Nejlepší a nejhorší skladby pro řidiče: Víte, co všechno může hudba způsobit?

Experti z platformy Vize 0 se nyní zaměřili na poslouchání hudby v autě. Nechybí zmínka o údajně bezpečných a nebezpečných skladbách pro řidiče.

Některá hudba může v autě uklidňovat, některá zase rozptylovat. Na téma poslechu muziky za volantem se nyní podívali také experti z platformy Vize 0, zaměřující se na bezpečnost v silničním provozu. Hudba je ostatně na cestách důležitým prvkem pro mnoho řidičů – dle kanadské Newfoundland’s Memorial University poslouchá hudbu v autě minimálně 90 % z nich.

Provedené výzkumy prokazují, že poslech hudby může být prospěšný v době, kdy řidiči musí řešit náročnější dopravní situace, kdy je hustý provoz či dokonce dochází k dopravním zácpám. Hudba totiž může snižovat stres, napětí a také pocit nudy. Ovšem zdaleka ne každá skladba přispívá ke zlepšení řidičské kondice.

Etika je na silnicích klíčová. Bohužel, často za volantem vyhrává lhostejnost a agrese

Etika je na silnicích klíčová. Bohužel, často za volantem vyhrává lhostejnost a agrese

Nejbezpečnější jsou skladby, jejichž tempo odpovídá srdečnímu tepu, tedy 60-80 za minutu. Skladby rychlejší – s rytmem nad 120 za minutu – naopak nutí řidiče, aby jim věnovali pozornost. To ovšem odpoutává jejich pozornost od dění na silnici. Řidiči poslouchající rychlou hudbu mají sklon podhodnocovat rychlost jízdy, a to až o nemalých 45 km/h. Jejich chování pak může snadno být rizikové – jezdí nepřiměřeně rychle, dělají myšky, častěji projíždějí červenou… To vše zvyšuje pravděpodobnost, že způsobí dopravní nehodu.

Průzkumy také uvádí, že řidiči poslouchající rychlé skladby mění jízdní pruhy 2x častěji než řidiči poslouchající klidnou hudbu či preferující vypnuté rádio při řízení. Také jezdí o bezmála 10 km/h rychleji. „Rychlá hudba může zvýšit tempo konání za volantem, současně však zvyšuje pravděpodobnost chybového jednání,“ varuje Roman Budský z platformy Vize 0.

V jakých botách řídíte? Špatné obutí řidiče může vést dokonce až k nehodě

V jakých botách řídíte? Špatné obutí řidiče může vést dokonce až k nehodě

Nebezpečný pro řidiče může být poslech jeho oblíbeného hudebního žánru či skupiny. Rád se do takové skladby zaposlouchá, což ovšem odpoutává jeho pozornost od dění na silnici, což může snadno vyústit do nebezpečné situace. To ostatně prokazují výsledky průzkumu izraelské Ben-Gurion University.

Vliv má často žánr i hlasitost

Poslech hip-hopu, heavy metalu, hard rocku i techna se často zmiňuje ve spojení se zvýšenou úrovní agresivity nebo bezohledného chování za volantem. Zajímavé je zjištění, že při poslechu vážné hudby se projevuju sklon k nevyzpytatelnému chování za volantem.

Negativní vliv má také poslech hlasité hudby. V takovém případě se reakční doba řidiče prodlužuje o celou pětinu. Referenční hranicí pro definici hlučného poslechu je 95 dB, což odpovídá hluku výkonnější sekačky na trávu. Velký problém s poslechem hlasité hudby mívají mladí začínající řidiči, a to až 93 % z nich.

Viditelnost na silnici je věcí nás všech. Svítíte správě a nosíte reflexní prvky?

Viditelnost na silnici je věcí nás všech. Svítíte správě a nosíte reflexní prvky?

Průzkum prokázal, že poslech tiché hudby na úrovni cca 55 dB zlepšuje bezpečnost řidičovy jízdy – ve srovnání s hlasitým poslechem na úrovni cca 85 dB, ale také ve srovnání s tím, že řidič žádnou hudbu neposlouchá. Hlavně tichý poslech rockových skladeb může zkracovat reakční dobu řidičů.    

„Hudba u každého z nás může spontánně evokovat různé emoce. To může mít vliv i na vyhodnocování chování ostatních účastníků silničního provozu. Při poslechu příjemné muziky řidiči na chování ostatních nahlížejí optimističtější optikou než naopak při poslechu hudby smutné, nepříjemné,“ dodává Budský.

O poranění krční páteře po nehodě zprvu nemusíte vědět. Znáte opěrkový syndrom?

O poranění krční páteře po nehodě zprvu nemusíte vědět. Znáte opěrkový syndrom?

Na závěr ukazuje britská finanční společnost Moneybarn skladby, které jsou považovány za nejbezpečnější a které naopak za nejnebezpečnější. Vybrané skladby ale berte s nadhledem. S výše zmíněnými poznatky je zřejmé, že chyby za volantem se může při nadšené imitaci kytarového sóla ve Stairway to Heaven dopustit fanoušek Zepellinů stejně jako fanoušek Miley Cyrus hulákající z plných plic Party in the U.S.A.

Top 5 nejbezpečnějších skladeb pro řidiče:

  • Stairway to Heaven – Led Zeppelin

  • Under the Bridge – Red Hot Chili Peppers

  • God’s Plan – Drake

  • Africa – Toto

  • Location – Khalid

Top 5 nejnebezpečnějších skladeb pro řidiče:

  • American Idiot – Green Day

  • Party in the U.S.A – Miley Cyrus

  • Mr. Brightside – The Killers

  • Don’t Let Me Down – The Chainsmokers

  • Born to Run – Bruce Springsteen

Nová Škoda Fabia je luxusnější. Už jsme ji řídili, bude to největší malé auto na trhu

Škoda Fabia IV 1.0 TSI DSG

Čtvrtá generace Škody Fabia je za rohem, představí se už v květnu, od léta si ji budete moci objednat v rámci předprodeje a s podzimem dorazí na showroomy a k prvním zákazníkům.

25.  2.  2021 | Jiří Baborský | 68 příspěvků
TEST Volkswagen Golf GTE 1.4 PHEV: Dobrý přítel bohatého pendlera

Volkswagen Golf GTE

Plug-in hybridní GTE je nejvýkonnější eko verzí Volkswagenu Golf. Slibuje úsporný provoz i vysoký výkon, jak ale funguje v podmínkách české zimy?

24.  2.  2021 | Richard Herbich | 26 příspěvků
TEST Kia e-Soul 64 kWh: Sladký život s volty a ampéry i v třeskutých mrazech?

Kia e-Soul 64 kWh

První generace Kie Soul se světu představila už v roce 2008 a pro značku představovala důležitý milník. V té době Kia nabízela vcelku fádně vypadající picanta, ria nebo cee’dy a funky krabička na čtyřech kolech byla konečně vozem, po které bylo možné toužit.

21.  2.  2021 | Richard Herbich | 42 příspěvků