Jedno z nejoblíbenějších aut českých motoristických novinářů dorazí na náš trh už za pár měsíců. Takto vypadá verze, která se nám oficiální cestou zřejmě nikdy nedostane do rukou.
Nová Dacia Duster dorazí do Česka na přelomu května a června. Jde o třetí generaci SUV, které chce být výrazně více „cool“ než kdy dříve, ale zároveň nezapomene na to, proč si jej lidé tak oblíbili – například pro jeho robustnost, spolehlivost a cenovou dostupnost.
Ceny nové Dacie Duster jsou vyhledávané snad všemi motoristickými redakcemi, které se alespoň trochu snaží sledovat náš trh. I tentokrát vás ale zklamu – české ceny stále nejsou k dispozici, na tuzemských stránkách Dacie prozatím není dostupný ani konfigurátor a můžeme tedy pouze odhadovat, na kolik u nás novinka přijde.
Indicií je poměrně dost. Třeba v Rumunsku vyjde základ v přepočtu na zhruba 450 tisíc korun, v Německu je to asi 480 tisíc a ve Francii necelý půlmilion. Ve všech případech se bavíme o verzi na LPG (ECO-G 100) s pohonem předních kol, přičemž u nás stále ještě prodávaná druhá generace dusteru s tímto pohonem stojí podle standardního ceníku 425.500 Kč (v aktuální akci dokonce od 381.500 Kč). Současná i nová generace se u nás budou prodávat současně, jak zaznělo v únoru na výroční tiskové konferenci rumunské automobilky.
Abychom si udělali lepší představu, jak Dacia Duster třetí generace za „cenu od“ vypadá, sáhli jsme do německého konfigurátoru, který už je k dispozici. Uspějete ale například i na francouzských stránkách Dacie.
Základem se myslí linie Essential, která je v Německu dostupná pouze s motorem na LPG (74 kW). Stejná situace je i u výbavy Expression (od cca 523.000 Kč). Až linie Journey a Extreme jsou k dispozici s kompletní paletou motorů, zahrnující tříválec ECO-G 100, mild-hybridy TCe 130 a TCe 130 4x4 a novinku v podobě verze Hybrid 140. Pokud sáhnete po hybridu v nejvyšší výbavě, připravte si v přepočtu bezmála 700 tisíc korun. Jde o jedinou verzi dostupnou s automatickou převodovkou.
Zatímco fotek Dacií Duster vyšších výbavách Journey (městská, elegantní) a Extreme (outdoorová) je všude plno, základní linii Essential mimo konfigurátor neuvidíte. Přitom zvenku se nemá za co stydět. Je bílá, má 16palcová plechová kola, méně lakované nárazníky či nelakovaná zpětná zrcátka a kliky dveří. V tomto ohledu se mezigeneračně nic nezměnilo, cena a technika se však liší. V lednu 2018 stála nejlevnější Dacia Duster necelých 260 tisíc a měla motor 1.6 SCe/84 kW. Po modernizaci v roce 2021 to bylo už 285 tisíc a motor 1.0 TCe/67 kW. A dnes? Jak již bylo zmíněno výše.
Nová Dacia Duster 2024: Motory a ceny na německém |
Výbava |
Essential |
Expression |
Journey |
Extreme |
Eco-G 100 (74 kW) |
18.950 € |
20.650 € |
22.150 € |
22.150 € |
Tce 130 (96 kW) |
- |
- |
23.650 € |
23.650 € |
Tce 130 4x4 (96 kW) |
- |
- |
26.150 € |
26.150 € |
Hybrid 140 (103 kW) |
- |
- |
27.350 € |
27.350 € |
Ceny nové Dacie Duster jsou vyšší i kvůli bohatší základní výbavě či oblíbenému motoru na benzin i LPG. V Německu má například manuální klimatizaci, elektricky ovládaná přední okna, výškově i podélně nastavitelný volant, LED potkávací a denní světlomety, výškově nastavitelné sedadlo řidiče či elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka. Soupis základní výbavy zahrnuje i multimediální systém Media Control, středový displej však alespoň dle konfigurátoru chybí. Možná jej zastoupí váš mobilní telefon, který k vozu připojíte pomocí USB kabelu. Zdířka totiž v prostoru před řadicí pákou je.
O výrazné zvýšení cen se starají hlavně povinné bezpečnostní a asistenční prvky výbavy, které zvyšují ceny všech aut prodávaných v Evropě. A těm nejmenším dokonce pomohla otevřít propadliště dějin evropského trhu. Řeč je o systému eCall, upozornění na opuštění jízdního pruhu, upozornění na bezpečnou vzdálenost či rozpoznávání dopravních značek s upozorněním na rychlost. Jsou to užitečné systémy, ale na cenách nových aut jsou znát.