Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec VR38DETT z Nissanu GT-R a ambice pokořit legendární závod do vrchu v rezervaci Pike National Forest za méně než 10 minut. Jak to dopadlo?

Volkswagen představí o víkendu svůj nový elektrický prototyp I.D. R, se kterým chce ovládnout letošní závody do vrchu Pikes Peak. V souvislosti s tímto strojem si nešlo nevzpomenout na jinou evropskou (ve světě poněkud méně známou) značkou, která se před sedmi lety pokoušela o totéž.

Volkswagen vyráží na Pikes Peak! Závoďák I.D. R chce jediné: vyhrát

Volkswagen vyráží na Pikes Peak! Závoďák I.D. R chce jediné: vyhrát

Touha Dacie být nejrychlejší ve dvacetikilometrovém sprintu do oblak z nadmořské výšky 2860 metrů do cíle o 156 zatáček dál a 1440 metrů výš, je tak trochu podobné scénáři, jako kdyby se Škoda přihlásila na start F1. Jen s tím rozdílem, že tohle nebyl jen imaginární příběh.

Pochopitelně rumunská značka nešla do tohoto podniku sólo jízdu. Měla za sebou technické a vývojové zázemí celého konsorcia Renault-Nissan, a tomu odpovídal i výsledek na čtyřech kolech.

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Vedení koncernu se logicky rozhodlo podpořit tou dobou prakticky nový, dnes však už mimořádně úspěšný model Duster, s původním autem však závodní speciál neměl kromě jména a světlometů prakticky nic společného. Dacia se přihlásila do třídy Unlimited, kde – jak už název napovídá – neplatí pro velikost a výkon pohonné jednotky žádná omezení.

Výsledkem bylo kompaktní monstrum, jehož základem byl rám z ocelových trubek s motorem umístěným uprostřed. A protože Duster patří do jednoho chlívku se značkou Nissan, konstruktéři si řekli, že ladit dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec VR38DETT o objemu 3,8 litru bude přeci jen poněkud snadnější a ve výsledku i levnější než dolovat výkon ze standardní atmosférické šestnáctistovky.

Duster přišel o dva zážehové motory. Mohou za to emise a slabý odbyt?

Duster přišel o dva zážehové motory. Mohou za to emise a slabý odbyt?

O přestavbu agregátu se postarala společnost Sodemo se sídlem ve francouzském Magny-Cours, která se specializuje kromě jiného na vývoj a výrobu závodních pohonných jednotek. A stranou pochopitelně nezůstali ani inženýři Renault Sport Technologies.

Šestiválec měl původně 530 koní, po jejich práci měl Duster k dispozici motor o výkonu až 850 koní při 7000 otáčkách za minutu a maximálním točivém momentu 900 Nm dostupných při 5000 ot./min. To všechno při hmotnosti jen 950 kg!

Bentley Bentayga míří na Pikes Peak! Chce pokořit rekord tratě

Bentley Bentayga míří na Pikes Peak! Chce pokořit rekord tratě

V6 byla spřažena se šestistupňovou závodní sekvenční převodovkou Sadev, samozřejmostí byl pohon všech kol a pochopitelně i spoilery a křídla, za která by se nemusela stydět ani Mirage 2000. Zadní prkno bylo obrovské, klidně by se na něm daly žehlit spodky pro slona, nebylo však (stejně jako zbytek) samoúčelné. Stejně jako přebytek výkonu, potřebují auta na Pikes Peaku i přemíru přítlaku, který se stoupající nadmořskou výškou a dramaticky řídnoucím vzduchem významně klesá.

Auto bylo optimalizováno v aerodynamickém tunelu a jeho tvůrci doufali, že se jim vůbec poprvé v historii podaří pokořit čas pod deset minut. Aby toho dosáhli, angažovali francouzské závodní eso Jeana-Philippa Dayrauta, tehdy třínásobného šampiona tradičních závodů na ledu Andros Trophy, který má těch titulů dnes už šest a spoustu jiných zkušeností z dalších závodů, jako je rallye, 24 hodin Le Mans či Porsche Carrera Cup.

Pozdě, ale přece: Ari Vatanen a jeho úžasná jízda na Pikes Peak

Pozdě, ale přece: Ari Vatanen a jeho úžasná jízda na Pikes Peak

Plány to byly opravdu velké, nicméně Dacii a Renaultu nevyšly zrovna podle jejich představ. Na start se kromě jiných závodníku postavil také Nobuhiro Tajima se svým Suzuki SX4 Hill Climb Special, který měl těch koní (bohužel pro Duster) ještě o něco více.

Pod lehounkou karoserií japonského stroje byl instalován přeplňovaný šestiválec o objemu 3,1 litru, výkonu až 923 koní a točivém momentu 890 Nm. A tato nálož stačila Tajimovi, aby v roce 2011 zajel absolutně nejlepší a navíc světový rekord v čase 9:51,278 min.

Nubuhiro Tajima a jeho rekordní jízda na Pikes Peak (video)

Nubuhiro Tajima a jeho rekordní jízda na Pikes Peak (video)

Aby autoři superostré Dacie Duster vypili svůj pověstný kalich až do dna, mezi ně a Suzuki na navíc Rhysovi Millenovi podařilo vtěsnat jeho Hyundai RMR PM580. Výsledný čas Dusteru 10:17,707 min. byl přesto vynikající.

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 61 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků