Nejnebezpečnější silnice v Evropě jsou prý v Řecku a Polsku

O tom, že české silnice nepatří v Evropě k nejbezpečnějším se vypráví poměrně dlouho. Nyní ovšem přichází přesnější čísla, která sestavil výbor Evropské Unie pro dopravní bezpečnost, ve spoluprácí s norskou dopravní službou Statens Vegvesen.

Tvůrci udělali poměrně jednoduchou statistiku, spočítali, kolik připadá usmrcených osob při dopravních nehodách v přepočtu na 100 000 obyvatel dané země.

Nebudeme příliš polemizovat o tom, co tato čísla vlastně říkají, jelikož absolutně nereflektují hustotu dopravy, množství a vyspělost registrovaných vozů a další velmi podstatné faktory a zaměříme se na vlastní výsledek.

Nejhorší zemí, tedy zemí, kde umírá v přepočtu na obyvatele při dopravních nehodách nejvíce osob je Řecko. Ostatně země jižní Evropy jsou známy svou nehodovostí, a tak není první místo až tolik překvapující. Stejně tak i druhé Polsko si své místo zaslouží.

Trochu jiná je situace na třetím a čtvrtém místě. Belgie, resp. Slovinsko jsou země, které jsou v oblasti bezpečnosti provozu dávány příkladem ostatním. Jenže malý počet obyvatel a velká hustota dopravy se podepsaly nad výsledkem.

Česká republika se pak umístila na solidním šestém místě a východní sousedé ze Slovenska pak na místě osmém.

Vůbec nejbezpečnější je z pohledu této statistiky Nizozemí a skandinávské státy. Tedy země, které patří dlouhodobě k oázám klidné jízdy. Za zmínku jistě stojí i Německo, které dlouhodobě patří mezi země s nejbezpečnější dopravou v Evropě. A i v tomto přehledu, který nereflektuje enormní hustotu německé dopravy, vychází Německo jako osmá nejbezpečnější země se stejným koeficientem jako Island.

Ať má tato statistika sebehorší vypovídací hodnot,u nelze ji zcela přejít. Zřejmě i něco naznačuje, ale nikdo pořádně neví co...

Pozn.autora: Pokud je nám neustále předkládáno, že vysoká rychlost je velmi nebezpečná, pak je na místě otázka, jak je možné, že jediný stát z přehledu, který nemá na dálnicích rychlost omezenou, může patřit mezi nejbezpečnější státy a Řecko, kde platí limity 50/80/80 je nejhorší? Očividně je problém primárně úplně jinde.

 

Stát

Koeficient

1.

Řecko

15,9

2.

Polsko

14,3

3.

Belgie

13

4.

Slovinsko

12,9

5.

Maďarsko

12,7

6.

Česká republika

12,6

7.

Portugalsko

11,8

8.

Slovensko

11,3

9.

Lucembursko

11,1

10.

Španělsko

10,3

11.

Itálie

9,7

12.

Rakousko

9,3

13.

Francie

8,8

14.

Irsko

8,4

15.

Finsko

7,2

16.

Německo

6,5

17.

Island

6,5

18.

Dánsko

6,1

19.

Británie

5,6

20.

Švýcarsko

5,5

21.

Švédsko

4,9

22.

Norsko

4,9

23.

Nizozemsko

4,6

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků