Hatchback na rozdíl od Leonu ST nemůžete mít s pohonem všech kol, tudíž se musíte smířit s maximálním výkonem 221 místo 228 kilowattů | Cupra Leon Foto: Auto Tip

Hatchback na rozdíl od Leonu ST nemůžete mít s pohonem všech kol, tudíž se musíte smířit s maximálním výkonem 221 místo 228 kilowattů | Cupra Leon | Foto: Auto Tip

Nejlepší vozy Cupra v Česku přehledně: Co jsou zač, kolik stojí a kdo si je koupí?

Značka sportovních aut ze Španělska už více než tři roky kráčí po boku mateřského Seatu, od kterého se odlišuje nejen charakterem, ale i svébytnými modely v čele s první vlaštovkou v podobě crossoveru Formentor.

Označení Cupra jsme v uplynulých dekádách vídávali na sportovně laděných seatech, které mají v rámci koncernu Volkswagen představovat emotivně zaměřené automobily, byť s velkou dávkou racionality. Úspěch Seatu Ibiza Cupra, respektive kompaktního leonu se sportovními geny ovšem vedení Seatu přesvědčil o riskantním tahu v podobě vyčlenění těchto a podobných modelů pod samostatnou značku Cupra. Nakonec se tak stalo na konci ledna 2018. Od té doby Cupra funguje jako autonomní subjekt s vlastním vedením a ředitelstvím. Kořeny značky přitom sahají docela hluboko do minulosti.

Předchůdcem automobilky je totiž divize Seat Sport, založená v roce 1985, respektive oddělení Seat Special Vehicles z roku 1971, jež měly na starost vývoj soutěžních speciálů pro šampionáty v rallye a okruhové série. Jen mezi roky 1979 a 1983 Španělé získali jedenáct titulů. Jejich snaha na poli rallye vyvrcholila v devadesátých letech představením Seatů Ibiza Kit Car a Cordoba WRC, respektive veleúspěšným působením v rámci šampionátu WTCC v první dekádě třetího tisíciletí.

V letech 2008 a 2009 speciál na základech druhé generace Seatu Leon díky prvenstvím Yvana Mullera, respektive Gabriela Tarquiniho ovládl celkové hodnocení WTCC mezi jezdci i týmy. V současné době Cupra připravuje vozy pro sérii TCR, přičemž loni v únoru představila též čistě elektrický závodní vůz e-Racer.

Spektrum sériových aut na běžné silnice se z původního jednoho zástupce rozrostlo na čtyři. První „čistokrevný“ nositel jména Cupra má podobu kompaktního SUV Ateca, jež vzniká v českých Kvasinách. Ostatní cupry se ovšem rodí už v rodném Španělsku. K nim patří hned dvě varianty kompaktního modelu Leon (hatchback a kombi ST) s dvojicí plug-in hybridních pohonů se 150 a 180 kilowatty a dvěma variantami zážehového čtyřválce 2.0 TSI o výkonu 180 a 221, respektive 228 kW v případě kombi s pohonem
všech kol.

Nejširší paletou motorizací se chlubí první svébytná cupra v historii. Dynamicky navržený crossover totiž můžete pořídit také v civilnější podobě, tedy bez přídomku VZ neboli veloz (španělsky rychlý). V tomhle případě můžete vybírat i mezi zážehovou patnáctistovkou se 110 kilowatty, čtyřválcem 2.0 TSI/140 kW s pohonem všech kol a dieselem 2.0 TDI se 110 kW ve variantě s pohonem 4x4 či předokolkou.

Do přehledu jsme ovšem vybrali to nejlepší, co značka Cupra v současné době nabízí. Srdce fanouška přece jen bije především pro výkon a sílu, tak pojďme na to!

Rozměry
Model Cupra Leon Cupra Leon ST Cupra Ateca Cupra Formentor
Délka (mm) 4398 4657 4386 4446-4450
Šířka (mm) 1799 1799 1841 1839
Výška (mm) 1442 1437 1613 1510-1528
Rozvor (mm) 2683 2683 2630 2680
Zavazadlový prostor (l) 380/270 620/470 485 420
Poznámka: údaje za lomítkem platí pro plug-in hybrid    

Pokračování 2 / 6

Cupra Leon 2.0 TSI DSG

Hatchback na rozdíl od Leonu ST nemůžete mít s pohonem všech kol, tudíž se musíte smířit s maximálním výkonem 221 místo 228 kilowattů. Handicap je to ovšem mírný. I jako předokolka dokáže být Cupra Leon neskutečně rychlá, ač při sprintu na 100 km/h na kombi SP ztrácí osm desetin sekundy. V reálném životě ale výraznější rozdíly nepocítíte. Předokolka má výhodu v nižší hmotnosti a menším odporu hnacího řetězce, což ušetří několik deci benzinu na sto kilometrů.

Čtyřválec TSI o objemu 2,0 litru instalací filtru pevných částic nezkrotl. Přísnější emisní limity mu podle všeho nevadí, subjektivně je totiž možná ještě v lepší formě než kdysi. Inženýrům se povedlo naladit motor tak, aby co nejrychleji reagoval na sešlápnutí plynového pedálu. Zejména v nižších rychlostech je proto dynamika subjektivně skvělá, čemuž pomáhá i standardní sedmistupňová dvouspojka. Ve sportovním módu převodovka „sype“ jednotlivé stupně, jako když bičem práská. Nelelkuje přitom ani v komfortním nastavení, které si užijete především v každodenním životě. Pochválit musíme standardní podvozek s adaptivními tlumiči, který dokáže vykouzlit jak tužší naladění, tak příjemně poddajný projev.

Kdo si to koupí?

Fanoušek tradičních rychlých hatchbacků se slabostí pro předokolky, které dokážou být velmi rychlé a neméně zábavné. Absence manuálu nevadí.

Cupra Leon: České ceny
2.0 TSI/180 kW 7DSG 989.900 Kč
2.0 TSI/221 kW 7DSG  1.104.900 Kč
1.4 e-Hybrid/150 kW 6DSG 989.900 Kč
1.4 e-Hybrid/180 kW 6DSG 1.094.900 Kč
Leon hatchback hlavní.JPGLeon hatchback interiér.JPGLeon hacthback motor.JPGLeon hatchback DCC.JPG

Pokračování 3 / 6

Cupra Leon ST 2.0 TSI DSG

Ostré španělské kombi s přídomkem ST se nám do rukou dostalo s nejslabším dvoulitrovým čtyřválcem, který však přesto disponuje výkonem 180 kilowattů. V téhle konfiguraci začínající na částce 1.009.900 Kč kombi platí za velmi univerzální vůz, nikoliv jen víkendovou hračku. Díky dostatku síly a skvěle naladěnému celku působí sportovněji než sesterská Škoda Octavia RS s totožným pohonným ústrojím.

Za volantem si proto užijete větší porci zábavy. Dvacetitisícový příplatek ve srovnání
s hatchbackem je vzhledem k základní ceně zanedbatelný, a tedy doporučeníhodný. Kombi Sportstourer totiž mezigeneračně vyrostlo, což poznáte především na objemu kufru. Ten totiž pobere minimálně 620 litrů (v případě plug-in hybridu pak o 150 l méně), čímž se řadí mezi největší kompaktní kombi na trhu.

Předchozí hatchback má sice o 41 kW vyšší výkon, točivý moment se ovšem liší pouze o 30 newtonmetrů, dynamické vlastnosti slabšího motoru jsou proto stále parádní. Na rozdíl od silnějších provedení si v tomhle případě musíte připlatit 20.500 Kč za adaptivní tlumiče. Vzhledem k charakteru auta, jemuž nedělá problém hrát roli jediného vozu v rodině, tuhle položku vřele doporučujeme.

Kdo si to koupí?

Kombinace slabšího benzinu s karoserií kombi doslova volá po tom, aby si ji pořídila mladší či aktivní rodina, která využije velkorysou přepravní kapacitu.

Cupra Leon ST: České ceny
2.0 TSI/180 kW 7DSG 1.009.900 Kč
2.0 TSI/221 kW 7DSG  1.124.900 Kč
2.0 TSI/228 kW 7DSG 4Drive 1.204.900 Kč
1.4 e-Hybrid/150 kW 6DSG 1.009.900 Kč
1.4 e-Hybrid/180 kW 6DSG 1.114.900 Kč
Leon ST hlavní.JPGLeon ST zadní sedadla.JPGLeon ST kufr.JPG175.jpg

Pokračování 4 / 6

Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive

První zástupce nově vzniklé značky si i po loňské modernizaci zachovává pouze jedinou motorizaci. Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,0 litru dává 221 kilowattů, přičemž již v základu je dostupný výhradně se sedmistupňovou převodovkou DSG. Na rozdíl od Cupry Leon s totožným agregátem dostala ateca pohon všech kol, který ve spojení s vyšší světlostí zlepšuje průjezdnost horším terénem, kam většina majitelů zavítá nejspíše omylem.

Přirozeným teritoriem Cupry Ateca jsou totiž ideálně hladké silnice. Sportovní podvozek snížený o deset milimetrů a již v základu vybavený tlumiči pérování s proměnnou charakteristikou si ovšem skvěle poradí i s rozbitým povrchem. Sportovně laděná ateca
je totiž paradoxně komfortnější než sesterský model od Seatu (oba mimochodem vznikají v Česku).

Na typické české okresce jen málokdy zažijete ostré rány od kol, která jsou minimálně devatenáctipalcová. Tužší šasi se také stará o minimální náklony v zatáčkách. Až na vyšší polohu za volantem proto často nemáte pocit, že byste řídili SUV. Velké plus představuje také dynamika, plně srovnatelná s Cuprou Leon s totožným motorem, avšak nižší hmotností.

Kdo si to koupí?

Zájemce o všestranné SUV s pohonem 4x4, které však umí jezdit jako konvenční hatchback. Absence dalších motorů nevadí, 2.0 TSI s 221 kW je skvělé.

Cupra Ateca: České ceny
2.0 TSI/221 kW 7DSG 4Drive 1.319.900 Kč
2.0 TSI/221 kW 7DSG 4Drive Limited Edition VZ 1.539.900 Kč
Ateka hlavní.JPGAteca interiér.JPG26.jpgAteca kufr.JPG

Pokračování 5 / 6

Cupra Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive

Pravděpodobně hlavní hvězda celé značky se představila teprve loni a má podobu atraktivního crossoveru s vyšší světlostí, ale nižší linií střechy. Formentor, pojmenovaný po poloostrově na severovýchodě Mallorky, se měl původně nabízet i s emblémy Seatu, na konec se stal prvním svébytným modelem Cupry. Vedle ostře laděných variant je k dispozici také plejáda civilnějších verzí, tu svou si proto najde snad každý.

Tou nejpřitažlivější je ovšem bezpochyby zatím ta nejvýkonnější. Opět se jedná o kombinaci čtyřválce 2.0 TSI s pohonem všech kol, celek je ale tentokrát naladěný na 228 kW. V době „honění“ kilowattů se tahle porce nezdá kdovíjak vysoká, realita je ale mnohem působivější. Navzdory plnění stále přísnějších emisních limitů dvoulitrový agregát nepostrádá výbušnost ani ve vyšších otáčkách. Navíc i moc hezky zní.

Do příchodu nedávno představeného vrcholu značky Cupra v podobě Formentoru VZ5 s motorem 2.5 TFSI od Audi o výkonu 287 kilowattů se jednoznačně jedná o to nejlepší, za co můžete v rámci automobilky utratit peníze. Formentor v sobě totiž pozitiva vyšší stavby a pocitu jako u běžného vozu snoubí ještě lépe než sesterská ateca.

Kdo si to koupí?

Milovníci rychlé jízdy, kterým se jednou za čas hodí vyšší světlost. A také fanoušci
krásných tvarů. Formentor totiž patří mezi nejhezčí auta svého segmentu.

Cupra Formentor: České ceny
1.5 TSI/110 kW 6MT 794.900 Kč
1.5 TSI/110 kW 7DSG 844.900 Kč
2.0 TSI/140 kW 7DSG 4Drive 934.900 Kč
2.0 TSI/180 kW 7DSG  1.054.900 Kč
2.0 TSI/228 kW 7DSG 4Drive 1.379.900 Kč
1.4 e-Hybrid/150 kW 6DSG 999.900 Kč
1.4 e-Hybrid/180 kW 6DSG 1.139.900 Kč
2.0 TDI/150 kW 6MT 874.900 Kč
2.0 TDI/150 kW 7DSG 4Drive 969.900 Kč
Formentor hlavní.JPGFormentor interiér.JPGFormentor zadní sedadla.JPGFormentor kufr.JPG

Pokračování 6 / 6

Budoucnost značky Cupra: Emoce i elektřina

Automobilky působící v Evropě se v příštích letech nevyhnou plné elektrifi kaci. S bezemisním pohonem počítají také v Cupře. První vlaštovka se ostatně již představila. Druhým svébytným zástupcem Cupry se stane elektrický kompaktní hatchback Born, který původně vychází z konceptu Seat el-Born z roku 2019.

Stejně jako všechny elektrické novinky koncernu Volkswagen z posledních let stojí vůz na modulární platformě MEB, jež je určená výhradně pro bezemisní modely. Bratranec Volkswagenu ID.3 je o něco delší, ale zároveň nižší, aby vynikl jeho dynamický charakter. Královský rozvor 2765 milimetrů zůstává totožný. Díky menším prostorovým nárokům elektrického pohonu je v kabině 4,3 metru dlouhého hatchbacku místa jako v konvenčním modelu minimálně o třídu výš.

Sériová verze se od svého předobrazu z loňska, který už nesl emblémy Cupra, prakticky neliší. Ostré linie se inspirovaly u Cuper Leon a Formentor. O pohon španělské novinky se stará synchronní elektromotor s permanentními magnety umístěný vzadu. K dispozici je hned několik variant lišících se výkonem jednotky a kapacitou akumulátoru Li-Ion.

Základ tvoří verze se 110 kilowatty a využitelnými 45 kWh. Silnější provedení s výkonem
150 kW je už standardně spojeno se články s 58 kWh. V jeho případě si budete moci objednat také balíček e-Boost, který přidá dalších dvacet kilowattů na výsledných 170. Na pomyslný nejvyšší stupínek se postaví vrcholná verze se 170 kilowatty, 77 kWh
a dojezdem až 540 kilometrů.

Elektrický hot hatchback dostane až dvacetipalcová kola s pneumatikami o šířce 235 milimetrů, které se postarají o ještě efektivnější přesun síly ze zadních poháněných kol na silnici. Chybět nebudou ani adaptivní tlumiče pérování se specifi ckým nastavením a upravený stabilizační program ESC Sport.

Už za tři roky se dočkáme další elektrické novinky. Tentokrát půjde o SUV vycházející z předloňské studie Tavascan. Ta se chlubí totožným technickým základem jako menší Cupra Born, v koncepční podobě ovšem dostala hned dvojici elektromotorů, každý na jedné nápravě. Systémový výkon dosahuje 225 kilowattů, což by mělo stačit na sprint na 100 km/h za 6,5 sekundy. Díky akumulátoru se 77 kWh Cupra Tavascan zvládne až 450 kilometrů.

023 CUPRA BORN Vapor Grey low.jpg022 CUPRA BORN Vapor Grey low.jpg018 CUPRA BORN Aurora Blue low.jpg016 CUPRA BORN Aurora Blue low.jpg
 

Doporučujeme

Články odjinud