Nejlepší vozy Cupra v Česku přehledně: Co jsou zač, kolik stojí a kdo si je koupí?

Značka sportovních aut ze Španělska už více než tři roky kráčí po boku mateřského Seatu, od kterého se odlišuje nejen charakterem, ale i svébytnými modely v čele s první vlaštovkou v podobě crossoveru Formentor.
Foto: Auto Tip
Nejlepší vozy Cupra v Česku přehledně: Co jsou zač, kolik stojí a kdo si je koupí? | Foto: Auto Tip

Označení Cupra jsme v uplynulých dekádách vídávali na sportovně laděných seatech, které mají v rámci koncernu Volkswagen představovat emotivně zaměřené automobily, byť s velkou dávkou racionality. Úspěch Seatu Ibiza Cupra, respektive kompaktního leonu se sportovními geny ovšem vedení Seatu přesvědčil o riskantním tahu v podobě vyčlenění těchto a podobných modelů pod samostatnou značku Cupra. Nakonec se tak stalo na konci ledna 2018. Od té doby Cupra funguje jako autonomní subjekt s vlastním vedením a ředitelstvím. Kořeny značky přitom sahají docela hluboko do minulosti.

Sporťák Tango už před 20 lety ukázal, že Seat umí být cool. Na výrobu to nestačilo

Sporťák Tango už před 20 lety ukázal, že Seat umí být cool. Na výrobu to nestačilo

Předchůdcem automobilky je totiž divize Seat Sport, založená v roce 1985, respektive oddělení Seat Special Vehicles z roku 1971, jež měly na starost vývoj soutěžních speciálů pro šampionáty v rallye a okruhové série. Jen mezi roky 1979 a 1983 Španělé získali jedenáct titulů. Jejich snaha na poli rallye vyvrcholila v devadesátých letech představením Seatů Ibiza Kit Car a Cordoba WRC, respektive veleúspěšným působením v rámci šampionátu WTCC v první dekádě třetího tisíciletí.

V letech 2008 a 2009 speciál na základech druhé generace Seatu Leon díky prvenstvím Yvana Mullera, respektive Gabriela Tarquiniho ovládl celkové hodnocení WTCC mezi jezdci i týmy. V současné době Cupra připravuje vozy pro sérii TCR, přičemž loni v únoru představila též čistě elektrický závodní vůz e-Racer.

Spektrum sériových aut na běžné silnice se z původního jednoho zástupce rozrostlo na čtyři. První „čistokrevný“ nositel jména Cupra má podobu kompaktního SUV Ateca, jež vzniká v českých Kvasinách. Ostatní cupry se ovšem rodí už v rodném Španělsku. K nim patří hned dvě varianty kompaktního modelu Leon (hatchback a kombi ST) s dvojicí plug-in hybridních pohonů se 150 a 180 kilowatty a dvěma variantami zážehového čtyřválce 2.0 TSI o výkonu 180 a 221, respektive 228 kW v případě kombi s pohonem
všech kol.

TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Nejširší paletou motorizací se chlubí první svébytná cupra v historii. Dynamicky navržený crossover totiž můžete pořídit také v civilnější podobě, tedy bez přídomku VZ neboli veloz (španělsky rychlý). V tomhle případě můžete vybírat i mezi zážehovou patnáctistovkou se 110 kilowatty, čtyřválcem 2.0 TSI/140 kW s pohonem všech kol a dieselem 2.0 TDI se 110 kW ve variantě s pohonem 4x4 či předokolkou.

Do přehledu jsme ovšem vybrali to nejlepší, co značka Cupra v současné době nabízí. Srdce fanouška přece jen bije především pro výkon a sílu, tak pojďme na to!

Rozměry
Model Cupra Leon Cupra Leon ST Cupra Ateca Cupra Formentor
Délka (mm) 4398 4657 4386 4446-4450
Šířka (mm) 1799 1799 1841 1839
Výška (mm) 1442 1437 1613 1510-1528
Rozvor (mm) 2683 2683 2630 2680
Zavazadlový prostor (l) 380/270 620/470 485 420
Poznámka: údaje za lomítkem platí pro plug-in hybrid    
TEST VW Caddy Maxi California 2.0 TDI: Boží chatka na kolech za super peníze

VW Caddy Maxi California 2.0 TDI DSG

Základními lidskými potřebami je mít kde se vyspat, zůstat v teple a najíst se. S Californií to jde snadno a každý den jinde.

24.  10.  2021 | Richard Herbich | 16 příspěvků
Za volantem Chevrolet Corvette C1: Je to kousavá mrcha, nebo pohodlné GT?

Chevrolet Corvette C1

Chevrolet Corvette 1. generace je skutečná kráska. Po nastartování ale vymění něžnost za získání respektu širokého okolí. Je třeba se této nespoutané elegance bát?

23.  10.  2021 | Vladimír Kadera
TEST Mercedes-Benz EQA 250: Zlatíčko do zásuvky jen pro holky? Tak to pozor!

Mercedes-Benz EQA 250

Nejlevnější model rodiny EQ automobilky Mercedes-Benz působí spíše jako auto pro holky. Byla by ale škoda ho takhle povrchně škatulkovat. Obzvláště, když jeho vlastnosti ocení i chlapáci.

22.  10.  2021 | Jan Mička | 6 příspěvků