Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Dnes je u dealerů značek působících na území České republiky možno koupit stovky typů automobilů. V roce 1977 Mototechna našim otcům a dědům nabízela v kategorii osobní auta jen 40 položek

Až úsměvně dnes při prohlížení působí archivní dokument nazvaný Informativní ceník vozidel platný pro rok 1977-78. Národní podnik Mototechna v něm uvádí seznam vozidel, které tehdy byly k dostání v jejích autosalonech.

Zatímco v současné době jsou u dealerů evropských i asijských značek na výběr stovky typů osobních vozidel, tehdejší občan Československé socialistické republiky měl možnost si vybrat pouze ze 40 modelů 18 značek. A to se ještě jako samostatné položky uváděly vozy jako Škoda 105 a 120, což se dnes bere obvykle jen jako stupeň motorizace nebo výbavové stupně jako S, L, LS či GLS.

Moskvič bývala největší automobilka SSSR. Auta přestala dělat před 15 lety

Moskvič bývala největší automobilka SSSR. Auta přestala dělat před 15 lety

Největší část ze seznamu zabírají auta vyráběná na území socialistických zemí - tedy Škoda, Trabant, Wartburg, Moskvič, Lada, Polski Fiat, Dacia, Zastava a Volha. DO Československa se ovšem dovážel i omezený počet vozidel z kapitalistické ciziny. Konkrétně šlo o  Austin Allegro 15, Renaulty 5 a 15 TL, Chrysler 180 GS, Fiat 131 Mirafiori, Ford Cortina 1600, Saab 99 a Simca 1307. Jejich ceny byly obvykle o 50 - 100 procent vyšší než v případě srovnatelně velkých aut vyráběných v zemích Rady vzájemné hospodářské pomoci. Přesto je v ceníku jako vůbec nejdražší osobní automobil uvedena tuzemská Tatra 613 s cenou 284 000 Kčs. 

Klepněte pro větší obrázek

Ceník byl velmi stručný

Jasně nejlevnějším vozem v Mototechně tehdy býval Trabant 601 ve výbavovém stupni S.  Dal se koupit za 36 500 Korun Československých, což bylo ovšem celých 15 tehdejších platů. (Průměrná mzda tehdy činila 2462 Kč). Pro srovnání - dnes Dacia Logan, což je nejlevnější vozidlo na trhu, dá pořídit za šest a čtvrt průměrné měsíční mzdy.

Dodejme ještě, že ceník obsahoval rovněž  celkem šest typů motocyklů a více než padesát typů dodávkových a nákladních vozidel. Ta se ovšem prodávala za takzvané velkoobchodní ceny a dostupná byla pouze podnikům.

Přehled deseti nejlevnějších osobních aut "Husákovy" éry a současné doby najdete v následující fotogalerii:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 35 příspěvků
TEST Suzuki Swift Sport: Kluci se baví, holky budou čumět!

Suzuki Swift Sport

Kdo říká, že musí mít sportovní auto stovky koní, nemluví pravdu. Novému Suzuki Swift Sport jich stačí 140 a stejně se budete usmívat do ucha k uchu.

4.  9.  2019 | Jan Mička | 29 příspěvků
Jak jezdí nový Hyundai Ioniq Electric? Ukázal nám to v ráji elektroaut a konopí

Hyundai Ioniq Electric 2019 (první svezení)

Z nabídky modelu Ioniq si vybere každý, koho lákají vozy na alternativní pohon. Elektromobil nedávno prošel faceliftem, aby mohl lépe držet krok s konkurencí. Povedlo se mu to?

31.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 50 příspěvků