Takzvaný Audit servisů přichází s výsledky průzkumu za uplynulý rok. Nejenže uvádí, ve kterých servisech se dočkáte nejkvalitnějších služeb, ale také zmiňuje nejčastější problémy při řešení opravy vozidla.
Audit servisů provozuje společnost Cebia již od roku 2017, kdy se tohle známé jméno na poli prověřování původu a historie vozidel rozhodlo posvítit si rovněž na úroveň poskytovaných služeb v autorizovaných servisech nejrůznějších značek. Nyní Cebia zveřejňuje poznatky z průzkumu za minulý rok.
Průzkum jednotlivých servisů probíhá neohlášeně a základem Auditu servisů je rovněž princip opakované kontroly na sledovaných pracovištích. Auditoři tak jeden servis navštíví průměrně 3x za rok a hodnotí jejich služby.
Při kontrolách se hodnotí řada parametrů od přístupu k zákazníkovi, přes zakázkový list se správným rozsahem výrobcem předepsaných úkonů, skutečný rozsah předepsaných prací včetně výměny oleje, správnost rozsahu vyúčtování, provedení kontroly funkčních prvků vozidla, provedení testovací jízdy až po umytí vozidla před vrácením provozovateli.
Servisní zakázky jsou prověřovány ve zhruba 20 kritériích a celkově vyhodnoceny v rozsahu od 0 až do 100 %. Podle Cebie tak z pohledu kontrolovaných značkových servisů vykazují nejkvalitnější služby servisy Škoda (97 %), Volkswagen (96 %), Peugeot (95 %), Citroen (92 %) a Ford (89 %).
Dostupné jsou přitom rovněž informace z hlediska krajů, kde byste měli na nejlepší služby narazit. Na prvním místě je tedy Praha (98 %) a Jihočeský kraj (98 %). Nejhorší hodnocení pak dostaly servisy v Ústeckém (85 %) a Olomouckém kraji (87 %).
Nejčastější závady, se kterými se auditoři při kontrolách setkávají, jsou nekompletní zakázkové listy, přebírání vozidel takzvaně „od stolu“, nepředložené vyměněné díly s „rychlou skartací“, nevyplněné elektronické servisní knížky a znečištění vozidel v souvislosti se servisní zakázkou.
Pro letošní rok chce Cebia svůj Audit servisů rozšířit o další směry a kontrolovat také zakázky oprav po pojistných událostech nebo se podrobněji zaměřit na kontroly v neznačkových servisech. Podíl neautorizovaných servisů totiž podle všeho stoupá, ale kvalita jejich služeb představuje napříč jednotlivými pracovišti výrazné rozdíly.