mezi BMW a VW zatím 1:1. Německý magazín Sport auto v posledních dvou letošních vydáních tyto dva vozy  rovněž otestoval, ale do rukou se mu dostal i nový Opel Astra OPC. Astra je jako "přemotorovaná předokolka" často podceňovaná, ale výsledky měření Sport auta (mimochodem jedny z nejkomplexnějších a dlouhodobě nejdůvěryhodnějších) jí v mnoha ohledech staví na úplný vrchol. Především v tom nejdůležitějším - času na okruhu, který ukazuje komplexnost schopnistí vozu při jízdě na limitu. Magazín dlouhodobě testuje všechny sportovní modely na známém okruhu v Hockenheimu a právě tam Astra Golfu i "stotřicítce" vypálila rybník. Čas o 1,1 sekundy na kolo rychlejší než v případě Golfu R32 hovoří za vše. Nečekaný vítěz, co říkáte?
 
Výsledky měření ale ukazují i jiná zajímavá čísla. Všimněte si např. dynamiky BMW 130i v přímce, kdy se ve zrychlení z 0 na 180 km/h dostala pod 18 sekund a je tak rychlejší než např. respektovaný Nissan 350Z s 15 koňmi navíc. Měření Sport auta nyní potvrdil i AutoBild, který i ve zrychlení z 0 na 200 km/h naměřil 130i lepší čas - 24,3 sekundy oproti 24,6 v případě 350Z. Pozoruhodné jsou i brzdné schoponosti BMW. Povšimněte si ale také lepší dynamiky Astry OPC proti Golfu R32 od 100 km/h výše (výhoda čtyřkolky se ztrácí a nastupuje o 221 kg (!) nižší hmotnost OPC). Právě hmotnost je zjevně tím, za co OPC vděčí svému vítězsví, BMW je sice relativně lehké a o 25 koní silnější, ale na Astru na okruhu stejně nemá. Astra je nejrychlejší také v měření průjezdové rychlosti slalomové dráhy, kde se zřejmě naplno projevují výhody adaptivního podvozku IDS plus, který jsme mohli v létě otestovat v méně ostrém modelu GTC 2,0T. K tomu všemu vůz exceluje jasně nejnižší pořizovací cenou, v Česku by měl stát v základu jen lehce přes 800 tisíc Kč.
 
Snad jen v jednom parametru je Astra výrazně pozadu, a to ve spotřebě. Zde mají šestiválce oproti turbomotorům obvykle navrch a tyto testy to pouze potvrdily. Především BMW je vyhlášené relativně velmi úspornými motory a zde to potvrzuje. Další parametry najdete v přiložené tabulce.
 
A jaký hot-hatch byste si koupili vy?
 
 
Opel Astra OPC VW Golf V R32 BMW 130i
Uspořádání motoru R 4 V 6 R 6
Objem 1998 ccm 3189 ccm 2996 ccm
Plnění Turbo Atmosferické Atmosferické
Výkon 240 koní (177 kW) - 5600/Min 250 koní (184 kW) - 6300/Min 265 koní (195 kW) - 6600/Min
Točivý moment 320 Nm - 2400/Min 320 Nm - 2500/Min 315 Nm - 2750/Min
Umístění motoru/Poháněná náprava Vpředu/Přední Vpředu/Pohon všech kol Vpředu/Zadní
Převodových stupňů/řazení 6/manuální 6/manuální 6/manuální
Hmotnost 1375 kg 1596 kg 1456 kg
Zrychlení      
0 - 80 km/h 4,8 s 4,3 s 4,3 s
0 - 100 km/h 6,7 s 6,4 s 6,2 s
0 - 120 km/h 8,7 s 8,7 s 8,1 s
0 - 140 km/h 12,1 s 11,9 s 10,7 s
0 - 160 km/h 15,3 s 15,1 s 14,0 s
0 - 180 km/h 19,6 s 21,1 s 17,6 s
Maximální rychlost 244 km/h 250 km/h 250 km/h
Brzdná dráha      
100 - 0 km/h (studené brzdy) 35,8 m 37,7 m 35,8 m
100 - 0 km/h (zahřáté brzdy) 35,6 m 37,3 m 34,9 m
Čas na okruhu      
Hockenheim, malý okruh 1:19:3 min 1:20:4 min 1:19:9 min
Maximální rychlost při slalomu      
Vzdálenost kuželů 18 m 68,2 km/h 65,9 km/h 67,4 km/h
Spotřeba v testu min/max/průměrná 11,5/19,3/13,3 L 10,6/16,6/12,3 L 9,7/16,4/11,5 L
Základní cena 28 000 Euro (v ČR zatím nestanovena) 32 200 Euro (922 900 Kč) 32 500 Euro (1 006 700 Kč)
Cena testované verze 31 305 Euro 37 291 Euro 49 840 Euro
Zdroj: Sport auto
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 28 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 12 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků