Trh dostupných elektromobilů už zanedlouho projde výrazným rozšířením, o tom není pochyb. Co když ale chcete elektromobil do milionu korun právě teď?
Elektrický pohon se již pomalu a jistě dostává do těch nejnižších segmentů automobilové hierarchie. Dá se přitom říct, že zlomovým obdobím pro kategorii dostupných elektromobilů bude rok 2020. Malé elektrické modely čekáme od celé řady výrobců a současná nabídka bude od dost větší. A to mluvíme právě o cenové hladině vozů do 1 milionu korun.
Než se tedy dočkáme oficiálního spuštění prodeje například Škody Citigoe iV, jejího sourozence Seatu Mii Electric, vysoce očekávaného VW ID.3, Peugeotu e-208 a jeho dvojčete Opelu Corsa-e nebo stylové Hondy E, v tuto chvíli je český trh dostupných elektromobilů zastoupen osmicí vozů. Podrobnější tabulku srovnání najdete níže.
Počítáme navíc s jaksi plnohodnotnými automobily, u kterých se nemusíte obávat vyrazit na dálnici aspoň stovkou za hodinu, tudíž nám z výběru odpadávají městské krabičky jako VXT nebo elektrický Aixam. Ke krabičkám má ale blízko Smart, jehož EQ fortwo startuje v Česku na částce 568.900 Kč a patří tak k cenovému dnu levných elektromobilů. Jeho malý akumulátor o kapacitě 17,6 kWh zajistí udávaný dojezd až 160 kilometrů (NEDC).
Poté už míříme ke kategorii čtyřmístných, respektive pětimístných vozů, u kterých zase cenovkou vede Smart s modelem EQ forfour. Za 578.900 Kč a se stejnou technikou jako menší fortwo ujede 155 km (NEDC). Oba Smarty mají elektromotor o výkonu 60 kW (82 koní) a zvládnou jet rychlostí 130 km/h. Na opravdu slušně prostorné auto s obdobně slušnou výbavou je ale nutné skočit do hladiny 800 tisíc korun.
Právě tady už začíná Renault Zoe za 837.000 Kč a Kia Soul EV za 869.980 Kč, přičemž oba modely jsou odchozími generacemi, protože na trhu se již netrpělivě očekává jak nový e-Soul, tak nedávno uvedené Zoe. S dnešními dojezdy 302 km (WLTP), respektive 250 km (NEDC) u Kie, si tak novinky s vylepšenou technikou už zanedlouho řádně polepší.
Korejské elektromobily dále zastupuje Hyundai Ioniq Electric, jehož základní cenovka startuje na 882.990 Kč, přičemž obdobně jako u zbylých elektromobilů se musíte spokojit s maximálně dvěma stupni výbavy (mnohdy i jediným). Elektrický Ioniq nabídne bez ohledu na výbavu udávaný dojezd přes 280 km (NEDC) a výkon elektromotoru 88 kW (120 koní). Už letos v září by ale měla do prodeje zamířit jeho modernizovaná verze.
Jak je vidno, milionová hranice není zrovna lichotivá pro dojezdy alespoň přes 300 km. Nissan Leaf v nejslabší verzi za cenu 937.000 Kč (respektive 950.000 Kč, pokud chcete silnější palubní nabíječku) tak zajistí maximálně 270 km (WLTP). S výkonem 100 kW (136 koní) pak začíná na 939.990 Kč SUV Hyundai Kona Electric, který ujede až 289 km (WLTP). Za větší dojezd a vyšší výkon (449 km, 150 kW) už cena sahá přes 1,1 milionu korun.
Těsně pod milionem, s dojezdem 231 km (WLTP), se poté umisťuje vysluhující VW e-Golf startující na 993.900 Kč. Jeho nepřímým nástupcem bude příští rok zmiňovaný VW ID.3, jehož cenovka se má v základní verzi s dojezdem okolo 330 km pohybovat rovněž okolo milionu korun.
Srovnání elektromobilů na trhu ČR (do 1 milionu korun): |
Model |
Smart
EQ fortwo |
Smart
EQ forfour |
Renault
ZOE |
Kia
Soul EV |
Hyundai
Ioniq Electric |
Nissan
Leaf |
Hyundai Kona
Electric |
VW
e-Golf |
Verze/výbava |
- |
- |
R90 Z.E |
Premium |
Future |
Acenta |
Eco |
- |
Největší
výkon [kW] |
60 |
60 |
68 |
81 |
88 |
110 |
100 |
100 |
Točivý
moment [N.m] |
160 |
160 |
220 |
285 |
295 |
320 |
395 |
290 |
Kapacita akumulátoru
[kWh] |
17,6 |
17,6 |
41 |
30 |
28 |
40 |
39,2 |
35,8 |
Dojezd
[km] |
154-160 |
149-155 |
300-
302 |
250 |
280 |
270 |
289 |
231 |
Zrychlení
0-100 km/h [s] |
11,5 |
12,7 |
13,2 |
11,2 |
9,9 |
7,9 |
9,7 |
9,6 |
Max. rychlost
[km/h] |
130 |
130 |
135 |
145 |
165 |
144 |
155 |
150 |
Základní
cena [Kč] |
568.900 |
578.900 |
837.000 |
869.980 |
882.990 |
937.000 |
939.990 |
993.900 |