Nej(ne)úspornější auta dneška: kdo vítězí?

Američané rádi statistiky, a tak každý rok vytvářejí přehledy spotřeby všech vozů na trhu. Kdo je asketou a kdo nenasytou?
Nej(ne)úspornější auta dneška: kdo vítězí?

Americká Agentura na ochranu životního prostředí připravuje každoročně ve spolupráci s Ministerstvem energetiky tzv. Fuel Economy Guide, tedy jakéhosi průvodce spotřebou paliva. Tyto instituce včera vydaly svůj přehled pro rok 2007, a tak se opět po roce můžeme podívat, které vozy vám pořádně provětrají peněženku nejen při jeho koupi a které vás naopak potěší při každém tankování.
 
Oba extrémy připomínají souboj Japonsko vs. Itálie (s nemalým přispěním Velké Británie), neboť japonské vozy prakticky zcela opanovaly nejlepší desítku úsporných vozů, zatímco ty italské jasně dominovaly desítce nejhorší.
 
Desítka vozů s nejnižší spotřebou tak vypadá následovně. Čísla uvádějí spotřebu dle amerických měřítek ve městě / na dálnici. V přehledu můžete zapomenout na dieselové vozy, těm Američané nefandí.

Nejúspornější vozy pro rok 2007
Pořadí Výrobce / Model l/100 km
město / dálnice
1 Toyota Prius (hybrid) 3,92 / 4,6
2 Honda Civic Hybrid 4,8 / 4,61
3 Toyota Camry Hybrid   5,88 / 6,18
4 Ford Escape Hybrid FWD 6,53 / 7,58
5 Toyota Yaris (manuál) 6,91 / 5,88
6 Toyota Yaris (automat) 6,91 / 6,03
7 Honda Fit (manuál) 7,12 / 6,18
8 Toyota Corolla (manuál) 7,35 / 5,73
9 Hyundai Accent (manuál) 7,35 / 6,72
Kia Rio (manuál) 7,35 / 6,72
10 Ford Escape Hybrid 4WD 7,35 / 8,11
Mercury Mariner Hybrid 4WD 7,35 / 8,11

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Toyota Prius 


Pomyslné top 10 tak jasně vládnou hybridní vozy. O tom, že hybridní technologie je z hlediska spotřeby skutečně funkční jsme se přesvědčili již několikrát, naposledy v testu Lexusu GS450h. Ten je navíc nejen velmi úsporný, ale také velmi rychlý...
 
Desítka vozů z opačného konce spektra má pak tuto podobu. Pokud má Murcielágo takovouto spotřebu při předpisové jízdě, bude jeho spotřebový "potenciál" pro rychlejší jízdu opravdu nemalý.
 

Nejneúspornější vozy pro rok 2007
Pořadí Výrobce / Model l/100 km
město / dálnice
1 Lamborghini L-147/148 Murcielago (automat) 26,13 / 16,8
2 Bentley Arnage LWB 23,5 / 15,68
3 Lamborghini L-147/148 Murcielago (manuál) 23,5 / 14,7
4 Ferrari 612 Scaglietti (automat) 23,5 / 13,83
5 Ferrari 599 GTB 21,38 / 15,68
6 Bentley Azure 21,38 / 14,7
Bentley Arnage 21,38 / 14,7
7 Lamborghini Gallardo Spyder 21,38 / 13,83
Lamborghini L-140/715 Gallardo (manuál) 21,38 / 13,83
Ferrari 612 Scaglietti (manuál) 21,38 / 13,83
8 Aston Martin DB9 Coupe, DB9 Volante (manuál) 21,38 / 13,06
Bentley Continental Flying Spur 21,38 / 13,06
Bentley Continental GTC 21,38 / 13,06
9 Jeep Grande Cherokee 4WD 19,6 / 15,68
10 Mercedes-Benz ML63 AMG 19,6 / 14,7
Mercedes-Benz R63 AMG 19,6 / 14,7

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lamborghini Murcielago

Statistika se nezabývá pouze těmito absolutními extrémy, ale např. také nejúspornějšími vozy v rámci svých tříd. Z nich snad jen pár zajímavostí. Nejúspornějším roadsterem se stala Mazda MX-5 se spotřebou 9,4 / 7,8 litru benzinu na 100 km, mezi středně velkými kombi vítězí Ford Focus 2,0 s apetitem 8,7 / 6,4 l/100 km.
 
Jedniotlivé třídy vozů mají své "vítěze" i opačném slova smyslu, např. z menších kombi je nejvíce při chuti Audi S4 Avant, které si řekne o 15,7 / 11,2 litru, z větších kombíků pak Mercedes E55 AMG s "mírami" 16,8 / 11,8 l/100 km.
 
Všechny údaje jsou pochopitelně spíše teoretické a mnohdy nereprezentují spotřebu dosažitelnou obvyklou jízdou s daným typem vozu, ale z hlediska srovnání jsou velmi relevantní. Letošní jedničky svých tříd bohužel nepřekonaly žádný z dosavadních rekordů statistických ročenek. Nejlepší výsledek drží stále hybridní Honda Insight z roku 2003 se spotřebou 3,85 / 3,45 litru na sto km, nejhorší slavné Ferrari Enzo s výsledkem 29,4 / 19,6.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Honda Insight
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ferrari Enzo
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků