Nejprve prosazovali úsporné diesely. Teď je budou ještě více danit

Britští politici nejprve prosazovali auta s nízkými emisemi CO2, tedy hlavně malé diesely. A nyní budou tato naftová auta ještě více danit.
Nejprve prosazovali úsporné diesely. Teď je budou ještě více danit

Celoevropské šílenství a honba za nízkými emisemi CO2 se dá s trochou nadsázky považovat za jeden z největších politických zločinů proti zdravému rozumu. Zatímco auta objektivně vypouští jiné skutečně škodlivé emise, netoxický oxid uhličitý nikomu nevadí. Je prostě produktem energetické přeměny, stejně jako třeba dýchání.

A tak se stalo, že politici začali danit auta podle emisí CO2. Kdo vypouštěl víc, ten logicky víc platil. Výsledkem tak bylo, že byl trh doslova zaplaven auty s malými dieselovými motory, které mají papírové emise CO2 nízké. O to, že diesely do ovzduší vypouští skutečně škodlivé látky, se nikdo nezajímal.

„Skandál: Socialisté z EU chtějí zdražit diesely“. Nebo ne? komentář

„Skandál: Socialisté z EU chtějí zdražit diesely“. Nebo ne? komentář

Dokonce v celoevropském kontextu měla naftová auta nad benzínovými výhodu v nutnosti plnit trochu benevolentnější emisní předpisy Euro. Ale teď najednou, po několika letech neustálého zaplavování trhu malými diesely, se politici rozmysleli, že jsou vlastně dieselové motory špatně a že je třeba je zatížit dodatečnou daní.

Jako první s tím přišli ve Velké Británii, kde se najednou překvapivě zjistilo, že emise v Londýně dosahují kritických hodnot. Ostatně, o tom už jsme informovali v samostatném článku.

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Londýnský starosta Boris Johnson přišel s plánem zdanit dieselová auta dalším poplatkem ve výši 10 liber (asi 350 korun) za jednorázový vjezd do centra města. Podobné vytrestání majitelů dieselových aut údajně plánuje okopírovat další 18 britských velkoměst.

Britská média mluví o „zradě milionů motoristů“, kteří právě pod politickým tlakem prodali svá stará, údajně neekologická auta (prostě ta, která měla vyšší emise CO2), a přešli na nové vozy s malými dieselovými motory, které mají nízké emise CO2. Stát dokonce nákup takových vozů zvýhodňoval. Přesto teď chce EU pokutovat Velkou Británii za vysoké emise.

Praha schválila nízkoemisní zónu, smůlu mají diesely do roku 2006

Praha schválila nízkoemisní zónu, smůlu mají diesely do roku 2006

Dnes se ukazuje, že politická reprezentace jako by se vůbec nezajímala o skutečný dopad na životní prostředí (zejména co se lokálních emisí týče). Automobilky jsou tlačeny do stále dalších a další úprav a modifikací, přitom dokonce i nejmodernější přímovstřikové benzínové motory, údajně vrchol ekologie, čoudí víc než je zdrávo. Hlavní ale je vždycky majitele aut pořádně osolit a vytáhnout jim z kapes co nejvíce peněz – tu na spotřební dani, jinde na poplatku za vjezd do centra města.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků