Nejlepší motory roku 2009: vítězí Porsche

55 komentářů

honDziq
24. června • 12:22

Celkovým a absolutním vítězem ankety International Engine of the Year 2009 je motor Volkswagen 1.4 TSI Twincharger:"Having accumulated 354 points from 65 judges, VW’s innovative new-generation TSI Twincharger has ended four years of BMW dominance to win the overall International Engine of the Year Award for 2009."Porsche vyhrálo pouze kategorii Nejlepší nový motor roku (Best New Engine of the Year).
Možná byste měli čerpat z českých zdrojů, když vám ty cizojazyčné dělají problém... :-P

papouch
23. června • 13:46

S tím motorem do 1.8 nesouhlasim, ty nové malé dýzly od hyundaje mají o litr menší spotřebu a větší krouťák, nebo multijety od fiatu

Zelí
22. června • 15:57

Posledních dvacet let udávají motoráři VW trendy v dalším směrování hromadné výroby moderních motorů. Z jejich strany se nejedná o nějaké pokusničení a výstavní exhibování, ale o zavedení nových technologií do hromadné výroby. Ostaním vždy nezbývá nic jiného než jejich produkty následovat.
Začalo to v roce 1989 první hromadnou výrobou moderních naftových motorů s přímým vstřikováním (TDI s rotačním čerpadlem), následovalo zavedení hromadné produkce přímého vstřikování benzínu (FSI), pak přímé vstřování benzínu s turbem (TFSI), dále cesta downsizingu v hromadné produkci.
Oceněný motor 1,4TFSI s přeplňováním dmychadlem a turbem není žádná novinka, používá se v Golfu nejméně tři roky. Potíž je v tom, že v době nasazení revoluční novinku málokdo pochopil a k ocenění došlo až letos. ( o kompetentnosti lidí v těchto anketách lze tudíž silně pochybovat).
Samozřejmě na řadě je uplatnění tohoto dvojitého přeplňování u dieslu, kde to bude ještě daleko výhodnější než u benzínu. A očekávám, že tím motoráři VW završí svou dvacetiletou nadvládu.

mrkevvzime
23. června • 9:57

:-D hezky, to je jak do kabaretu:-D

petr
23. června • 9:10

Když to shrnu, tak pokud někdo nasadí do hromadné výroby něco co má konkurence již pěknou řádku let v nabídce, tak to není úspěch motorářů, ale marketingu !
To že VW jen kopíruje jej staví na úroveň čínských výrobců, kteří taky okopírují fungující výrobky a pak je hromadně vyrábí. Od VW se liší jen tím, že za to chtějí míň peněz než za originál :-D
Nasazení benzínových turbomotorů byla pro VW nutnost, protože v posledních 20 letech nebyl VW schopen přijít s motorem, který by byl výkonově srovnatelný s konkurencí, proto musel nasadit turba, aby tento handicap smáznul. Třeba v 90. letech přišel s motorem 1.8, ale ten byl docela kritizován, proto jej VW osadil turbem a verzi bez něj stáhnul.
V dieselech taky zaspal, zatímco celý svět už používal CR, tak VW jako snad jediný na světě lpěl na zastaralé TDI technologii. Nakonec VW uznal, že šlo o slepou uličku a pomalu přechází taky na CR.

Zelí
23. června • 15:17

Je vidět, že nevíš o čem mluvíš. Tady nejde o žádné motorářské onanie na téma atmosférického benzínu. Turbo se používá z naprosto jiných důvodů. Malé benzínové turba během dvou let budou vyrábět všichni ze tvého pohledu špičkoví motoráři včetně bmw, japonců, korejců....... tak jako to bylo u přímého vstřiku nafty, přímého vstřiku benzínu..... Vsadím se, že na kombinaci kompresoru s turbem nikdo z nich v nejbližší době nedosáhne. Budou rádi, když se zmůžou na jednoduché turbo. Samozřejmě jsem již předem připraven na oslavné chorály jejich obdivovatelů.
A na ty dnešní nepřekonatelné bavorácké a japonské atmosféry si už ani jejich bezmezní obdivovatelé nevzpomenou. Tak jako na ty šílené komůrkové bavorské diesly, které mistři motorů stále rvali do aut, když vw již pět let produkovala přímovstřikové tdi ....
Dnes opět tatáž situace, kdy bavorští nepřekonatelní motoráři začínají s přímým vstřikem benzínu, kdy neumětelové z vw to mají už pět let v sérii i v podřadné značce škoda.
O japoncích a korejcích ani nehovoře, ti jsou na to ještě hůř.

Pavel
23. června • 17:52

První maloobjemový turbomotor mělo v sérii tuším Uno, takže tady VW okopíroval od Fiatu něco po 20 letech, totéž platí o CR, to je taky od Fiatu ;-) Na proměnné časování ventilů se VW dodnes nezmohl (teda pokud mi něco neuniklo, kdyžtak mě opravte).
Pro tvou informaci s přímovstřikovým dieselem přišel první taky Fiat :-P
Když se to zjednoduší, VW je vlastně kopie Fiatu :-D
Co se přímovstřikového benzínu týče, tak první jej ve větší míře nasadilo Mitsubishi s jejich GDI a to už před více než 10 lety, přesněji v roce 1996. V roce 1999 od nich koupilo licenci PSA, Hyundai a Volvo. V roce 1998 s přímým vstřikem přišla Toyota (motor D4), v roce 1999 přišel Renault s IDE a teprve v roce 2000 přišel s přímým vstřikem VW (ve VW Lupo) stejně jako Citroen a Peugeot s GDi (licence od Mitsubshi). A co se BMW týče, ta to jej má od roku 2003.

Zelí
24. června • 16:16

Ještě k vzpomenutému motoru Fire. Docela mně pobavilo, že při akvizici do chrysleru fiat uváděl, že zavede v usa výrobu malolitrážního motoru fire. Opravdu se mají amíci na co těšit.:-D

Zelí
24. června • 16:14

V době kdy zaváděl fiat litrový motor fire před třiceti lety, tak atmosférický karburátorový benzín byl standartním motorem u všech výrobců. To nemá s dnešními motory nic společného.
Proměnné časování nemá pro hromadnou produkci žádný význam. To motor jen komplikuje a prodražuje. Tady nejde o nějaké koketování s přímým vstřikem , ale o jeho technologické zvládnutí na takové úrovni, aby se dal vyrábět hromadně a byl cenově dostupný a provozně spolehlivý. Všechny předchozí aplikace byly z tohoto pohledu jen pokusy.
Vzpomínaný motor GDI tak jak začal tak taky skončil jako slepá cesta. Hromadné nasazení přímého vstřiku u všech dnešních výrobců navazuje na technologické řešení, které prosadilo VW. Není to nic překvapivého je to největší výrobce v evropě a má největší prostředky na vývoj technologií jak přímo u sebe tak i u subdodavatelů, které financuje.
Co se týká bmw tak to jsou konzervativci, kteří nic nového nepřináší. Samozřejmě ušetří, počkají až cestu někdo jiný prošlápne a oni jen vstoupí na jistý pohodlný chodník. I to je legitimní strategie.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Pavel
24. června • 21:35

Komik jako vždy. Proměnné časování ventilů zlepšuje průběh točivého momentu a přináší vyšší výkon i točivý moment. Auto tedy lépe jede a míň žere. To že jej VW dodnes nezvládlo je fakt a tuším, že je dokonce poslední automobilka na světě, která proměnné časování ventilů nemá. Takže VW zde technologicky zaspal stejně jako v případě dieselů kdy musel potupně přejít na CR.
Ostatní automobilky vyrábí přímovstřikové motory zcela bez problému a určitě nekopírují FSI od VW. Technologii mají dobře zvládnutou, stejně jako spolehlivost. GDI nikdy nebyla slepá cesta, jen s ním byli zpočátku problémy způsobené nekvalitním evropským palivem, které mělo vysoký obsah síry se kterým se přímý vstřik nekamarádí. Navíc jak přímovstřiky od Mitsubishi, tak i od Toyoty jsou konstruovány na Natural 95, zatímco do slavných FSI se musí tankovat drahý Natural 98, takže to moc VW nevychytal. Navíc třeba 1.6 FSI byl stažen z trhu a VW teď nabízí buď 1.6ku bez přímého vstřiku nebo 1.4ku s turbem a FSI (stejně tak stáhli 2.0FSI a nahradili jej turbomotory), ale vyžadujícím opět N98. Asi soudruzi ve VW nedokážou postavit přímovstřik na N95 jako soudruzi z japonska :-P
BMW že nic nového nepřináší ? Pokud to bereš tak, že mají pořád jedny z nejlepších motorů, tak máš pravdu.

Zelí
24. června • 22:06

Autorevue by mi měla udělit nějakou cenu. Obvykle, když něco napíšu do komentáře rozvine se bohatá diskuse, takže to vypadá jakože redaktor napsal ukrutně zajímavý článek a přitom to jsou většinou jen negativní reakce na moje vcelku neškodné poznámečky.

BHudak
24. června • 21:57

2,0 TSI 155ke a 350NM v audi A4 nemá proměnné časování ventilů? Si to příště ověřte, než něco napíšete... Jinak u starších motorů tohle VW řešil přestavováním sací vačky...

Pepa
24. června • 17:36

Motor GDI od Mitsubishi neskončil jako slepá cesta,byl daleko lepší a přitom dříve než motory FSI od VW.Navíc přeplňovaný Turbo-GDI produkovalo Mitsubishi už vroce 2000,čili opět před VW,které jen a pouze kopíruje a dohání ostatní.Takže opravdu v hromadném nasazení přímovstřikových i jejich přeplňovaných verzích má prvenství Mitsubishi,které sice tyto technologie také oprášilo,ale přímovstřik z padesátých let byl omezen nepřesným dávkováním paliva,což umožnili až dnešní moderní technologie.
Downsizing pochází z japonska,kde se už desetiletí vyrábí přeplňované motory 0,6l obsahu.

Filip
23. června • 17:14

Zelí, primi vstrik benzinu mel Mercedes jiz v roce 1956. Fauve akorat oprasil starou technologii. Co se tyce 1.4 s kompresorm a turbem, tam souhlasim, ze to byl chytrej tah od koncernu, nebot budou v pristich letech uzasne vydelavat na opravach a nahradnich dilech to techto zump.

aaa
23. června • 14:50

ty tomu tak rozumíš petrolíne...

homer
23. června • 11:44

Kde jsou ty doby když se první závady na dieslech objevovali po půl milionu ujetých kilometrů. Dneska maj pověst choulostivých keplů a černých můr servisů i majitelů.
No hlavně že máme 200 koní z dvoulitru, ty všechny opravdu moc potřebujem.

petr
23. června • 12:07

To je bohužel pravda. Nejhorší na tom je, že se tímto směrem vydali i benzíňáky kam se začaly montovat přímé vstřiky doplněné turbem :-(

iqlogic
22. června • 22:56

Zarity fanusik VW??? :-D:-D ... a mobil mas aky??? iPhone??? Ten je tiez jediny a jedinecny :-D

HTP
22. června • 22:22

common rail az tento rok :-D :-P

Zelí
23. června • 14:49

CR není žádná zásadní záležitost. Zásadní pro malé motory je vyřešení vstřikování malých dávek. CR je jenom rozdělení stlačení do dvou fází.

Ondra S.
22. června • 22:45

u 4válců již loni, u 6tiválců mnohem dříve...

Pavel
22. června • 17:08

:-D:-D:-D
Za tento příspěvek dávám 1*, tak dlouho jsem se už dobře nezasmál !

martan1981
22. června • 22:18

Tak to sa pridavam. Pred spanim je dobre sa trosku zasmiat :-D

Mone
22. června • 9:05

hoj, nejsem si jisty, jestli je to u Mercedesu spravne udano:uplne novy motor je 250 CDI, tedy 2150 ccm, biturbo, 204 koni, 500 kroutak (at uz E250 CDI a nebo C250 CDI), jinak ostatni uvedene motory jsou stare (170 koni), resp. prisly s novym Ceckem a v prime konkurenci byly dost hanene za svuj nepekny chod, coz o 250 CDI se da rict, ze je to v soucasne dobe ve vse tride nejlepsi naftak.

roman
22. června • 8:38

Zaujímavé je že velká vačšina motorov je od nemeckých výrobcov.... a kde sú japonské značky???

Mone
22. června • 8:58

staci se podivat treba na novou Mazdu 6 a 3 a vidime hned, kde ty motory jsou :-)) jsou stavene na nizkou poruchovost a slusnou spotrebu, takze vykonove a parametry nemuzou prekvapit... ale je to skoda, protoze ty benziny a krome nejvykonnejsi nafty stoji vykonove za starou backoru.. na 2,5 litru 170 koni benzin a nebo 2litr 150 koni, to neni zazrak, ale najet s tim mnoho bez problemu nebude problem.Avsak pro bezneho ridice naprosto v pohode :-)

Ondra S.
21. června • 17:46

Že by měl tento motor ve výkonových variantách okolo 150kw krouťák 350Nm?? To se mi nezdá - to má tuším pouze varianta s s výkonem okolo 190kw např. v Audi S3, verze v Oct. RS apod. má 280Nm...

BHudak
21. června • 17:58

Nj, každému se zdá o něčem jiném. Každopádně 2,0TSI 155kw a 350NM je realita :)

Ondra S.
22. června • 21:53

Tak schválně, čekám na odkaz, kde bude tento motor reálně použit:-) To jsem zvědav, co z tebe vypadne...

BHudak
23. června • 10:15

A4? Stačí se kouknout do nabídky, než tady čekat. Už je v tom autě skoro rok.

Ondra S.
23. června • 20:12

a joo díky

stb
21. června • 19:41

viz GOLF GTI 5.01 generation

BHudak
21. června • 22:20

ee, tam má jen 280NM kroutak. To je jinej motor....

Mates
21. června • 16:00

1,4 motor od VW byl vyvíjen v ČR a to škodovkou a jen proto, že VW vlastní Škodu se ten motor jmenuje VW a ne škoda... což je docela hnus:-(

iqlogic
22. června • 22:50

to mas tak ked sa vsetko skupuje a povodne znacky zostanu len pre spomienku ... :-/

perimaster
21. června • 17:53

pretoze VW nieje len znacka auta ale automobilovy koncern

fauve
23. června • 15:18

No tak proc potom tedy 2.0 TFSI/TSI je nazvano Audi? Nicmene 1.4 TSI jako zeleny motor nechapu... Vzdyt vsechna auta s temato motorama TAK papkaji, az to neni zdrave...

QX
21. června • 12:17

Porsche vyhrava s nejlepsim novym motorem V6 objemu 3.8l a vykonem 283 kW pote, co Nissan ma uz rok motor VR38DETT 3.8l V6 s vykonem 360kW.
Zrejme asi cena utechy za to, jak Nissan GT-R naklepalo mnohem drazsimu Porsche zadnici a Nemci to stale nemuzou rozdychat :-D

BHudak
21. června • 12:26

Srovnaváš atmosferickej a turbo motor. Na trhu skoro neni atmosferickej motor, s takovejma parametrama jako je tenhle 3,8L boxer od Porsche. Kultivovanost chodu, spotřeba, výkon a dnes už se kouká i na ty emise. Podle mě je to jednoznačný.

911
21. června • 22:40

presne tak. z 3,8L peknej vykon. a to tu mame jeste GT3ku...i ta spotreba, ikdyz to o tom neni je fakt chvalihodna. do tech 14 by se s tim mimo mesto asi dalo celkem frcet...

rado
21. června • 11:59

zaujimave, ze tento motor nevyhral kategoriu do 2L... v kazdom teste som cital len samu chvalu, paradny vykon, plynuly zatah, plyn reaguje bez "prodlevy", nizka spotreba a to vsetko zo stalym pohonom 4x4... takze what's wrong? :-O

e1
3. července • 14:14

Made in Japan

Jyrka von Volshaus
21. června • 9:50

Kde je HTP? Nemuzu ho nikde najit.

ABC
21. června • 19:37

Mrkni do své garáže :-P

Jyrka von Volkshaus
21. června • 23:15

Ve své garáži mám 3 HTP spojené v jeden :-P

leviathan
22. června • 8:46

Devitivalec? V cem?

puck
24. června • 9:21

treba Antonov AN-2 :-)

LOL
22. června • 22:47

v krabičce od cigaret :-P

pepe86cz
21. června • 0:24

Loni to vsechno vyhralo BMW a ted je vitez jenom jedne a pul kategorie?To je mi nejake divne.:-/

mvb
21. června • 9:23

to dava smysl... dnes ty same motory bmw, ktere loni vyhraly maji vyssi konkurenci... vyvoj jde kupredu... a zadna automobilka nenasazuje co rok nove motory...

Pan Kája
21. června • 2:51

Mě to přijde fér. Alespoň se dostane na ostatní a nebude tolik smutných automobilek.:-)

BHudak
20. června • 13:57

Co je to "dvojité dmychadlo" Je to u 1,6ky THP Koukám, to sou mi novotvary... :-/

f
20. června • 15:07

Dymchadlo je normální české slovo,dvojité snad taky ... tak kde je problém?

f
20. června • 15:07

..nojo,mám tam překlep.

BHudak
20. června • 15:21

Co já vím, tak to má dmychadlo jedno jediné. Žádné dvojité. Jediné co je tam jinak, je sběrné potrubí, které neni 4-1 a pak vstup do turba, ale 4-2 kde se 2 a 2 valce sbíhají až ve šneku turba tzv. twin scroll. A právě twin scroll je to slovo, které tam mělo být místo nějakého dvojitého dmychadla...

Doporučujeme

Články odjinud