Nejčastěji jezdíme starými škodovkami (statistiky)

Víte, že po Česku jezdí 323 tisíc Škodovek 120, 292 tisíc Favoritů a 275 tisíc Felicií? Že průměrné stáří osobních automobilů je necelých 14 let a že v registru vozidel se nachází 436 tisíc užitkových vozidel a 758 tisíc motocyklů?
Nejčastěji jezdíme starými škodovkami (statistiky)

K 30. červnu 2003 zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu (SAP, www.autosap.cz) zajímavá data o počtech vozidel na českém trhu a jejích stáří. Z registru vozidel například vyplývá, že k tomuto datu se celkový počet evidovaných vozidel zvýšil oproti konci roku 2002 o 42 378 vozů na 5 783 201 kusů. Počet osobních automobilů se pak zvýšil o 13 059 ks: ke konci roku 2002 bylo registrováno 3 648 905 aut, zatímco ke konci června 2003 to bylo už 3 661 964 aut.

V tabulce na konci článku je uveden seznam 32 nejrozšířenějších typů osobních automobilů v Česku. Průměrný věk osobních automobilů se přitom za první pololetí 2003 snížil na 13,52 roku, což je o 0,2 roku méně než na konci roku 2002. Mezi jednotlivými okresy však existují poměrně značné rozdíly, např. v Praze je průměrné stáří 11,46 roku (nejméně), zatímco v Pardubickém kraji 14,72 roku (nejvíce).

Zajímavé jsou i další statistiky:

  • Průměrný počet obyvatel na jedno auto je 2,79, v Praze je to 2,06 obyvatele, v Moravskoslezském kraji pak 3,44 obyvatele.
  • V prvním  pololetí 2003 bylo v České republice prodáno 76 821 nových automobilů, dovezeno pak bylo 74 491 ojetých aut ze zahraničí.
  • Největší přírůstky registrací aut zaznamenal za první pololetí 2003 Ford (+10 133 ks), Renault (+9 282 ks), Peugeot (+8 151 ks), Opel (+8 081 ks) a Volkswagen (+6 651 ks), Škoda přitom ztratila 11 673 ks; je to dáno vyřazováním starých škodovek z evidence. 
  • Pokles registrací provází rovněž značky Vaz (-7 008 ks) a Trabant (-3 885 ks).
  • Z celkového počtu 3 661 964 registrovaných aut tvoří 48,85 % Škodovky. Jejich průměrný věk přesahuje 14 let (14,05 roku), přičemž jednotlivé typy vozů najdete v tabulce na konci článku.
  • Nejmladšími zaregistrovanými modely osobních aut (s počtem registrací nad 500 kusů) jsou vozy Citroen C3 (1 563 ks ve věku 0,85 roku), Škoda Superb (4 287 ks, 1,03 roku), Renault Thalia (4 706 ks, 1,37 roku), Peugeot 307 (ve věku 1,44 roku s 6 264 registracemi), dále Fiat Doblo (1 372 ks, 1,62 roku), Opel Agila (2 044 ks, 1,68 roku), Škoda Fabia Combi (34 612 ks, 1,91 roku) a Škoda Fabia (107 256 ks, 1,98 roku).
  • Nejstaršími vozy uvedenými v registru (také s počtem nad 500 registrací) jsou opět škodovky: 602 ks Škoda 1101 v průměrném stáří 54,32 roku, 2 193 ks Spartaků (46,11 roku) a 516 ks Škoda 1201 (44,87 roku). Následuje Wartburg 311 (1 449 ks, 42,59 roku), stará Felicia (2 157 ks, 42,40 roku) a stará Octavia (42,37 roku, 10 443 ks), dále GAZ 69 (841 ks, 39,75 roku) a FIAT 600 (4 482 ks, 39,11 roku).

Počet registrovaných vozidel v Česku

Kategorie Počet
registrací
Průměrný
rok výroby
Průměrné
stáří (r)
 

Osobní

3 661 964

1989,98

13,52

Užitková vozidla (všechny druhy)

436 349

1991,86

11,64

z toho jen: nákladní vozy

333 662

1993,13

10,37

                tahače návěsů

24 317

1995,47

8,03

                speciální automobily

61 796

1984,67

18,83

Motocykly

758 614

1972,74

30,76

Autobusy

21 152

1989,38

14,12

Přívěsy za nákladní

128 405

1994,73

8,77

Přívěsy za osobní

477 278

1985,33

18,17

Traktorové přívěsy

97 807

1975,35

28,15

Návěsy

28 516

1992,60

10,90

Traktory

144 166

1978,24

25,26

Ostatní vozidla

45 524

1985,01

18,49

CELKEM (dle údaje CRV):

5 783 201

1987,02

16,48

Ve statistikách se nacházejí kromě motorových vozidel i přívěsy, návěsy apod.

Top 32 nejčastějších automobilů v Česku

Pořadí Typ automobilu Počet
registrací
Průměrný
rok výroby
Průměrné
stáří (r)
Procentuální
podíl na trhu

1

Škoda 120

323401

1982,79

20,71

8,83%

2

Škoda Favorit

292730

1990,84

12,66

7,99%

3

Škoda Felicia

275981

1997,10

6,40

7,54%

4

Škoda 105

230963

1982,44

21,06

6,31%

5

Škoda Fabia

107256

2001,52

1,98

2,93%

6

Škoda Felicia Combi

104075

1997,16

6,34

2,84%

7

Škoda Octavia

98637

1999,45

4,05

2,69%

8

Škoda Forman

89267

1992,80

10,70

2,44%

9

Ford Escort

66915

1992,42

11,08

1,83%

10

Škoda 100

63176

1972,64

30,86

1,73%

11

VW Golf

59392

1990,58

12,92

1,62%

12

Opel Astra

51225

1996,73

6,77

1,40%

13

Trabant

49525

1974,64

29,25

1,35%

14

VAZ 2101

44493

1975,62

27,88

1,22%

15

Renault 19

41893

1991,67

11,83

1,14%

16

VW Passat

39462

1994,48

9,02

1,08%

17

Ford Fiesta

37043

1992,70

10,80

1,01%

18

Škoda Fabia Combi

34612

2001,59

1,91

0,95%

19

Opel Vectra

32642

1994,34

9,16

0,89%

20

Opel Corsa

32489

1996,14

7,36

0,89%

21

Peugeot 205

32030

1988,10

15,40

0,87%

22

Fiat Uno

31773

1987,70

15,80

0,87%

23

Opel Kadett

31040

1987,41

16,09

0,85%

24

Renault Megane

30398

1998,49

5,01

0,83%

25

Škoda 110

29875

1974,37

29,13

0,82%

26

Škoda 125

28077

1988,73

14,77

0,77%

27

Ford Mondeo

27859

1997,08

6,42

0,76%

28

Ford Sierra

27604

1987,81

15,69

0,75%

29

Peugeot 405

26684

1990,78

12,72

0,73%

30

Škoda Octavia Combi

26528

2000,58

2,92

0,72%

31

Renault Clio

24797

1995,93

7,57

0,68%

32

Fiat Punto

23700

1997,29

6,21

0,65%

Zdroj: SAP

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků