Rok 2021 byl i přes stále řádící epidemii bohatým na automobilové aukce. Tyhle kousky byly nejdražší.
V historii aukcí automobilů se pouze třináct kousků dostalo nad částku 20 milionů dolarů (při aktuálním kurzu 427,8 milionu korun). Tomuto žebříčku dominují především závodní ferrari, předválečné speciality a některé vozy z britské produkce. Rok 2021 přinesl dalšího člena tohoto prestižního klubu. Pojďme se tedy vzestupně podívat na deset nejdražších automobilů roku 2021.
Ferrari 250 GT Berlinetta Tour de France
Částka: 6.000.000 dolarů (128.340.000 Kč)
Místo: RM Sotheby's Monterey, Kalifornie, USA
Jeden ze 72 kusů, konkrétně 52. s číslem podvozku 1031 GT, se vyznačuje barvou karoserie Giulietta Blue ze vzorníku Alfy Romeo, nikoliv Ferrari. Doplňuje ji červený pruh a hnědý interiér Havana. Vůz si takto naspecifikoval již první majitel, kterým byl průmyslník a automobilový závodník Jacques Peron. Plánoval s ním účast na Tour de France, po Maranellu tak chtěl i odklápěcí kryt motoru pro snadnější přístup pro případné opravy u cesty či dostatek místa pro dvě náhradní kola.
Většině z jeho požadavků nebylo vyhověno, Peron byl naštvaný, ale s vozem stejně jel. Vybojoval si krásné čtvrté místo, avšak vůz ihned prodal a poslal do Maranella peprný dopis. Modrá kráska zůstala v péči několika sběratelů a prošla si kompletní restaurací, kterou se pyšnila na Pebble Beach Concours d’Elegance v roce 2016.
Pokračování 2 / 10
Jaguar D-Type Roadster
Částka: 6.000.000 dolarů (128.340.000 Kč)
Místo: RM Sotheby's Arizona, Scottsdale, USA
Jeden z 71 vyrobených kusů dorazil 29. prosince roku 1955 k prodejci Henlys v Manchesteru. Bohužel se jim ho nepodařilo prodat, háček byl nejspíš v neobvyklé červené barvě. O prodej vozu se nakonec postaral Bernie Ecclestone, který jej dodal závodníkovi Peteru Blondovi.
Ten již během léta 1956 s vozem vyhrával klubové závody. V průběhu života vystřídalo několik majitelů a objevovalo se v různých soutěžích. Někdy v životě bylo prý podle aukčního portálu přebarvené na britskou závodní zelenou, ale nyní mu byla opět vrácena jeho původní netradiční barva.
Pokračování 3 / 10
McLaren-Mercedes MP4-25 F1
Částka: 4.836.000 liber (140.727.600 Kč)
Místo: RM Sotheby's British Grand Prix 2021, Silverstone, Anglie
První auto z tohoto seznamu, které si můžete živě pamatovat z televizních obrazovek. Jedná se o monopost formule 1, se kterým vyhrál Lewis Hamilton Velkou cenu Turecka v roce 2010. V očích sběratelů je vůz cenný také díky bitvě kolo na kolo s Michaelem Schumacherem.
Nejde tedy o žádnou maketu, ale o skutečný závodní stroj, který v roce 2019 dokonce prošel oživovací kúrou v McLaren Racing Heritage a je připravený vyjet na závodní trať. Vzpomeňme si, že tehdy šlo ještě o motor V8 o objemu 2,4 litru, který se nechal vytáčet do 18.000 otáček za minutu.
Pokračování 4 / 10
Ferrari 250 GT Berlinetta Competizione
Částka: 6.192.500 eur (150.871.237 Kč)
Místo: RM Sotheby's The Guikas Collection, Le Castellet, Francie
Tohoto Ferrari 250 GT vzniklo pouze šest prototypů, každý s ikonickým motorem 3.0 V12. Vůz s číslem šasi 0385 GT byl původně stříbrný a prvním majitelem byl Luigi Bertett, prezident Automobilového klubu v Miláně. Poté měl ještě dva italské majitele, než v roce 1964 zamířil do řeckých Athén. Zde byl o rok později zničen během nehody a odklizen do skladu, kde si ho deset let nikdo nevšímal.
Až další majitel, Američan Stephen Barney, dohodl kompletní restauraci vozu v Modeně, kde mu byla vrácena původní krása. Poté si vůz vzal do své americké sbírky, ovšem zanedlouho už byl v německé sbírce modelů GTO. Aby toho nebylo málo, byl chvíli u nadšence v Japonsku a poté v Anglii, kde ho přelakovali na ikonickou barvu Rosso Corsa. Nakonec se prodalo ve Francii, jedná se tak zřejmě o nejzcestovalejší Ferrari 250 GT Berlinetta.
Pokračování 5 / 10
Ferrari 275 GTB Competizione
Částka: 7.705.000 dolarů (164.578.800 Kč)
Místo: RM Sotheby's Monterey sale, Kalifornie, USA
Další ferrari, tentokrát vítězné. Toto 275 GTB je jedenáctým z dvanácti celkem vyrobených competizione. Třikrát se zúčastnilo Le Mans, z toho v roce 1967 vyhrálo ve své třídě. V roce 1969 si pak připsalo vítězství na vytrvalostních závodech ve Spa-Francorchamps a v Imole. Od roku 1970 si ho přehazovali čtyři američtí sběratelé, dokud v roce 1979 neskončilo v rukou Johna Wallace.
Bohužel byla karoserie vozu značně poškozena během požáru garáže, a vůz tak musel projít náročnou opravou. Důležité mechanické komponenty se naštěstí nepoškodily. Následně byl vůz ve Švýcarsku, v Itálii, Japonsku a Anglii, dokud se nevrátil zpět do Ameriky, konkrétně do Kalifornie, kde podstoupil náročnou, tříletou renovaci.
Pokračování 6 / 10
Ferrari 268 SP
Částka: 7.705.000 dolarů (164.578.800 Kč)
Místo: RM Sotheby's Monterey sale, Kalifornie, USA
Jedno ze šesti 268 SP s šasi číslo 0798 s karoserií od Fantuzziho je poslední svého druhu v původním stavu. Ačkoliv jde o vzácné auto, nebylo závodně zas tak úspěšné. Nejlepšího výsledku dosáhlo na americké dvanáctihodinovce v Sebringu, kde skončilo na 13. místě. Za sedadly dřímá motor V8, což jsou v podstatě dvě třetiny původního dvanáctiválce Colombo.
V roce 1969 bylo ve sbírce francouzského sběratele Pierra Bardinona, který byl dobrým přítelem Enza Ferrariho. Od roku 1996 bylo ve sbírce současného majitele, který ho nyní vložil do aukce.
Pokračování 7 / 10
Matra MS 670
Částka: 6.900.000 eur (166.428.000 Kč)
Místo: Artcurial Retromobile 2021, Paříž, Francie
Francouzský závodní speciál získal nového majitele za opravdu vysokou sumu. Důvod je však jednoduchý. Vyhrál závod Le Mans, a to ještě v témže roce, ve kterém byl vyrobený. Za volantem se navíc střídali jezdci Graham Hill a Henri Pescarolo. Hill byl dvojnásobným mistrem světa Formule 1, Pescarolo zase čtyřnásobným vítězem Le Man. Pod kapotou vozu s šasi číslo 001 je dvanáctiválec s objemem 3,0 litru.
O rok později ještě vyhrál s vozem Pescarolo 1000 kilometrů dlouhý závod v Zeltwegu. Druhým pilotem byl Gérard Larrousse. Vůz přestal závodit o rok později a Matra si jej vzala do svého muzea, kde vyčkával v barvách svého prvního vstupu do Le Man až do roku 2020.
Pokračování 8 / 10
Aston Martin DB4GT Zagato Coupe (1962)
Částka: 9.520.000 dolarů (202.499.920 Kč)
Místo: RM Sotheby's Monterey sale, Kalifornie, USA
Předposlední z celkem devatenácti exemplářů jako první vlastnil komandér James Murray. Vůz je zajímavý především použítím chromované mosazi okolo oken, zatímco běžně se dával hliník. Podobně okna nejsou z plexiskla, ale ze skla. Ještě před předáním vozu majiteli s ním testovací jezdec značky zajel závod v Brands Hatch.
Skončil první ve své třídě a druhý celkově, za Ferrari 250 GTO. Po dvou letech vůz putoval do Švédska a v roce 1972 skončil zase v Anglii, kde byl přelakován na britskou závodní zelenou. Tento proces byl vrácen během kompletní restaurace v letech 1995 až 1997.
Pokračování 9 / 10
Ferrari 250 California LWB Spider
Částka: 10.840 000.dolarů (230.631.840 Kč)
Místo: Gooding & Company's Pebble Beach 2021, Kalifornie, USA
Italská automobilka vyvinula verzi California pro americký trh a v letech 1957 až 1962 vyrobila 106 těchto modelů, z toho 50 s dlouhým rozvorem (LWB). Tento model s číslem šasi 1245 GT je unikátní svou původní závodní specifikací, tedy zakrytými světlomety, samosvorným diferenciálem či větší nádrží paliva.
Prvním majitelem byl Ottavio Randaccio, amatérský závodník z Milána, který vůz používal na lokální závody do vrchu. Za svou pouť po silnicích vůz vystřídal dalších deset majitelů. Předposlední majitel dopřál vozu kompletní restauraci, u které zachoval i původní polepy v barvě trikolory.
Pokračování 10 / 10
McLaren F1
Částka: 20.465.000 dolarů (435.356.038 Kč)
Místo: Gooding & Company's Pebble Beach 2021, Kalifornie, USA
Nejdražším autem roku 2021 se stal britský supersport McLaren F1. Je tak prvním vozem této značky v klubu aut za více než dvacet milionů dolarů - závodní McLaren F1 LM to před třemi lety nedal o dvě stě tisíc dolarů. Zároveň se tento McLaren F1 stává nejdražším autem z devadesátých let a také nejdražším britským autem. Astronomickou sumu si vysloužil především díky statusu ještě nezajetého auta. Za 26 let totiž najel pouze 390 kilometrů.
Výsledek aukce překonal všechna očekávání, původně se počítalo s částkou okolo patnácti milionů dolarů. Většinu z najetých kilometrů má navíc majitel zdokumentovaných, protože se auto použilo pro natáčení reklamy. Vůz s číslem šasi 29 měl jako první majitel sběratel z Japonska po dobu sedmnácti let jen zaparkovaný. Ani další majitelé s ním ale moc nenajeli.
Článek vyšel v Auto Tipu Klassik 02/2022. Časopis si můžete koupit na ikiosek.cz.