Ford zveřejnil studii Ford Car Buying Trends 2014, ve které (jak název napovídá) automobilka zkoumá trendy u svých zákazníků. Studie se týká 22 evropských států a zhruba půl milionu prodaných vozů. Celkové výsledky jsou poměrně zajímavé a v jistých ohledech se na předních místech objevuje také český trh.
Začít můžeme motorizacemi. Ford uvádí, že 99 % procent zákazníků zvolilo klasický motor (benzin/diesel), zbytek sáhl po alternativě. To ale není překvapení. Celkově se větší oblibě u Fordů těší benzinové jednotky (58 %). Statistická čísla zážehovým agregátům zvyšuje především Rusko, kde se jich prodá 97 %, hned na druhém místě je Česká republika. Podle Fordu se u nás prodá 80 % modelů této značky s benzinovou jednotkou pod kapotou.
Dieselový Ford je nežádanější v Turecku (64 %), v Itálii (63 %) a v Portugalsku (61 %). Více než osmdesát procent Evropanů (přesně 85 %), kteří si zašli pro vůz této značky, zvolilo manuální převodovku.
Zvláštní výsledky pak nabídne část týkající se další výbavy. Kde byste hledali největší zájem o střešní okno? U států kdesi na jihu? Podle výsledků Fordu si kupují střešní okno nejčastěji Norové, Francouzi a Němci. Ve Španělsku se střešní okno objevilo u pěti procent Fordů, v Itálii to jsou procenta tři a v Řecku dvě. Samozřejmě je dost pravděpodobné, že tyto výsledky nesouvisí s nezájmem o slunný interiéru u posledních jmenovaných států, ale s finančními možnostmi zákazníků.
V Norsku se také těší velké oblibě automatická klimatizace (80 %), druhým trhem v pořadí je v tomto směru Belgie (77 %) a Holandsko (71 %). Naopak manuální klimatizaci nejvíce kupují zákazníci v Turecku (96 %) a ve Španělsku (53 %).
Řecko nakonec má také jedno své prvenství. Více než kdekoliv jinde se zde prodává popelník se zapalovačem. Požaduje ho 73 % řeckých zákazníků, následuje Španělsko (53 %) a Rumunsko (35 %).
Po stránce karoserií vévodí Evropě jako celku pětidveřový Ford. Po něm sáhla polovina zákazníků. Kombi zvolilo 35 % a zbytek patří čtyřdveřovým sedanům. Ty nejvíce „frčí“ v Turecku, Rusku a Rumunsku.
A konečně barvy. Evropě vládne bílá (23 %), která přeskočila dříve nejoblíbenější černou (20 %). Třetí je se sedmnácti procenty šedá. Ta mimochodem vévodí českému trhu (17 %), těsně u nás následuje černá a bílá. Speciálně v ČR pak Ford eviduje také poptávku po zlaté.
Foto: Ford