Nejprve prosazovali úsporné diesely. Teď je budou ještě více danit

Britští politici nejprve prosazovali auta s nízkými emisemi CO2, tedy hlavně malé diesely. A nyní budou tato naftová auta ještě více danit.
Nejprve prosazovali úsporné diesely. Teď je budou ještě více danit

Celoevropské šílenství a honba za nízkými emisemi CO2 se dá s trochou nadsázky považovat za jeden z největších politických zločinů proti zdravému rozumu. Zatímco auta objektivně vypouští jiné skutečně škodlivé emise, netoxický oxid uhličitý nikomu nevadí. Je prostě produktem energetické přeměny, stejně jako třeba dýchání.

A tak se stalo, že politici začali danit auta podle emisí CO2. Kdo vypouštěl víc, ten logicky víc platil. Výsledkem tak bylo, že byl trh doslova zaplaven auty s malými dieselovými motory, které mají papírové emise CO2 nízké. O to, že diesely do ovzduší vypouští skutečně škodlivé látky, se nikdo nezajímal.

„Skandál: Socialisté z EU chtějí zdražit diesely“. Nebo ne? komentář

„Skandál: Socialisté z EU chtějí zdražit diesely“. Nebo ne? komentář

Dokonce v celoevropském kontextu měla naftová auta nad benzínovými výhodu v nutnosti plnit trochu benevolentnější emisní předpisy Euro. Ale teď najednou, po několika letech neustálého zaplavování trhu malými diesely, se politici rozmysleli, že jsou vlastně dieselové motory špatně a že je třeba je zatížit dodatečnou daní.

Jako první s tím přišli ve Velké Británii, kde se najednou překvapivě zjistilo, že emise v Londýně dosahují kritických hodnot. Ostatně, o tom už jsme informovali v samostatném článku.

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Londýnský starosta Boris Johnson přišel s plánem zdanit dieselová auta dalším poplatkem ve výši 10 liber (asi 350 korun) za jednorázový vjezd do centra města. Podobné vytrestání majitelů dieselových aut údajně plánuje okopírovat další 18 britských velkoměst.

Britská média mluví o „zradě milionů motoristů“, kteří právě pod politickým tlakem prodali svá stará, údajně neekologická auta (prostě ta, která měla vyšší emise CO2), a přešli na nové vozy s malými dieselovými motory, které mají nízké emise CO2. Stát dokonce nákup takových vozů zvýhodňoval. Přesto teď chce EU pokutovat Velkou Británii za vysoké emise.

Praha schválila nízkoemisní zónu, smůlu mají diesely do roku 2006

Praha schválila nízkoemisní zónu, smůlu mají diesely do roku 2006

Dnes se ukazuje, že politická reprezentace jako by se vůbec nezajímala o skutečný dopad na životní prostředí (zejména co se lokálních emisí týče). Automobilky jsou tlačeny do stále dalších a další úprav a modifikací, přitom dokonce i nejmodernější přímovstřikové benzínové motory, údajně vrchol ekologie, čoudí víc než je zdrávo. Hlavní ale je vždycky majitele aut pořádně osolit a vytáhnout jim z kapes co nejvíce peněz – tu na spotřební dani, jinde na poplatku za vjezd do centra města.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků