Nejprodávanějšími značkami vozů stabilně zůstávají Škoda, Hyundai a Volkswagen

V prvních osmi měsících roku 2015 bylo prodáno 120 986 osobních a 9 352 užitkových vozů. Nejprodávanějšími značkami osobních aut jsou letos Škoda (45 236), Hyundai (12 669) a Volkswagen (9 597). Z modelů osobních vozů byl největší zájem o modely Octavia (15 078), Fabia (11 553), Rapid (8 097), Hyundai i30 (4 174), Škoda Superb (3 384) a Hyundai ix20 (3 239).
Nejprodávanějšími značkami vozů stabilně zůstávají Škoda, Hyundai a Volkswagen

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, jelikož v nich nejsou započítány takzvané účelové registrace. Tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. V reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie, a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.

Statistiky popisující reálnou situaci na trhu

Podle reálných čísel prodala v dosavadním období 2015 v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (45 236) následována značkou Hyundai (12 669) a Volkswagen (9 597).  Za nimi se umístila Dacia (5 897), dále následují automobilky Opel (5 605), KIA (4 944), Renault (4 547) a Peugeot (4 205). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stejně jako v loňském roce Škoda Octavia s 15 078 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé a třetí místo - Fabia (11 553) a Rapid (8 097). Následují Hyundai i30 (4 174), Škoda Superb (3 384) a Hyundai ix20 (3 239).

V prvních osmi měsících 2015 meziročně výrazně posílily segmenty  MPV VAN (tj. osobní verze LUV  2-3,5 t) a sportovní vozy, silný nárůst prodejů je i v segmentu SUV-B. Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída (aktuálně 27 % všech prodejů), druhé nejprodávanější jsou malé vozy (23 % prodaných aut).

Mezi užitkovými vozy je dosavadním letošním vítězem automobilka Fiat s 1 646 prodanými vozy, následovaná značkami Peugeot (1 475), Renault (1 026), Ford (1 003) a Volkswagen (969). Celkově se v průběhu roku 2015 v Česku prodalo 9 352 užitkových vozidel (LUV).

Ford, Volkswagen a Seat stále v největší míře využívají účelových registrací

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací, dále registrace v neprůhledné kategorii, statistiku prodejů fyzickým osobám a zpracovává i celkové registrace.

Jak lze zjistit z dat Ministerstva dopravy ČR, nárůst využívání účelových registrací pokračuje, meziročně jich přibylo 19,7 %. V roce 2015 bylo takto účelově zaregistrováno již 19 569 vozů (12 % z celkových registrací), jde zejména o osobní vozy (18 956).

Nejčastěji jsou účelově registrovány osobní modely automobilek Ford (4 776) s nárůstem 38 %, následuje Volkswagen (3 630 vozů) s meziročním nárůstem 52 % a třetí Seat (2 821) s poklesem 4 %. Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích a tedy nejvíce zkreslené registrace tímto způsobem mají Seat (60 %), Fiat (51 %) a Ford (46 %).

Neidentifikovatelné zákazníky nejvíce vykazuje Volkswagen

Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky registrují sice auta, ta si ale nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo letos registrováno již  13 081 osobních automobilů, což je o 24 % více než loni. Značný meziroční nárůst registrací v této kategorii dále výrazně zkresluje realitu automobilového trhu.

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 3 306 vozů a meziročním navýšením využívání o 64 %. Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří letos 20 % všech registrací této značky. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Seat s 2 439 vozy a meziročním nárůstem 44 %, Ford s 2 046 vozy a poklesem 3 %, Škoda s 1 469 auty a nárůstem o 53 % a Fiat s 761 vozy, což je nárůst o 3 %.

Domácnosti kupují vozy Škoda, Hyundai, Dacia a KIA

Celkem bylo během prvních osmi měsíců 2015 registrováno 39 270 automobilů fyzickými osobami, to je  meziročně o 11 % více. Absolutní většinu registrací (39 043 vozů) tvoří osobní auta. Domácnosti si nejvíce registrovaly osobní vozy Škoda (10 759 vozů), následuje Hyundai (6 027 vozů), dále Dacia (2 743 vozů) a KIA (2 509 vozů).

Celkové registrace za prvních osm měsíců letošního roku

Během dosavadního období roku 2015 bylo v České republice celkově zaregistrováno 153 023 osobních a 10 370 LUV vozů. V segmentu osobních vozů vede Škoda se 48 730 vozy před Volkswagenem s 16 534 registrovanými vozy a Hyundai s 12 891 vozy. Na dalších místech je Ford (10 335 vozů), Dacia (6 852), Opel (5 790), Kia (5 180), Renault (5 024) a Peugeot (4 830).

Mezi modely osobních vozů bylo v období leden-srpen 2015 nejvíce zaregistrováno vozů Škoda Octavia (15 886 modelů), dále Škoda Fabia (12 850) a Škoda Rapid (8 273). Čtvrtý je podle celkových registrací Volkswagen Golf s 4 863 modely, pátý Hyundai i30 (4 255), šestá Škoda Yeti (4 098), sedmá Škoda Superb (3 429), osmý Ford Fiesta (3 394), devátá Hyundai iX20 (3 292 registrací) a desátý Ford Focus (2 654). 

bazar

Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Hyundai ix35 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 96 400 km
Cena: 252 000 Kč
Hyundai Accent 1,4
Rok výroby: 2007
Stav: 82 557 km
Cena: 70 000 Kč
Hyundai Getz 1,1
Rok výroby: 2003
Stav: 71 166 km
Cena: 40 000 Kč
Hyundai ix35 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 55 407 km
Cena: 306 000 Kč
Hyundai i30 1,6
Rok výroby: 2016
Stav: 9 699 km
Cena: 310 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků