Nejnebezpečnější silnice v Evropě jsou prý v Řecku a Polsku

Nejnebezpečnější silnice v Evropě jsou prý v Řecku a Polsku

O tom, že české silnice nepatří v Evropě k nejbezpečnějším se vypráví poměrně dlouho. Nyní ovšem přichází přesnější čísla, která sestavil výbor Evropské Unie pro dopravní bezpečnost, ve spoluprácí s norskou dopravní službou Statens Vegvesen.

Tvůrci udělali poměrně jednoduchou statistiku, spočítali, kolik připadá usmrcených osob při dopravních nehodách v přepočtu na 100 000 obyvatel dané země.

Nebudeme příliš polemizovat o tom, co tato čísla vlastně říkají, jelikož absolutně nereflektují hustotu dopravy, množství a vyspělost registrovaných vozů a další velmi podstatné faktory a zaměříme se na vlastní výsledek.

Nejhorší zemí, tedy zemí, kde umírá v přepočtu na obyvatele při dopravních nehodách nejvíce osob je Řecko. Ostatně země jižní Evropy jsou známy svou nehodovostí, a tak není první místo až tolik překvapující. Stejně tak i druhé Polsko si své místo zaslouží.

Trochu jiná je situace na třetím a čtvrtém místě. Belgie, resp. Slovinsko jsou země, které jsou v oblasti bezpečnosti provozu dávány příkladem ostatním. Jenže malý počet obyvatel a velká hustota dopravy se podepsaly nad výsledkem.

Česká republika se pak umístila na solidním šestém místě a východní sousedé ze Slovenska pak na místě osmém.

Vůbec nejbezpečnější je z pohledu této statistiky Nizozemí a skandinávské státy. Tedy země, které patří dlouhodobě k oázám klidné jízdy. Za zmínku jistě stojí i Německo, které dlouhodobě patří mezi země s nejbezpečnější dopravou v Evropě. A i v tomto přehledu, který nereflektuje enormní hustotu německé dopravy, vychází Německo jako osmá nejbezpečnější země se stejným koeficientem jako Island.

Ať má tato statistika sebehorší vypovídací hodnot,u nelze ji zcela přejít. Zřejmě i něco naznačuje, ale nikdo pořádně neví co...

Pozn.autora: Pokud je nám neustále předkládáno, že vysoká rychlost je velmi nebezpečná, pak je na místě otázka, jak je možné, že jediný stát z přehledu, který nemá na dálnicích rychlost omezenou, může patřit mezi nejbezpečnější státy a Řecko, kde platí limity 50/80/80 je nejhorší? Očividně je problém primárně úplně jinde.

 

Stát

Koeficient

1.

Řecko

15,9

2.

Polsko

14,3

3.

Belgie

13

4.

Slovinsko

12,9

5.

Maďarsko

12,7

6.

Česká republika

12,6

7.

Portugalsko

11,8

8.

Slovensko

11,3

9.

Lucembursko

11,1

10.

Španělsko

10,3

11.

Itálie

9,7

12.

Rakousko

9,3

13.

Francie

8,8

14.

Irsko

8,4

15.

Finsko

7,2

16.

Německo

6,5

17.

Island

6,5

18.

Dánsko

6,1

19.

Británie

5,6

20.

Švýcarsko

5,5

21.

Švédsko

4,9

22.

Norsko

4,9

23.

Nizozemsko

4,6

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků