Slavnostní vyhlášení letošní ankety Nejlepší motor roku proběhlo 17. června na veletrhu Engine Expo ve Stuttgartu. Také letos vítěze volila mezinárodní porota motoristických novinářů z dvaatřiceti zemí. Bylo jich 65 a pocházeli z USA, Japonska, Číny, Ruska, Indie, Německa, ale také z Rumunska, Indie nebo Mexika.
Ceny Best Engine of the Year mají tradičně za úkol ocenit technologický pokrok v oblasti spalovacích motorů. V následujících řádcích stručně popíšeme letošní vítěze v jednotlivých kategoriích a doplníme je orientačními snímky a argumenty, které k jejich zvolení porota uváděla. Příjemným překvapením je, že zde nacházíme řadu skutečně technologicky vyspělých a výkonných jednotek, takže jediným imperativem při jejich výběru naštěstí nebyla minimální spotřeba. Také z tohoto důvodu se v seznamu vítězů objevil pouze jediný vznětový motor.
Nejlepší nový motor roku: Porsche 3,8 l

Absolutním vítězem letošního ročníku soutěže se stal plochý šestiválec Porsche s objemem 3,8 l v provedení, v jakém se montuje do modelu 911 Carrera S. Oproti předchozí verzi se konstruktérům podařilo navýšit jeho výkon o 22 kW na výsledných 283 kW, spotřeba paliva a emise CO2 přitom klesly o 15 %. Motor vozu Porsche 911 Carrera S uděluje rychlost až 300 km, ovšem při velmi rozumné spotřebě.
Zelený motor roku: VW 1,4 TSI Twinturbo

Čtyřválce Volkswagen 1,4 TSI s přeplňováním turbodmychadlem i kompresorem pohání v rámci koncernu řadu různých vozů od rodinného VW Touranu po agresivní Seat Ibiza Cupra, kde dává až 130 kW. Tento výkon přichází při udávané kombinované spotřebě pouze 6,2 l/100 km a emisích CO2 144 g/km, což není o moc víc než třeba u Hondy Insight, ovšem při propastném rozdílu ve výkonových parametrech.
Nejlepší výkonný motor: Mercedes-AMG 6,2

Nejvýkonnější atmosféricky plněný osmiválec ve své třídě dává v závislosti na konkrétním modelu až 386 kW a točivý moment 630 Nm. Závodní geny z něj dělají vysokootáčkovou, velkoobjemovou, extrémně výkonnou bestii, jež přitom přináší maximálně efektivní spalování.
Nejlepší motor do 1 litru: Toyota

Automobilka Toyota ovládla nejmenší podtřídu již potřetí v řadě. Litrový tříválec váží jen 67 kg a jde o jeden z nejlehčích motorů, jaké kdy kdo postavil. Třeba v modelu Aygo vykazuje kombinovanou spotřebu pouhé 4 l/100 km, emituje 109 g CO2 na km a proměnné časování ventilů mu přitom zaručuje slušných 49 kW.
Nejlepší motor do 1,4 litru: VW 1,4 TSI

Dvojitě přeplňovaný čtyřválec Volkswagen podruhé. V nízkých otáčkách zabírá komopresor, v těch vyšších pak pařebírá iniciativu turbodmychadlo, což v podstatě eliminuje známý turboefekt. Tento přímovstřikový čtyřválec navíc deklasuje většinu konkurence spotřebou paliva, jejíž příznivá hodnota vyniká i v porovnání s dosavadním, atmosféricky plněným dvoulitrem FSI. Kromě výrazně nižšího výkonu vykazoval v Golfu kombinovanou spotřebu 10,6 l/100 km, zatímco TSI v nové generaci Golfu jen 6,2 l/100 km.
Nejlepší motor do 1,8 litru: BMW - PSA 1,6

Přeplňovaná šestnáctistovka, vyvinutá společným úsilím BMW a koncernu PSA, zvítězila ve své třídě potřetí v řadě. Celohliníková jednotka dává až 128 kW a pohání nejen vozy Cooper S, ale také Peugeoty 207 či 308. Vyznačuje se rozvody DOHC, dvojitým dmychadlem a přímým vstřikováním benzínu. Kombinací pokrokových technologií tak při skromném objemu dosahuje točivého momentu 260 Nm v širokém rozmezí od 1 500 do 5 000 ot./min., to vše při kombinované spotřebě 6,9 l/100 km.
Nejlepší motor do 2,0 litru: Audi 2,0 TSI

Znamenitá jednotka se dodává s výkony od 130 do 152 kW a nachází se pod kapotami celé škály vozů od Audi A4, A5 či Q5 až po Volkswagen Scirocco a Golf GTI. Všechny ventily mají proměnný zdvih a vačkový hřídel sacích ventilů lze natáčet v rozsahu 60 stupňů. Motor dává nejvyšší točivý moment 350 Nm již při 1 500 ot./min., což byl aspekt, který porota ve svém hodnocení zvláště vyzdvihla. Šestiotvorové vstřikovače mají k dispozici tlak 150 barů, nový chladič stlačovaného vzduchu zajišťuje při svém minimálním objemu vysokou účinnost a olejové čerpadlo pracuje v závislosti na aktuálním zatížení motoru. Také díky těmto prvkům nedosahuje kombinovaná spotřeba benzínu ani 7 litrů na 100 km.
Nejlepší motor do 2,5 litru: Mercedes-Benz 2,1 Diesel

Nový vznětový motor je určen pro vozy Mercedes-Benz s doplňkovým označením BlueEfficiency. Dodává se pro modely C 250 (98 kW), E 220 (123 kW) and E 250 (147 kW) CDI, kde najdeme řadu pokrokových prvků včetně vstřikování common rail čtvrté generace s piezoelektrickými vstřikovači a maximálním tlakem zvýšeným v liště na 2 000 bar. V těchto typech najdeme také dvě přeplňovací dmychadla, vůbec poprvé u vznětového motoru Mercedes-Benz. Malá turbína je umístěná přímo ve výfukovém traktu a dosahuje až 215 000 ot./min. Model E 200 má jen jedno malé dmychadlo, jež se však podílí na kombinované spotřebě jen 5,3 l/100 km.
Nejlepší motor do 3,0 litru: BMW DI Twin-Turbo

Svůj nový „třílitr“ dodává BMW do typů 335i, X6 35i, Z4 35i a 730i. Jde o řadový šestiválec s hliníkovou klikovou skříní, přičemž trojice válců pohání vlastní dmychadla, což zajišťuje rychlou odezvu i v nízkých otáčkách. Dosahuje výkonu až 225 kW při 5 800 ot./min., přičemž točivý moment vrcholí hodnotou 400 Nm. Například vozu Z4 sDrive35i umožní pokořit hranici 100 km/h již za nějakých pět sekund, přičemž v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou dosahuje kombinované spotřeby 9,0 l/100 km.
Nejlepší motor do/nad 4,0 l: BMW V8/Mercedes AMG

Čtyřlitrový, vysokootáčkový osmiválec je dokonce o 2 kg lehčí než dosavadní šestiválec, na jehož místo nastupuje. Úspora hmotnosti na jednotlivých komponentech přispěla k navýšení výkonových parametrů, dosahuje až 309 kW při 8 250 ot./min. V nejvýkonnější kategorii se pak opět setkáváme s osmiválcem Mercedes AMG, Arturo de Andrés z magazínu Automóvil in Spain jej trefně popsal takto: „Divize AMG značky Mercedes-Benz dovedla klasický koncept V8 k dokonalosti: nabízí dechberoucí výkon, mohutný tah v nízkých otáčkách a bez potíží se točí vysoko přes 7 000 ot./min.