Správný výběr vozu zpříjemní jeho vlastnictví, ale i následný prodej. Který model se u nás prodá nejrychleji?
Nároky na automobil se v průběhu života mění. Zatímco ze začátku nám stačí malý hatchback nebo dvousedadlové kupé/roadster, s příchodem rodiny tyto mazlíky prodáváme a měníme je za praktická MPV, SUV a kombíky. Mimochodem, právě ty jsou mezi českou klientelou nejoblíbenější a podle četnosti provedených kontrol společností carVertical jim letos patří 44,6% podíl. Fenomén SUV tady zjevně neplatí. Při změně vozu drtivá většina Čechů vyráží na sekundární trh. Díky obrovskému zájmu je 3,5krát větší než s novými vozy. Do karet mu hrají i rostoucí ceny čerstvě vyrobených aut.
Při choutkách na nové rodinné auto, aby si člověk připravil částku kolem milionu. To se opravdu málokomu chce. Naproti tomu, loni činila průměrná cena vozu prodaného na sekundárním trhu necelých 300.000 Kč, přičemž se jich prodalo na 700 tisíc.
Řada lidí při koupi zvažuje nejen své potřeby, ale také globální likviditu daného vozu, která usnadní případnou další výměnu. Pokud si říkáte, že česká modla v podobě Škody Octavia je jasnou volbou, pletete se. Tu prodáte v průměru za 45 dní, podobně jako Volkswagen Golf. Obou modelů je totiž na trhu hodně, což snižuje pravděpodobnost, že si zájemce vybere zrovna váš kousek.
Podle statistik se totiž nejrychleji prodá Dacia Dokker a to v průměru za 26 dní. Jde totiž o levné, ale mimořádně praktické auto s dostačujícím motorem, který moc nežere. Na druhém místě je Suzuki Grand Vitara, kterou udáte za 28 dní a na třetím místě jsou trochu překvapivě Kia Stonic, Opel Crossland a Toyota Aygo s měsíční prodejní dobou. Tento vzorek dobře odráží spořivý přístup Čechů.
To znamená, že při prodeji prémiových značek se musíte obalit trpělivostí. Například u BMW řady 6 si počkáte v průměru 66 dní. Dva měsíce vám zřejmě bude trvat i prodej Range Roveru, Land Roveru Defender, Lexusu RX nebo Toyoty Land Cruiser. Na druhou stranu, Porsche Cayenne je s 31 dny poměrně likvidní. Nutno podotknout, že se bavíme o likviditě, objemu prodejů samozřejmě dominují všechny modely domácí Škody v čele s Fabií a Octavií.
Zatím byla řeč o autech se spalovacím motorem, ale počet elektromobilů mezi ojetinami roste. Stejně tak i počet prodaných kusů, ale počítejte s trnitou cestou. Jednak jsou obecně dražší, ale také v lidech přežívají různé předsudky. Bojí se zejména o kondici baterie. Snad pozici elektromobilů zlepší program garance stavu, který je v procesu.