Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

91 komentářů

Petr
12. února • 12:54

Pane redaktore všichni pracující nemaj redaktorský plat podle vašeho výpočtu 6,5platu pokladní z supermárketu má kolem12tis.tj žeby nový stál je cirka 80 t. asi máte jen ty lidové ceny

Tomáš Marný
16. února • 13:58

Průměrná mzda je v ČR přes 27.000 Kč a Dacia Logan stojí od 170.000 Kč, takže stačilo trochu chtít a mohl jste si to ověřit výpočtem i sám.

Antiautomat
23. ledna • 13:01

''Pro srovnání - dnes Dacia Logan, což je nejlevnější vozidlo na trhu, dá pořídit za šest a čtvrt průměrné měsíční mzdy''No a si dajme to iste, ale po odpocitani hypoteky a poplatkov za vsetko mozne aj nemozne, co vtedy bolo zadarmo. Tak napriklad lekar, skola...(neuveritelne veci, ze?). Vyjde nam, ze coraz viac ludi si nove auto nemoze dovolit VOBEC.

ojeb
23. ledna • 13:59

Asi tak nějak.. A hlavně nežijeme v roce 1975, takže logan bez klimatizace moc lidí nechce.

jirka
23. ledna • 6:20

Taky nemam prumernyplat i kdyz mam prijem cca 30 tis cisteho. Nebot prumerny plat v rakousku je cca 100 tis hrubeho a jsem ted na pracaku. Kdyz jsem chodil do prace v rakousku muj cisty prijem kdyz jsem rozpocital cely rok byl cca 50 tis cista. A prumer je 80 cista. To tu maj policajti doktori a sefove podniku.

Ondra
23. ledna • 7:37

Věci je v první řadě potřeba brát v souvislostech. V rakousku je sice možná 50 běžný plat, jenomže ona cenová hladina je tam taky o poznání vyšší - bydlení je dražší, potraviny taky, atd. atd.

jirka
23. ledna • 10:39

Presne jen pojistka na auto co ero to kun kazdy mesic. Najem slusnej maly mesto voda elektrika 700 euro. Ja nastesti jen 250 ale byt no da se to. Zradlo kupuju v cr to bych se nedoplatil. Dnes lekarna kapky na kasel nosni sprej cucavy bonbony na krk prepocet 670 kc. Poplatek za recept je 180 kc.

ojeb
23. ledna • 9:57

Dost pochybuju že máš pravdu. Pokud vlastním dům tady nebo tam je cena bydlení úplně mimo. Ale i tak pokud vezmeš totožně velká města tady a tam tak najem bude srovnatelný. Stejné je to s jídlem oblečením drogerií. Něco je levnější něco dražší a celkově jsou životní potřeby srovnatelné. Dražší je jen práce a služby ale to je dáno tím vyšším výdělkem tam.Jinak životní úroveň dnes je samozřejmě lepší než před rokem 1989. Ale není to nutně režimem. Je to úplně normální vývoj. Mobil, tablet, internet atd. prostě dřív nebyl ani na západě. Já si z minulého režimu moc nepamatuju, ale vím že v naší rodině pracovali všichni na dělnických postech. Nikdo si nikdy nekoupil ojeté auto, vždy jen nové. Moji rodiče měli v 15ti každý novýho pionýra, když se vzali postavili barák jako kráva, pořídili si dvě děti a když mi bylo 5 jelo se do Boleslavi pro novou škodu 125l. To bylo tátovi 31 a mámě 28 rok 1989. Bez dluhů a půjček a nebyli nikdy ve straně. Když bylo 15 mě tak jsem jezdil na tom fichtlu po tatovi z roku 1975. Když mi bylo 18 byl jsem rád když mi půjčili tu starou stopětadvacu.
31 je dnes mě a mám taky dvě děti, sice o trochu mladší ale mám, mám barák sice malej a na dluh ale mám, auto mám ojeté, ale zase docela luxusní a nový takový bych opravdu neměl leda bych prodal barák. Jsme rádi že zaplatíme složenky a moc nám toho opravdu nezbyde.
Takže dříve a dnes bych řek že je ta úroveň vcelku srovnatelná. Tedy já dnes mám mobil, internet, myčku, garážový vrata s pohonem atd. ale to je proste tím že vývoj jde dopředu a priority jsou odlišný, rozhodně za to nemůžou komunisti nebo Klaus.

Petr
12. února • 12:57

Ani komunisti by pokrok nezastavili a to co popisujete vté době nemněly ani na západě ale to vy nemáte přehled je vidíte rudě

Tomas
24. ledna • 18:49

A neměl bys ani autíčko na dálkové ovládání,jakýkoliv neregistrovaný vyslílač a bylo zle !!!:-)))

vana
23. ledna • 10:28

No kdyby komouši zůstali u vesla tak bys mobil a internet nejspíše neměl. Oni přísně hlídali třeba i staré kopírky

ojeb
23. ledna • 11:53

Je dost těch co na tom jsou fakt blbě - a to mě na tom dnešním světě vadí. Jinak pro jednotlivce je v ČR život s 18tisíci čistýho tak na hranici chudoby. (8000 nájem, 2000 energie, 1000 tel. internet televize rozhlas odpady, 3000 jídlo, 4000 auto pojisteni benzin) A kde máte oblečení, vybavení bytu a nějakou kulturu a spoření?
Pokud pár nedá dohromady aspoň 25čistýho měsíčně neměl by si pořizovat děti ani na to pomýšlet.
K těm autům je to asi tak, že kdybych neplatil hypotéku tak si můžu za 24 platu koupit citigo což je dle světa motoru ideální rodinný vůz asi jako v době minulé maluch či trabant. Plnohodnotný auta začínají na 300t kč

pidalin
22. ledna • 21:57

A teď to vypočítejte znova s mediánem a ne s průměrnou mzdou, jenom podotýkám, že i ten medián se mi zdá moc vysoko. Medián skoro 24 hrubýho, to neodpovídá tomu co vidim okolo sebe, ani v Praze lidi (na obyčejnejch pozicích, kde je většina lidí) nemaj tolik, většina lidí co znam, bere kolem těch 15 čistýho. A srovnejte taky co člověk musel platit dneska a tenkrát. Sice tu dobu nepamatuju, ale tvrdtit že si dneska člověk ze šesti platů koupí auto je směšný. Lidi splácej auta roky, než ho splatěj, tak už je na konci životnosti.

Quebe
22. ledna • 17:42

Bylo by dobré to vztáhnout k průměrnému platu po zdanění. To už bychom byli tak na 8 platech, co už tak bombasticky nezní ;-)

USA
22. ledna • 19:30

tak na cistym by to bylo 8 vs 20, coz je porad podstatne lepsi, nez za bolseviku
a nebyt 40 let vlady rudy luzy, misto 8 by to byly 3

Fana
22. ledna • 14:33

To zas je finanční blábol. V 82r. jsem si koupil ojetýho Trabiho za 35 000kč a moje vejplata byla 2 300kč což bylo docela slušný. Dnes mám 10x větší vejplatu, ale ty časy k nákupu NOVÉHO vozidla mi nějak neštymujou. A psát neustále průměrnou mzdu je tak alibistický až to práská v redakci dveřma. Všichni vědí že na průměrnou mzdu nedosáhne 80% lidí.

USA
22. ledna • 19:38

na jasne, za bolsevika meli vsichni stejne az na tu zagorovou a na ty jandy

"No tak řekněme paní Zagorová, je to milá holka, všechno, no ale ona už tři roky po sobě bere 600 tisíc každý rok. A další ne 600, milión, dva milióny berou, Jandové a jiní, každý rok."
:-D:-D:-D

Sir CHerokee
22. ledna • 16:22

Tak to by neměl být problém si koupit ojetou škodovku, která bude 10x lepší ;-)

jirka
22. ledna • 12:23

Jen 50 tisic lidi ma v CR rocni prijem cisteho 1 mio a vysm. 60 procent lidi nema prumer. A tech padesat tisic lida je pul procenta obyvatel cr.

USA
22. ledna • 13:05

neverim ze jen 50 tis
patrim k tem, co ma vic jak mega rocne cistyho, zadny půjčky nemam, a nejak extra si neziju. kolem sebe vicim spoustu lidi, co zi zije lip, nebo to tak aspoň vypada..

Mirek
22. ledna • 14:13

Jestli to myslíš vážně, tak to tě musím politovat, neboť neumíš hospodařit s financemi. Mít měsíčně dejme tomu 90 000 Kč čistého a napsat takovou zhovadilost, to je snad již úchylné.
Jak bys potom vycházel s průměrným platem? To bys asi chcípnul, že to tak musím napsat.

Mirek
22. ledna • 16:48

Vážení mínusáci, pro vás je také problém vyžít s takovýmto platem? Kolik berete? To už není ani k pláči, tomu se dá již jen smát. :-D

USA
22. ledna • 18:40

za prve, nemam plat, ale prijem a za druhe, to ze si nijak extra s takovym prijmem neziju, neznamena, ze nevyjdu.
jen mam jiny zivotni naklady nez ten, kdo je na prumeru, a ten ma zas jiny zivotni naklady nez ten, co je na zivotnim minimu.
a jestlize sem schopnej vydelat trosku nadprumer, tak predpokladam, ze bych i s tim zivotnim minimem nejak vysel, ale hold bych se musel trochu uskromnit.

bohaty lidi, ktery komunisti zavreli do bolsevickych koncentraku a vsechno jim ukradli taky pote, co se dostali na svobodu nejak prezili a mnozi se znovu postavili na nohy a zili si casto lip, nez ten zavistivej udavacskej komous, kterej je udal a dostal do vezeni..me vzdycky fascinuje, ze lidi co zijou z ruky do huby, tak si o tech, co si obcas muzou vyhodit z kopytka mysli, ze jsou neschopni

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Mirek
22. ledna • 19:44

A pokud se chceš hádat o slovíčka, ty schopný člověče, tak se nepíše "hold", ale "holt" a také by ses mohl naučit psát interpunkční znaky a velká písmena.

Mirek
22. ledna • 19:40

Pokud máš jiné životní náklady, tak jsou určitě silně nadstandardní, když ti ten tvůj příjem na to nestačí. Tak si nehraj na haura a bude ti to bohatě stačit a nebudeš tady muset brečet, že to není nic moc. Nikdo ti to nezávidí, jestli ti to při tvých schopnostech nedošlo, ale mě vždy dojímá, když má někdo takový příjem a ještě si jde zaplakat na nějaké fórum, že to není nic moc. Rozhodně to není trošku nadprůměr, máš asi dost zkreslené představy, jak to tady vypadá. Ty budeš asi také nenažraný, i kdybys měl roční příjem 10 milionů, tak budeš mít stále jiné životní náklady a stále budeš mít málo. :-P

JirkaX
22. ledna • 17:56

Občas mi tady připadá, že ty mínusy sem sype nějaký automat. Protože buď jsou to úplný hlupáci nebo provokatéři. Bohužel možná obojí.

Sir CHerokee
22. ledna • 12:57

Taky se podívějte kolik jezdí aut dnes a kolik předtím. Jaký je problém ve městech, protože komanči nikdy nepočítali, že by lidé zbohatli tak, jako dnes a jezdili v autech.

jirka
22. ledna • 12:19

Tata si za komancu koupil wartase. Byl jsem u toho za 35 tis od zelinare.rok cc 1983

Tomas
24. ledna • 18:23

Tenkrát ojeté auto bylo dražší než nové !!!

JirkaX
22. ledna • 13:27

Možná by bylo zajímavé srovnat i ceny ojetých aut. Za shnilý křápy jsme platili jak mourovatí a potom to doma pracně dávali do kupy. Za 10 průměrných platů jsem koupil Žigula 1200 s 80 tis. km a blatníky a prahy na výměnu. A byl jsem rád, že jsem ty díly vůbec sehnal. Za deset dnešních průměrných platů se koupí nové auto.

JirkaK
22. ledna • 17:02

To je pravda. Za zánovní auto se platilo víc než za nové (protože bylo hned k odběru bez čekání a pořadníku), za zhruba čtyřleté stejně jako za nové, za ojetinu ve slušném stavu zhruba polovina ceny nového a pod dvacet tisíc tehdy byly jen totální vraky. Mnoho lidí prodávalo auto po čtyřech letech a obratem koupili zase nové. A hned si dali záznam do pořadníku na nové za další čtyři roky. Dnes je ojetých aut všude spousta za pár šprdlíků a už je ani nikdo nechce :-D

Mesak
22. ledna • 11:48

Jee ja chci taky Logana za 86250kc kde se da sehnat???

Mirek
22. ledna • 11:03

To je zase pěkná pitomost, nějak jsem si nevšimnul, že by lidé, zaměstnanci, dostávali plat na účet v hrubém příjmu.

Abaqus
22. ledna • 11:21

Vubec to neni pitomost. Hruba mzda je srovnavaci udaj, protoze cistou mzdu ma kazdy jinou i pri stejne hrube mzde podle danovych odpoctu za deti, hypoteky, darovani krve, prispevkum odborum, sponzorske dary neziskovkam,...
Takoveto clanky maji vyznam, protoze ukazuji kolik si za prumerny plat lze ceho koupit tehdy a dnes. Zde jsou to auta, jinde jsou to bochniky chleba, masla, piva,... Vyvraci nostalgicky mytus ze za komancu bylo levneji, tvrda statisticka data to u vetsiny komodit vyvraci.

Mirek
22. ledna • 14:04

Je to pitomost, auto je za jakou cenu, před zdaněním? Takže dvě rozdílné "veličiny". Jenže za to sis nikdy nic koupit nemohl, když to je údaj před zdaněním. To je hrubé míchání jablk s hruškami. Nebo si po zdanění snad to auto koupíš za tolik platů? Navíc daňové zatížení dnes a tehdy bylo jiné, za komančů 15%, dnes 20%. A zapomněl jsi připočítat, že za komančů byly ještě další odpočty, takzvaně dobrovolně povinné (různé solidarity). A ještě jsi zapomněl, že za komančů byli od určitého věku bezdětni trestání daňovou přirážkou a dnes to podobní pitomci chtějí zavést znovu. Nemíchej do toho věci, které nejsou povinné (hypotéky, neziskovky, krev...) když už chceš něco porovnávat.
Já nic nevyvracím, kde jsem něco takového napsal, ale zkreslovat takovým způsobem je blbost

Milan
22. ledna • 11:37

A ono ten průměrný plat za minulého režimu taky opravdu neměl každý. když se podíváte jaké platy měli lidi tenkrát u kormidla tak to bylo jako dnes - 7500-10 000 měsíčně, což je 4-5 násobek průměrného platu (bez premií a výhod) takže ono opravdu je to vypovídající.
Všichni říkají jak bylo dříve levněji, ale doporučuji opravdu fundované porovnávání : http://www.zakomunistu.cz/... a opravdu jsme se lépe neměli. Ono se stačí podívat i jen na sebe, za minulého režimu. Třeba u nás většina rodiny měla podobné vzdělání jako dnes, protože jsme nehráli na malou domů tak v rodině bylo jedno auto (z druhé ruky warťák pak žigul a jedna motorka, barák stavěný svépomocí a byt). Dneska zrekonstruovaný barák firmou, dvě auta, občas dovolená v cizině (ne v Jugoslávii), byt v pronájmu. Už člověk nemusí mít na zahradě garáž plnou "podpultového" zboží jako kachličky a lepší cihly. Nevím popravdě na co si ztěžovat, když dneska člověk maká a proaktivně se snaží se zlepšovat tak má možnost se někam dostat. Jen si pamatuji jak tátovi jako vědci 3/4 tiny zahraničních stáží zamítli, i když "západní" university nabízeli že vše za něj zaplatí. Jo prostě super doba .... Nechápu kdo by se chtěl vracet.

Filip
22. ledna • 11:51

Naprosty souhlas!
Nechapu lidi co nadavaji, jak se meli tenkrat dobre a dnes nic nemaj.. Ze rohlik stal dvacet haleru je hezke, ale kolik si jich za vyplatu koupili tenkrat a kolik dnes? Jenze tenkras se clovek nemusel tolik snazit, nekdo si odspal svou sichtu zalezly pod stolem, nekdo pracoval tvrde a nikdo to neodcenil. Dnes ti spaci nadavaji, protoze je zadny kapitalista nechce zamestnat a ti co pracuji tvrde a jsou v dobre firme (to je dulezite, protoze tvrde pracovat pro lempla je kontraproduktivni), tak se maji lepe. No a ti co kradli a podvadeli tenkrat jsou dnes za vodou, protoze prevzali kormidla a prevlekli kabat, takovych je spousta I v politice a na ministerstvu financi a podobne..
Ale k autum, je to ohromny skok, nejen v technice a bezpeci, ale I designu. Jen tenkrat se dalo s primitivnim naradim opravit temer vsechno, auta byla relativne spolehliva a ono to vlastne ani jinak neslo, malo kdo si mohl dovolit obmenit model co tri roky.. Take jste zapomeli uvest cekaci lhuty :-D

JirkaX
22. ledna • 12:30

Se vším naprosto souhlasím, až na jedno. Že ta auta byla relativně spolehlivá. Embéčka shnila do pěti let, u jiných značek to nebylo o moc lepší, nájezd do GO byl tak 100 tis., u Žigula o polovinu více. Auto se zvednutou kapotou nebyl vyjímečný obrázek, to se dnes takřka nevidí. Náhradních dílů přibalených na dovolenou a k tomu základní vercajk bylo u těch šikovnějších normální. Např. s dvojkovou Octávkou jsem najel 300 tis. pouze s pravidelným servisem (navíc pouze akumulátor, žárovky, brzdy, pneu atd. nepočítám), motor byl stále v dobré kondici a koroze po 9 letech žádná. O tom se nám mohlo tenkrát jenom zdát. Takže ta auta vzhledem k jejich životnosti byla ještě zhruba minimálně 3x dražší.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
JirkaK
22. ledna • 16:55

Koroze byla problémem v té době všude, ne jenom u "východních" aut. Až do zavedení pozinku na přelomu 80. a 90. let hnilo všechno bez rozdílu. Jediná záchrana bylo vystříkání dutin a podvozku Rezistinem. Pokud jde o životnost a spolehlivost - ta byla tragická hlavně u Škodovek. Po sto tisících začaly žrát olej, do 150 tisíc celková generálka. K tomu věčné problémy s vařícími motory, upadávajícími zadními koly, vůlemi v řízení, vytlučenými předními nápravami.... Žigulíky, Polské Fiaty 125 nebo Dacie tyhle problémy neměly, tam nebyly nájezdy přes 300 000km nic výjimečného. Specifické byly právě dvoutakty, třeba motor z Trabanta toho moc nevydržel, i při nejslušnějším zacházení tak do 100 000km. Ale generálka se u něj dělala výměnným způsobem relativně levně, takže v reálu to zas taková hrůza nebyla.

Lojza
22. ledna • 10:52

Zkuste porovnat cenu auta z 30 let a z 60 let. Tenkrát v 30 letech 15 platů stál možná bicykl. Porovnávat cenu bez ohledu na vývoj techniky je nesmysl.

JirkaK
23. ledna • 7:54

To není takový problém. Často v televizi běží dokumenty jako "Hledání ztraceného času" a tam někdy dojde i na filmy o stavbách jako třeba Michelská plynárna, jezy a přehrady na Vltavě nebo Labi, apod. Byly tam zmíněné i platy, u kopáčů a nekvalifikovaných dělníků to bylo okolo 4 -5 korun na hodinu. Kvalifikovaní dělnící a řemeslníci měli 6 - 7korun na hodinu. Pracovalo se i v sobotu, když to vynásobíme, vychází to na 48 hodin týdně a trochu přes 200 korun u kopáče a tří stovek týdně u kvalifikovaného dělníka (tehdy se peníze vyplácely po týdnu, ne za měsíc jako dnes). Měsíčně si tak mohli vydělat kolem tisícikoruny, kvalifikovaný dělník i k patnácti stovkám. Nejlevnější auta začínaly na nějakých 20 000 korunách. Kvalifikovaný dělník si tak skutečně za těch 15 platů mohl auto koupit. Problém byl možná kolem provozních nákladů a životních nákladů vůbec, navíc tenkrát prostě lidi neměli potřebu jezdit autem.

JirkaK
23. ledna • 8:48

Ještě bych k tomu dodal, že porovnávat jednoduše platy a ceny u jednoho konkrétního druhu zboží prostě nejde. Za první republiky si dělník podle šikovnosti a kvalifikace vydělal kolem 1000 - 1500Kčs měsíčně, v šedesátých letech to nebylo o nic víc. V osmdesátkách, které už jsem zažil, jsem měl necelé 2000,- čistého a staří chlapi před důchodem měli kolem 2500,- .Auta byla drahá kvůli dani, jestli se nepletu tak výrobní cena Favoritu byla 28000,-, ale prodával se za 85000,-. Možná by bylo zajímavé někde dohledat VOC (velkoobchodní cenu), to byla cena za kterou je kupovaly organizace a podniky a asi by v zásadě odpovídala dnešní ekonomicky zdůvodněné tržní ceně. Zrovna tak šíleně předražená byla třeba spotřební elektronika. A z toho rozdílu mezi VOC a SMC (státní maloobchodní cenou), tedy v podstatě z daně, se zase dotovaly "životně důležité" výrobky, jako třeba maso, rohlíky a mlíko. Jídlo bylo zhruba stejně drahé jako dnes, daleko levnější byly třeba nájmy, energie a voda. Takže cenově třeba nové auto za komančů vychází daleko dráž než dnes, ale když taková rodina na sídlišti v Praze platila za 3+1 čtyři stovky měsíčně a vydělali si 2500 + 2000 korun, tak dát každý měsíc tisícovku bokem a za pět let si našetřit na auto nebylo nic nemožného. Dnes, kdy si vydělají zhruba 20 000 + 15 000,- čistého a z toho těch 15 000,- obratem zahučí do nájmu nebo hypotéky za stejný byt a dalších 5 000,- za vodu plyn a elektřinu, tak jsou za pět let rádi když nemají dluhy.

Tomas
24. ledna • 18:17

No nejhorší je hypotéka,ale pokud jde o srovnání ,tak myslím že když hypotéka není tak tečh 5000 se dá měsíčně dát stranou a je taky na auto,ale tím neříkám že je to pro běžného občana jednoduché

Hlinda
22. ledna • 10:35

Zas tak tragické to za minulého režimu nebylo:
První auto si Václav Havel pořídil ve svých osmadvaceti, v roce 1964....SIMCA 1000
Od půli 70. let měl dramatik a disident Václav Havel mercedes, podle fotografií to byl model 200......
"I v době, kdy jsem byl pivovarským dělníkem, jsem jezdil do pivovaru mercedesem.......", vzpomínal.
:-D:-D:-D:-D:-D
Zdroj:
http://auto.idnes.cz/vaclav-havel-byl-vasnivy-... ...
Každopádně těžko porovnávat dobu před 40-50lety šíří nabídky aut v autosalonech. Ani na západ od nás jich neměli moc.
Článek vyznívá trochu zaujatě. Což je škoda. :-(

kolemjdoucí 2
22. ledna • 10:59

No hlavně má nastolit dojem, že se dnes máme lépe, což ale není pravda - zaprvé nezáleží jen a pouze na materiálních hodnotách, ty jsou spíš jedny z posledních v žebříčku, a zadruhé i když budeme řešit jen ono "hmotno" tak je potřeba zmínit, že na průměrný plat dnes 90 % lidí nedosáhne, protože těch horních deset procent dnes bere takové platy, že z jednoho zaplatit deset (a někdy i více) lidí by dost často nebyl problém. Nic proti tomu pokud jsou zasloužené, tedy pokud jsou dány tím co takoví lidé udělali pro společnost a co hodnotného jí odvedli, ale všichni víme, že tak to v drtivé většině těch případů není a jsou to v podstatě jen "sprosté rozkrádačky" - odměny vyplacené z toho, co se "ušetřilo" - řešilo se to tu např. pod článkem o nestandardních voličích automatických převodovek. Jen v samotné Praze je průměr o deset tisíc větší než ve zbytku republiky, lidi ve zbytku republiky berou 12 - 18 tisíc hrubého, kdo jde s platem nad dvacet je vyjímečný případ (manažeři - to už jsem si vysvětlili, pak např. úředníci a doktoři - ti sajou ze státního, v podstatě to ani není plat, a to mají ještě tu drzost že si říkají o úplatky a přitom často ani nic neléčí {doktoři}, jen potlačují příznaky, dokud člověk nezdechne - pak specialisti jako např. programátoři, zpravidla též ve velkých městech - a pak už jen pár veksláků a mafiánů a to je všechno).Když je tedy řeč o průměrném platu, tak PRŮMĚRNÝ člověk s "průměrně" podprůměrným platem na tu Dacii dosáhne daleko později, než tehdy na toho Trabanta - dva a půl tisíce byl tehdy průměr běžného člověka - dělníka, pětadvacet tisíc dnes není běžný plat člověka - dělníka.

Tomas
24. ledna • 18:08

Pokud se nepletu tak 2 500 kčs byl plat člověka-dělníka ,ale daleko pozdeji,ono je vždy takovéto srovnání ošidné

pidalin
22. ledna • 22:02

Jako rodilej Pražák vás musim trochu opravit - v Praze berou lidi uplně stejnejch 12 - 18 (čistýho samozřejmě, hrubýho je to nesmysl) jako kdekoliv jinde. Občas se najdou úlety kdy třeba v Bontonlandu na Václacáku kámošovi nabízeli opravdu těch 12 hrubýho, ale většina lidí má v Praze tak těch 15, 16, 17 čistýho +/-, když zohledníte ceny bydlení, tak je nesmysl tvrdit, že jsou Pražáci bohatší, jako rodilej Pražák vim, že je to nesmysl, lidi v Praze žijou od vejplaty k vejplatě, sotva zaplatěj nájem a všechny účty, už zas čekaj na další vejplatu a když se opozdí, nebo dostanou míň tak jsou v tu ránu na ulici, protože v Praze se nikdo s nikym nepáře, takže prosimvás, než někdo zase začne šířit ten blábol o bohatejch Pražácích - zkuste si tam pár let žít. Teď dělam na vesnici v továrně na nábytek a z vejplaty mi zbyte klidně 10 tisíc na útratu, to je naprostý sci-fi pro většinu Pražáků.

kerensky
22. ledna • 16:09

Co to tady plácáte? Především, kdyby to tady komanči udrželi, třeba silou, tak dneska nemáme ani takové platyjako tenkrát co se týče kupní síly. Šlo to tu od 10 k 5. Žili bychom tady asi jako v KLDR nebo ve Venezuele.

Sir CHerokee
22. ledna • 16:18

Přesně. Milouš Jakeš by to nevytrhnul :-). A přesto hromada lidí volí komunisty. V 90. letech jsme si říkali, že to volí důchodci. Je rok 2017...takže by dnes měli logicky komanči být podstatně slabší, ale oni vystrkují růžky víc a víc. Po volbách bude dokonce nejspíš StBák premiérem.

pidalin
22. ledna • 22:22

Komouše volej furt převážně důchodci, akorát že když jim bylo před 20 lety 60, tak teď je jim 80, to je jednoduchý. Do 10 let je volit přestanou a těch pár mladejch co komanče volí to nevytrhne. Je otázka, jeslti současná střední generace (která ještě komanče pamatuje) je nebude taky volit až budou v důchodu. Mně je 25 a jsem spíš levicově smýšlející, ale komanče bych teda fakt nevolil, oni se snažej působit lidsky a spousta z nich má docela dobrý názory, pak se ale vždycky mezi nima najde někdo kdo otevřeně schvaluje rok 68 a oslavuje Stalina a díky těm lidem je pro mě ta strana naprosto nevolitelná. Fakt nevim koho mam volit, nakonec to budu muset dát těm česanům, protože jsou pro mě nejmenší zlo. Když se podívam na ANO a vidim lidi jako Pelikán a podobně, tak tahle strana je pro mě taky nevolitelná.

Mirek
22. ledna • 16:40

Divíš se, vždyť to mladí nezažili a mnoho lidi tady raději věří různým konspiracím, tedy i te blbosti, že se za komančů žilo lépe. Stačí jeden pitomec, co napíše, že to tehdy bylo super a že to zažil a hned se najdou další, kteří tomu věří.

Mirek
22. ledna • 14:34

Když už to tak chceš, tak měli uvést, že toho traboše sis mohl koupit za 17,5 platů a ne tu blbost, kterou napsali. Nebo chceš říci, že jsi dostal na ruku hrubý plat a šel jsi nakupovat?
Zažil jsi vůbe c tu dobu, že tady uvádíš takové hlouposti?
To, co uvádíš jako plat mimo Prahu je také pěkná hovadina. V továrnách máš většinou plat v čistém, to co uvádíš jako hrubého a to ještě na horní hranici tvého rozpětí. Měl bys vylézt z nory a zkusit si do těch továren zajít. Všichni mí spolupracovníci berou dost nad dvacet tisíc čistého a nevím, že by byli manažeři, doktoři.... a nejsme z Prahy, spíš z opačného konce republiky.

pidalin
22. ledna • 22:18

V Praze je málo kvalifikovaný práce, kvalifikovaný pozice jsou tam obsazený až do smrti a nebo jsou na ně dosazený kamarádi a známý. Obyčejnej člověk bez kontaktů má v Praze dost problém najít práci s platem nad těch asi 17, 18 čistýho. Tolik k Praze, jsem rodilej Pražák a po škole jsem musel prchnout pryč, protože když chtěj praxi na všechno, tak tu praxi těžko můžu získat, tak to v Praze chodí. Pevně věřim, že teď když už ňákej ten rok dělam, bude situace lepší až budu plánovat svuj velkej a slavnej comeback do Prahy. :-D

exd
24. ledna • 11:38

asi neumíte nic, nebo nemáte kvalifikaci, která někoho zajímá. Dnes je naprostý nedostatek kvalitních lidí na práci, tudíž nyní si stěžovat že práce není je jenom vlastní neschopnost. Ne, není to o kamarádech. Prostě pošlete svůj životopis, motivační dopis a je to.

tomtomt
24. ledna • 10:32

Jsem mimopražskej. V Praze se mi podařilo získat první praxi, i když jako u studenta byl ze začátku problém, najít vhodnou firmu, která si mě vychová.Teď pořád dělám při škole na částečnej úvazek a i tak jsem se na těch 17 v čistým v klidu dostal. V té firmě jsem nikoho neznal. Jen jsem se přihlásil na volnou pozici, splnil vstupní test na praktické znalosti a vykecal na sebe všechno možný na pohovoru.

Mirek
23. ledna • 16:47

V Praze mám synovce, několik svých spolužáků, syna od kamaráda a když jsem se zeptal na výši platů, tak za tu samou práci jsou v Praze docela vyšší platy. Já se tam rozhodně nechystám, nechci žít ve velkém městě, a přeji každému dobrému pracujícímu úspěch a slušný plat.

Sir CHerokee
22. ledna • 12:53

Máme nejméně chudých lidí v rámci EU,od sametové revoluce se dožíváme ženy o 10 let a muži o 7 let déle,než za bolševika.Všichni máme auta,jezdíme na dovolené do zahraničí bez výjezdních doložek a víz,nejsou zadrátované hranice,při jejich překročení tě nikdo nezastřelí, můžeš svobodně říkat, psát a kritizovat, plné obchody zboží dostupného všem, které dříve nebylo ani v Tuzexu, špičkové zdravotnictví, školy zadarmo etc....NIKDY v historii se našinci neměli tak dobře,jako dneska-to je zcela objektivní posouzení současnosti.

pidalin
22. ledna • 22:09

Já třeba auto nemam a ani ho nechci. ;-) V zahraničí jsem byl naposled se školou v roce 2010. ;-) Všude jsou samý reklamy na zázračně levný letenky a zájezdy, ale když se na to pak opravdu podívam za kolik se dá kam jet, tak ty ceny jsou někde uplně jinde, takže nezbejvá než courat někde po okolí, letos třeba plánujeme Polsko, dokonce tam maj levnější ubytování než třeba v Praze.

firstname
22. ledna • 17:11

máš pravdu, nadávají jen flákači

Hlinda
22. ledna • 14:56

Ono je to relativní. Někomu bylo za bolševika lépe.
Bohužel ale u nás začíná taková divná doba. Jako by se nám vracel komunismus/marxismus v nové podobě. Modernější.
Auta máme, ale...... když si udržuješ staré, tak jsi bit nesmyslnými daněmi. Také je tisíce omezení a neskutečná byrokracie.
Dovolené v zahraničí ..... potřebuješ pas. A pas ti dají pokud jim svěříš: Scan rohovky, vzorek DNA, vzorek stolice, vzorek krve, digitální snímek obličeje, podpis, otisk prstu, atd... . Ne, ne. Zatím jim stačí jen otisk prstu, podpis a snímek obličeje.
Hranice zadrátované nejsou .... to je fakt.
Můžeš svobodně říkat, psát a kritizovat......... ano svobodu projevu máme, ale už nemáme svobodu po projevu. Bohužel.
Plné obchody zboží.... to jsou. Ale většinou je to šmějd kterej nic nevydrží. To zboží co něco vydrží a je kvalitní tak to pomalu nelze sehnat.
Špičkové zdravotnictví.....máme, ale musíme si dost věcí platit.
Školy zadarmo .... máme, ale nic moc nenaučí.Jen trochu poupravím:
NIKDY v historii se našinci neměli Z MATERIÁLNÍHO HLEDISKA tak dobře,jako dneska-to je zcela objektivní posouzení současnosti.

Mirek
22. ledna • 19:02

"...svobodu projevu máme, ale už nemáme svobodu po projevu. Bohužel." to jsi překroutil heslo, které se povídalo a bylo za socialismu, ale dnes určitě neplatí. Kdybys veřejně řekl, to co klidně dnes, tak hodně brzo dýcháš socialistický károvaný vzduch. Bohatě mi stačilo předvolání na cajty, kde se do mne pustili, že moje matka, tehdy již v důchodu, napsala nějakou stížnost a jestli se to bude opakovat, tak budu mít problémy v práci, moje děti se nedostanou na školu....
Dovolená v zahraničí, lustrováním jsem za socíku neprošel a pas, nereálná záležitost, viz výše. Do blbého Polska s problémy.
Které zboží vydrželo za socialismu?
Televize, věčně poruchové, věčně odcházela elektronka E85, snad si to pamatuji přesně.
Magnetofony, měl jsem náš "nejlepší" B100, cizí byl pro mne v Tuzexu nedostupný, věčně jsem se v něm hrabal a opravoval (ještě, že jsem to uměl).
Chladničky, měl jsem Calex dvoudveřovku, podpultové zboží, po záruce šla do kytek.
Kolo, ukrajina volně, Favorit bez známosti neřešitelný problém, i tak kvalita nic moc.
Nábytek, tak to se muselo zažít, dodělej doma, mnohdy nepasovalo, nechat si vyrobit, skoro nereálná záležitost.
Stavebniny, obkladačky, potřeba mít známosti, jinak se stavělo jen z toho, co vcelku nikdo nechtěl, zdi samovýroba škvárovky atd.
Oblečení, moda, která v sousedním Německu proběhla před asi dvaceti léty.
Boty, nezapomenu na materiál, myslím, že se jmenoval Barex, hotová tragédie, za chvíli popraskaly, bez naději na reklamaci.
Auta, kupovaly se ojetiny, protože na nová nějak chyběly často peníze. Jeden známý si přivezl z Německa ojetého brouka, stál ho tam něco kolem 400 DM a po zaplacení cla to byl i tak velice výhodný kup. Na tehdejší poměry výborný stav a nevídaná kvalita.Ve zdravotnictví si rád připlatím, není to vůbec žádná tragédie. Všichni zapomněli, že za socíku tohle zdaleka neměli a léky se pašovaly ze zahraničí. Typicky Brufen se vozil z Jugoslávie. To nebudu řešit nějaké kvalitní léky, to nejen nešlo doplatit, to nebylo vůbec.A tak bych mohl pokračovat ještě hodnou chvíli.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Mirek
23. ledna • 16:41

Tak jsem si alespoň ujasnil, že většina nemá žádnou páru o socialismu. :-D

Sir CHerokee
22. ledna • 16:16

Za loševika bylo lépe akorát flákačům a komunistickým potentátům. Máme v rodině veterána a žádný problém. Tisíce omezení? Co vás omezuje?
- do zahraničí - po většině Evropy pas nepotřebuju. K ani jednomu ze sousedů. Dokonce i do té Jugošky už není třeba pas. A ani se nestojí na hranicích.
- svobodu po projevu? To je co? Za názory se tady rozhodně nezavírá.
- zboží je u nás od šuntu po luxus. Je na každém z nás.... To, že Češi raději dávají přednost levné kvantitě, to je druhá věc. Já fakt nechápu, jak si někdo může kupovat párky s 40 % masa. To bych se raději obešel.
- špičkové zdravotnictví a neplatíme skoro nic. Selžou mi ledviny - dostanu umělou. Před rokem 89 se k tomu dostal jen člen ÚV KSČ. Ostatní umřeli. Infarkt, špatné cévy, jdu na by pass. Za totáče se u nás dělalo pár by passů ročně jen pro největší prominenty. Dnes stovky v každém špitále.
- školy naučí toho, kdo se chce učitNikdy jsme se neměli tak dobře ani z morálního hlediska, pamatuju si ten marasmus za normalizace, kdy se všichni přetvařovali, lhali, pak odjeli na chatu, kde se mohlo mluvit.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
pidalin
22. ledna • 22:14

Jo, naše slavný zdravotnictví "zdarma", táta celej život pracuje a za nový zuby by měl dát asi 70 litrů. :-D Ségra operace očí - 20 za každý oko a tak dále.... něco je zdarma, ale to jsou jenom naprosto triviální zákroky a nebo věci který člověka přímo ohrožujou na životě, pokud chce takovej šílenej nadstandard jako třeba vidět, nebo mít zuby, tak na to člověk musí šetřit jak blázen.

Ivan
22. ledna • 14:49

Ano dnes nuže člověk do ameriky ,v obchodech si koupí co chce ale ....cipísek to ale že ...... potraviny tak nekvalitní že ačkoli my je jíme pes se jich nedotkne na zapad od hranic tato kvalita neprodejna, cesta do ameriky ...ano mužu ale mam ja jako duchodce tolik abych si mohl zaplatit letenku a pobyt ...... nemam a pruměrný plat který je tady popisován je moc hezký ale po celoživotní praci mi demokratický ministr financí V.Klaus sebral peníze které jsem si šetřil na duchod sebral s tím že si je jen vypujčí .....skutek ale utek a nic nevratil ( už vidím komentář : stará struktura možna že i komouš, ale sorry ani jedno ani druhé nejsem ) a z duchodu který se ani zdaleka nepřibližuje oné pruměrné přijmové častce bych si u tu nej dacii nekoupil dokonce ani před minulý ročník prodavaný v akcii ...takže sorry pane redaktore vy nekecáte vy jen papoškujete nesmysli bez toho aby jste v članku uvedl pravdivé informace ....... ale je fakt že my chudí duchodci mame sedět doma na prdeli,nemít auta a držet hubu abychom nevydýchali vzduch .......a nežrat a vychcýpat ,vždyt zatěžujeme státní pokladnu že !!

Mirek
22. ledna • 16:36

A za totáče byly jak velké důchody? Mohl jste si za to zaletět do Ameriky, kdyby Vás pustili? Nebylo to na vůbec žádné vyskakování a na nějaké zahraniční dovolené a lázně už vůbec ne. Pro sklerotiky, pro připomenutí, jak si naše koruna stála http://www.historie.cnb.cz/miranda2/export/sites/www... ...
Kvalita potravin? O kterých potravinách to mluvíte, ty, které byly pod pultem, nebo které nebyly vůbec, případně se prodávaly prostřednictvím Tuzexu, případně prodejen ESO? Ryby byly nedostatkové zboží, maso sama flákota. Nadopovaných kuřat to jo, to byl dostatek. Občas kyselé mléko v sáčku, občas bylo cítit i hnojem. Ovoce, to nemá cenu ani probírat a zeleninu jakbysmet. Kdo neměl příbuzné na vesnici, případně zahrádku, tak byl odkázaný například na přehnojené brambory, které by dnes dal jen prasatům, v půli zimy byly shnité.
http://ekonomika.idnes.cz/myty-o-zivote-v-socialism... ...

Sir CHerokee
22. ledna • 16:07

Kolik jste, Ivane, za totáče vydělával? 1500? 2000? A kolik je dnes Váš důchod dnes? A na ten jste si nejspíš nevydělal, na ten musejí zarobit mladší. Kromě toho v mimosezónních termínech jsou u nás zájezdy a lázně plné důchodců. Důchodci jsou nejčastější zákazníci zájezdů do Chorvatska pro květen a červen atp. Ano, pokud jste naletěl kupónovce od Klause, to je opravdu smůla. Těžko šlo tehdy odhadnout, co to bude za člověka. Nicméně jestli někdo národ okradl o veškeré úspory, tak to bylo opět komunisté při měnové reformě v 53. Pro připomenutí do 300Kčs jsme měnili 5 starých korun za 1 novou, od třech stovek za celou domácnost 50 starách za jednu novou.

Hlinda
22. ledna • 12:45

Median na konci roku 2015 byl 23 745 korun hrubého.

lolek
19. února • 16:09

ono zalezi jen a na lidech. Ja treba mezi ten "povl" patrim taky. Delam ve fabrice delnika (kratky - dlouhy tyden) a prumerny plat (v hrubem) prekracuju cca o 3tis - bez jedineho prescasu. A to na Severni morave. Takze mene stiznosti a misto cteni autorevue radeji hledat praci jinde... Teda pokud na to mate. Kazdy sveho stesti strujce!A to jsem podle meho dosazeneho vzdelani tupec.

pidalin
22. ledna • 22:05

Ten medián už vypadá mnohem realističtějc, ale i tak se mi zdá moc vysokej, nevim jak ho počítaj, ale 24 hrubýho je dneska poměrně slušnej plat za kterej by spousta lidí udělala cokoliv. Ségra třeba umý anglicky, franzouzsky a já nevim co ještě, studuje peďák a jezdí na praxe po celý Evropě a má uplně stejnej plat jako já - na CNC v továrně na nábytek. :-D V ČR prostě neni snadný překročit takovou tu platovou hranici pod kterou spadá "lůza" a dostat se do tý vyšší třídy, vzdělání ani praxe vám v tom až tak moc nepomůže.

Standa
2. února • 10:49

Nevim jaky je vas plat. Ale kdo umi francouzsky (anglictina je dnes samozdrejmost) tak pokud nedela na helpdesku a neni uplne blby se ma dobre. Neni problem i bez nejakych dalsich znalosti dostat 25tisic cisteho. Ale spis vic. Pokud ma nejake znalosti. Nebo umi vest lidi tak pod 30tisic cisteho delat nebude.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
pidalin
2. února • 18:18

Ona ještě ňák něco dostudovává nebo co, takže asi nedělá někde na plnej úvazek, nevim jak to má, moc se s ní nevídam.

tomtomt
24. ledna • 10:26

Median berou tak, že vezmou všechny přiznané příjmy za plný úvazek. (nejsem si jistý, jestli zkrácené úvazky přepočítají na plný, nebo je ignorují) a pak vezmou střední hodnotu. Takže přesně půlka lidí má méně a přesně půlka více.Abych opravil toho troubu nahoře, tak na průměr nedosáhne cca 75% lidí, ne 90%.V těch platech ovšem není šedá ekonomika, takže všichni, kdo berou prachy na ruku, ale papírově mají minimál, tak tu statistiku zhoršují. A že jich tu nebude zrovna málo.

bzzz
23. ledna • 12:40

A co by chtela s pedakem a par jazyky - nic ve zlem - delat? Takovych lidi je, bez urazky, na trhu dost. Umi neco, co ostatni/vetsina ne? Exceluje v necem? V praxi tak CNC'ckar muze mit nakonec vyssi trzni hodnotu (tim spise pokud dela v oboru, kteremu se dari a obecne se mladi do prace rukama moc nehrnou). Nekde se holt plati vice a jinde mene, volbu ale mame svobodnou ;-)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
pidalin
23. ledna • 18:45

Lidí co uměj plynule anglicky a francouzsky je na našem trhu dost? To bych neřekl. ;-) Jsou tu lidi co uměj, lidi co uměj ňák komunikovat na slušný úrovni, ale lidi co jsou skoro na úrovni rodilýho mluvčího tu asi moc nejsou. ;-)

Mirek
24. ledna • 15:27

Nechci se vám do toho moc míchat, ale moje zkušenosti zatím hovoří o tom, že lidé, kteří zvládají cizí jazyk, více jazyků, vcelku perfektně, jsou ve strojírenství většinou jen obyčejní překladatelé. Technická stránka problémů je pro ně španělská vesnice. Bez člověka znalého v technice jsou naprosto nepoužitelní.

pidalin
24. ledna • 15:56

To je pravda, ségra má sice talent na jazyky ale co se týče technickejch problémů, tak si neporadí ani s banalitama, ale to neni pravidlem, na jazykovkách je spousta lidí co se hrabe v počítačích a podobně. Ale myslim si že s praxí na CNC budu mít práci jistější než ona, navíc ve výrobě jsou prachy, ve školství a podobně je vždycky ta závistlost na tom kolik stát (nebo ňáká organizace dá) a v krizi jdou jako první na ulici lidi co neprodukujou hodnoty, proto pro mě neni humanitární a jazykový vzdělání perspektivní do budoucna, s technickou školou mi sice máma nadává že "makam rukama" a že to nikam nedotáhnu bez kravaty, lidi s timhle myšlením bohužel nerozlišujou mezi kvalifikovanou a nekfalifikovanou prací, sice strávim půlku pracovní doby u počítače, ale jsem ve výrobě, takže prostě podle ní makam rukama. :-) Tohle mi trochu vadí tohle myšlení.

bady
24. ledna • 10:42

ale k tem jazykum musi jeste neco umet. jinak si akorat muze oprasovat diplomy z jazykovky.
radsi vemu cloveka, ktery se nejak domluvi, ale umi, nez nekoho, kdo perfektne mluvi, ale jinak neumi vubec nic.

pidalin
24. ledna • 12:09

Tak to je jasný, to opravdu nedokážu posoudit tohle, protože s ní nebydlim od 13 let.

pidalin
22. ledna • 22:06

*umí

_sulcik_
22. ledna • 13:42

To takovejmhle lidem nevysvětlíš :D :D

kolemjdoucí 2
22. ledna • 15:53

To říká ten "pravej" ;-)

vana
22. ledna • 10:46

Ani na západě jich neměli moc ? Haha dobrý vtip

vana
23. ledna • 8:18

Mínusáři jen ukazují, že o skutečném stavu tehdy nemají ani ponětí

Luboš
22. ledna • 9:27

Poplatím bydlení, nakrmím své dvě děti a nemám pocit, že bych si mohl jít za půl roku pro Dacii. Za komunistů byla auta drahá hlavně kvůli nízké produktivitě (přezaměstnanost, žádná robotizace) takže srovnávat to takhle nemůžeme.

Teri113
23. ledna • 4:21

To už je otázka priorit, no...
https://www.youtube.com/watch...

šéfér
22. ledna • 10:34
šéfér
23. ledna • 14:14

proč jsem dostal mínusy za tu Dácii :(

Hlinda
22. ledna • 10:36

Pardon, ale tenhle je za 282 a ne za 175. B-]

tom
22. ledna • 9:23

Logan za 175 t Kc? To je ale na leasing nebo skladovka, ne? Kdyz jsem hledal, tak zacinal na cenach lehce pres 200 t, coz neni spatne, ale trosku rozdil to je.
Nesla by galerie srovnat na tenkrat a ted?

Doporučujeme

Články odjinud