Nejluxusnější Škoda Favorit stála víc než nová Felicia. Solitaire je dnes velká rarita

Když veřejnost očekávala felicii, zrodil se nejluxusnější favorit všech dob. Když veřejnost podléhala vábení fabie, zrodila se jedna z nejpůsobivějších felicií. Modely Solitaire a Mystery si byly v mnohém podobné.

Škoda Favorit 136 L byla výbavou oholená až na kost. Za cenu 84.600 Kčs šokovala v roce 1989 zákazníky holými dveřními plechy, čirými skly, laky ve stylu vyšisovaných ojetin a absencí veškerých nepovinných doplňků. Lidem přesto stačila a málem o ni sváděli boje na život na smrt. Jenže s pádem socialismu do naší země vtrhly dravé automobilky ze Západu a trh se změnil. A s ním i Škoda Favorit.

Belgický solitér

Když Škodovka ulovila nové zákazníky prvním akčním modelem Komfort, následovaly limitované edice Prima, Sport line, Excellent, Marathon a spousta dalších. Největší luxus si ale nechala až na samý konec produkční kariéry favoritu. Motoristé už tehdy notoricky okoukanou škodovku téměř po sedmi letech prodeje začínali přehlížet a po mediálních senzacích vyčkávali jejího zaobleného nástupce s novým jménem. Než se ale italsky šmrncovní felicia na sklonku října 1994 ve vší parádě představila, nadešel čas na bilanci kariéry favoritu a uvedení vrcholné varianty.

Škoda Favorit Sport line je vzácný lidový sporťák. Její cena ale moc lidová nebyla

Škoda Favorit Sport line je vzácný lidový sporťák. Její cena ale moc lidová nebyla

Dne 13. ledna 1994 se na 72. ročníku mezinárodního veletrhu Motor Show v Bruselu odhalilo kombi Forman Solitaire – jeden z později 4585 vyprodukovaných kusů s třísettisícovou cenovkou. V březnu jej v počtu 1485 automobilů doplnil krátký hatchback Favorit, za nějž se platilo o padesát tisíc méně – tedy i tak troufalých čtvrt milionu. Přitom o půl roku později se moderní felicia prodávala za ceny od 209.000 Kč.

Jen to nejlepší

Nejnápadnější vnější detail modelu Solitaire představuje působivá červenofialová metalíza ve spojení s originálními pětipaprskovými litými koly. Protože na jaře 1994 šlo o nejluxusnější škodovku a vlajkovou loď automobilky, zvenčí i uvnitř se standardně dočkala veškerých příplatkových prvků. Lakované nárazníky sice tehdy v Mladé Boleslavi nefrčely, ale černé polepy středních sloupků, ostřikovače světlometů, mlhovky, tónovaná skla, střešní okno a kouřové zadní svítilny vypadají dodnes efektně. Auto Tip tehdy tento model připomínal k ověšenému vánočnímu stromečku.

Favorit Silver line byl zrozen z blahobytu. Měl 548 zlepšení, přesto jezdil mizerně

Favorit Silver line byl zrozen z blahobytu. Měl 548 zlepšení, přesto jezdil mizerně

Rozbalování dárků pokračuje i v kabině, kde si solitaire mezi ostatními škodovkami vydobyl výhradní právo využívat specifický vzor čalounění sedaček. Řidič se navíc za jízdy dotýkal výhradně kůží potažených segmentů – ať už jde o věnec volantu, hlavici řadicí páky, její manžetu, nebo táhlo ruční brzdy. Samozřejmostí bylo i špičkové autorádio Blaupunkt Montreux (mimochodem pod stejným jménem se v Ženevě v březnu 2001 ukázal předobraz prvního superbu) s kazetovým přehrávačem, funkcí RDS a čtveřicí reproduktorů rozmístěných v předních dveřích. Černá palubní deska působila hodnotně také díky uzamykatelné schránce před spolujezdcem a elegantní středové konzole s pořadačem kazet. Konstrukční stáří favoritu zde však i po nedávné rozsáhlé modernizaci stále připomínaly například manuální kličky stahování oken, lidově švihadla. Nehledě třeba na řízení bez posilovače.

Škoda Favorit Komfort byla komfortní za každou cenu. Projeli jsme krásný unikát

Škoda Favorit Komfort byla komfortní za každou cenu. Projeli jsme krásný unikát

Jediným motorem v kariéře Škody Favorit byla nesmrtelná třináctistovka OHV. A protože solitaire měl prezentovat jen to nejlepší, každý vyprodukovaný kus poháněla silnější verze 50 kW, osazená navíc elektronickým vstřikováním paliva Bosch Monomotronic. Více už automobilka pro podporu prodeje své tehdy jediné modelové řady udělat nemohla, nový investiční potomek jménem Felicia už klepal na dveře…

Škoda Favorit Solitaire: Standardní výbava

  • speciální lak – červenofialová metalíza
  • tónovaná skla, přední s tmavým pruhem
  • kouřové zadní svítilny, ozdobné nápisy
  • 13palcové hliníkové disky kol s uzamykatelnými šrouby
  • střešní okno, spoiler pátých dveří, boční ochranné lišty
  • kůží potažený volant, rukojeť řadicí páky a ruční brzdy
  • výškově nastavitelné bezpečnostní pásy
  • velurové potahy sedadel, středová konzola
  • autorádio Blaupunkt Montreux (Favorit 4x reproduktor, Forman 6x)
  • centrální zamykání s autoalarmem
  • otevírání pátých dveří od řidiče
  • ostřikovače světlometů a přední mlhovky
  • hliníkový čtyřválec 1.3/50 kW se vstřikováním Bosch Monomotronic
  • černý potah stropu (pouze Favorit, nikoliv Forman)
  • podélný střešní nosič (Forman)
  • základní cena v roce 1994: 253.000 Kč

Ústupky v mezích inflace

Módně zaoblený nástupce favoritu si i přes zachování většiny dosavadní techniky zvolil nové jméno. Felicia úspěšně pokračovala v tažení akčních modelů, nejluxusnějším z nich se stal kupodivu ten úplně první – Laurin & Klement s koženým interiérem z podzimu 1995. O něm se více dozvíte příště. Bohatě vybavená však byla třeba speciální série Magic 2 a luxusní dojem vyzařovala rovněž limitovaná edice Mystery. Ta měla za úkol stejně jako rub dvacetikoruny připomenout začátek nového milénia a využila k tomu motiv pražského orloje.

Luxusní VAZ 2107 stál o trochu více než Škoda Favorit. Překonal ji snad ve všem

Luxusní VAZ 2107 stál o trochu více než Škoda Favorit. Překonal ji snad ve všem

Jenže model Mystery, prodávaný za podobnou základní cenu jako šest let před tím vlajková loď Solitaire, už luxusně jen vypadal. Vycházel totiž ze specifikace LX, zatímco přepychový hranatý předchůdce se zrodil z bohaté verze GLX. Důvod úspory byl zřejmý – favorit byl v roce 1994 jediným produkčním typem, naopak felicia už půl roku dosluhovala vedle moderní fabie. A ta startovala proti zastaralé mystery o třicet tisíc korun výše. Proto už se jí nedostalo takové péče jako kdysi a například za vyobrazená desetipaprsková litá kola se připlácelo deset tisíc, střešní okno stálo 3700 Kč, rádio podle verze 4300-7300 korun. Spolu s ostřikovači světlometů za 1700 Kč a 50kW motorem tak mystery dovybavená na úroveň solitaire přišla na 276.600 Kč. V rámci technického pokroku se však na rozdíl od předchůdce chlubila airbagem pro řidiče, k němuž dokázala nabídnout i spolujezdcův (9800 Kč), dvojici bočních vaků (8900 Kč), posilovač řízení pro motory MPI (13.000 Kč) nebo klimatizaci (25.000 Kč). Navíc mohla být osazena jednotkou VW 1.6 MPI (od 299.900 Kč), nebo dokonce vznětovým čtyřválcem 1.9 D (od 309.900 Kč). Na rozdíl od Favoritu Solitaire s pevně danou specifikací tedy u třítisícové série Felicie Mystery platí spíše pravidlo „co kus, to originál“.

Šestimístné sumy zůstaly

Jestliže dnes najdete některý z těchto výjimečných modelů určený na prodej, neváhejte. Už nyní jde o neobvyklé specifikace řádově za sto tisíc korun, jejichž cena bude časem rozhodně stoupat. Týká se to však hýčkaných aut v původním stavu, s originálními doklady a pokud možno i registračními značkami.

Škoda Favorit mohla být krásná. Pak na ni ale dolehly socialistické kompromisy

Škoda Favorit mohla být krásná. Pak na ni ale dolehly socialistické kompromisy

Obě vzácné verze mladoboleslavských hatchbacků z fotografií vlastní Tomáš Jakubec, který s nimi objíždí srazy, kde už teď sklízí značný obdiv. Není se čemu divit, favorit má většina lidí spjatý právě s nejstarším, velmi skromným modelem 136 L. Tomášovy vzorně zachovalé škodovky se chlubí špičkovou kondicí. Zatímco úpravy k historickým vozidlům nepatří, v tomto případě udeřil hřebík na hlavičku. Veškeré doplňky představují buď originální příslušenství z katalogu automobilky, nebo dobové produkty od vyhlášené německé společnosti Milotec a dalších decentních úpravců škodovek.

Škoda Felicia Mystery: Standardní výbava

  • speciální metalický lak – fialová Esprit, Májová zelená
  • speciální potahy sedadel Mystery
  • horní spoiler pátých dveří s integrovaným brzdovým světlem
  • výškově stavitelná přední sedadla
  • zrcátka, nárazníky, kliky dveří a kroužky zámků v barvě karoserie
  • elektrické ovládání předních oken a zrcátek (včetně vyhřívání)
  • výškově nastavitelné bezpečnostní pásy
  • airbag řidiče
  • ozdobné nápisy, boční ochranné lišty
  • tónovaná skla, přední s tmavým pruhem
  • vkládané textilní koberce s lemem v barvě interiéru
  • přední mlhovky
  • podélný střešní nosič (Combi)
  • motory: 1.3 MPI/40 kW, 1.3 MPI/50 kW, 1.6 MPI/55 kW a 1.9 D/47 kW
  • 13“ kola s velkoplošnými poklicemi (lité disky za 10.000 Kč)
  • základní cena v roce 2000: 249.900 Kč

Článek vyšel v Auto Tipu Klassik 04/2021. Časopis si můžete koupit na ikiosek.cz.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

TEST Renault Arkana TCe 140 EDC: Velká show na skromných základech

Renault Arkana TCe 140 EDC

Stále se nemůžete rozhodnout mezi Meganem Grandtour a GrandCoupé? Řešení má automobilka ve formě SUV s tvary kupé. Prostorem nešetří, ale co vaše peněženka?

včera | Richard Herbich | 11 příspěvků
První jízda s novým Rolls-Roycem Ghost Extended: Vezl nás nejlepší řidič světa!

Rolls-Royce Ghost Extended

Pokud se rozhodnete poskytovat lidem lázeňskou péči, připravte si pořádný balík. Nebo si za zlomek kupte nový Rolls-Royce Ghost a klienty vozte na zadním sedadle s barem.

12.  6.  2021 | Jiří Baborský | 15 příspěvků
TEST Audi SQ7 a SQ8 4.0 TFSI (373 kW): Skvělý motor nahrazen dokonalým

Audi SQ7 a SQ8 4.0 TFSI

Největší SUV z Ingolstadtu v ostré verzi přezbrojily ze vznětového na zážehový agregát. Co to s nimi udělalo?

11.  6.  2021 | Jan MičkaVladimír Kadera | 26 příspěvků