Nejlehčím nárazníkem na světě se pyšní nové SUV Mazda CX-5

Sen automobilek je vyrábět co nejlehčí vozy. A Mazda k tomu vykročila opravdu razantně, když společně s firmou Japan Polypropylen Corporation vyvinula materiál z pryskyřice, který dosahuje stejné pevnosti jako součásti vyrobené z běžných materiálů. Jeho hmotnost je však významně nižší.
Nejlehčím nárazníkem na světě se pyšní nové SUV Mazda CX-5

Pokud je tento materiál použit jak na přední, tak na zadní nárazník, znamená to snížení hmotnosti přibližně o 20%.

Mazda smíchala dva komponenty, které lze nalézt v polypropylenu a kaučuku. Ty jsou složkami pryskyřice a mají velmi odlišné vlastnosti. Technikům se povedlo rozprostřít je do dvouvrstvé struktury tak, aby bylo dosaženo požadovaných vlastností vnější a vnitřní vrstvy celého nárazníku.

Výsledkem tohoto procesu je pak povrch, který skvěle drží lak. I přes to, že je nárazník tenčí, skvěle absorbuje náraz. 

Technika | BMW | Hyundai | Opel | Smart

Automobily jen z plastů? Už se to blíží

Při použití tohoto materiálu jsou výsledné součásti tenčí než ty, na které je využita standardní pryskyřice – tím dochází také k úspoře pryskyřice. V procesu výroby takového nárazníku pak jeho tenčí struktura znamená kratší chlazení při lisování.

Využitím technologie computer-aided engineering (CAE) byla také optimalizována pružnost tohoto nového pryskyřičného materiálu. Výsledkem všech těchto procesů je zkrácení doby lisování z předchozích 60 vteřin na polovinu, tedy na 30 vteřin. To znamená významné snížení spotřeby energie při výrobním procesu.

Klepněte pro větší obrázek
Nové nárazníky se nejprve objeví na SUV CX-5 a později i na dalších modelech Mazdy. 
 
Mazda 5 1.798
Rok výroby: 2006
Stav: 141 633 km
Cena: 94 000 Kč
Mazda 3 1.56
Rok výroby: 2009
Stav: 78 028 km
Cena: 135 000 Kč
Mazda CX-5 2.191
Rok výroby: 2012
Stav: 123 004 km
Cena: 400 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků