Nehodovost v prvním pololetí 2004: méně mrtvých, více nehod

Rozsáhlé dopravně-bezpečnostní akce, které policie spustila minulý rok, mají zlepšit situaci na českých vozovkách. V prvním pololetí 2004 se snížil počet usmrcených, nehod však přibylo. V policejních statistikách zjistíte podrobnosti.
Nehodovost v prvním pololetí 2004: méně mrtvých, více nehod
Seznam kapitol
  1. Úspěšné policejní akce, viníci nehod
  2. Nehody podle objemové třídy, hlavní příčiny nehod
  3. Místa nehod, druh komunikace, časové údaje

V říjnu 2003 policisté vyrazili do ulic, aby v rámci první dopravně-bezpečnostní akce Kryštof přistřihli křidélka pirátům silnic a pomohli snížit počet životů, které na českých silnicích každoročně vyhasnou. Záměr trestat piráty se většinou vytratil, a tak místo závodníků a barvoslepých řidičů (nerozeznají barvy na semaforu) dostávali pokuty majitelé postarší vozů a řidiči s nedostatečně vybavenou lékárničkou (netvrdíme, že není důležitá). 

Policie byla s prvním Kryštofem v zásadě spokojena (na pokutách se vybralo přes 40 mil Kč a tragický víkend se v závěrečných statistikách neobjevil), a proto spustila o měsíc později Kryštofa druhého. Svým rozsahem se sice nemohl rovnat staršímu bratříčkovi, nicméně znovu prověřil technický stav vozidel, odhalil množství opilců za volantem a také nerozsvícená světla. Ani Kryštof policejní ani svatý nicméně nezabránil tomu, aby rok 2003 překonal v nehodách i počtu usmrcených osob rok 2002.

Policie se nevzdala a v dubnu vyhlásila Kryštofa 004. Průběh i výsledek akce se nelišil od předchozích Kryštofů - stalo se méně nehod, vybralo se více pokut. Zatím poslední Kryštof kontroloval české silnice minulý týden. Měřila se rychlost, kontrolovaly pásy atd. Výsledky akce zřejmě nikoho nepřekvapí. Snížil se počet usmrcených i těžce zraněných. Policie je spokojena. Rozsáhlé dopravně-bezpečnostní akce pomáhají snižovat počet mrtvých a těžce zraněných, a proto budou pokračovat.

Statistiky nehodovosti za první pololetí 2004 ukazují, že počet usmrcených i těžce zraněných v prvním pololetí v porovnání se stejným obdobím roku 2003 skutečně klesl. Je ovšem otázkou, nakolik se o nižší počet usmrcených a zraněných zasloužily masivní policejní kontroly, celkový počet dopravních nehod se totiž naopak zvýšil.


Policii ČR bylo za prvních šest měsíců roku 2004 nahlášeno celkem 96 325 nehod, při kterých bylo 507 osob usmrceno, 2 120 osob těžce zraněno a 13 266 osob zraněno lehce. Odhadnutá hmotná škoda na místě nehody je 4 692,6 mil. Kč. Proti stejnému období roku 2003 byl zaznamenán:

Pokles v kategorii:

  • počet usmrcených o 97 osob, tj. o 16,1%
  • počet těžce zraněných o 262 osob, tj. o 11,0%
  • počet lehce zraněných o 543 osob, tj. o 3,9%.
 Nárůst v kategorii:
 
  • počet nehod o 3 228, tj. o 3,5%
  • odhad hmotné škody o 350,9 mil. Kč, tj. o 8,1%.

      Celkový počet usmrcených osob za prvních šest měsíců roku 2004 je patnáctý nejnižší za posledních 35 let a třetí nejnižší od roku 1990. Od roku 1970 bylo nejvíce usmrcených v roce 1994 (640) a naopak nejméně v roce 1987 (287). Pokles počtu usmrcených osob v měsíci červnu se zvýšil o 28 osob na celkových 97 osob v prvním pololetí 2004. Počet těžce zraněných osob byl od roku 1970 čtrnáctý nejnižší. Nejvíce lehce zraněných bylo v roce 2003 (13 809) a naopak nejméně v roce 1982 (7 088).

      Největší absolutní nárůst (o 4 624 nehod) byl u nehod, které se staly na mokrém povrchu vozovky, nehod zaviněných řidiči osobních automobilů je o 3 231 více, nehod které se staly na vozovce pokryté rozbředlým sněhem je o 2 985 více atd. Nepříznivé zimní podmínky (tj. nehody na vozovce pokryté neošetřeným náledím a rozbředlým sněhem) významně ovlivnily celkový nárůst počtu nehod v prvním pololetí letošního roku.

      1. Pololetí Počet nehod Usmrceno Těžce zraněno Lehce zraněno
      1995 79 518 575 2 782 13 737
      1996 95 312 559 2 804 13 758
      1997 93 202 616 2 964 13 671
      1998 94 174 561 2 740 13 109
      1999 105 350 537 2 693 12 690
      2000 104 257 607 2 487 12 551
      2001 85 521 516 2 483 12 723
      2002 87 517 565 2 450 12 992
      2003 93 097 604 2 382 13 809
      2004 96 325 507 2 120 13 266

      Viníci nehod

      V porovnání s prvním pololetím 2003 zavinili více nehod především řidiči motorových vozidel (o 3,8%), více nehod způsobily i závady na komunikaci (o 52,1%), vyšší je i počet nehod zaviněných lesní zvěří (o 6,7%). Nepříznivý vývoj v kategorii motorových vozidel ovlivnili především řidiči osobních a nákladních automobilů (zvýšení o 1 206, resp. o 1 735), více nehod zavinili i řidiči autobusů a traktorů (o 142, resp. o 109). Relativně příznivý vývoj zaznamenáváme u cyklistů, chodců i řidičů jednostopých motorových vozidel. Nejvíce usmrcených si vyžádaly nehody zaviněné řidiči motorových vozidel – 469 osob (z toho zavinili 357 řidiči osobních automobilů, 63 řidiči nákladních automobilů a 26 motocyklisté).

      Při nehodách zaviněných chodci bylo usmrceno 15 osob (tj. o 16 osob méně) a při nehodách zaviněných cyklisty bylo usmrceno 16 osob (tj. o 14 osob méně) apod. Nejčastějším druhem nehody byla vzájemná srážka jedoucích motorových vozidel (52,9%), následují nehody končící srážkou s pevnou překážkou - 16%, srážkou se zaparkovaným vozidlem skončilo necelých 16% nehod, naproti tomu srážkou s chodcem skončilo „jen“ 2,4% nehod, ale připadá na ně 19,3% z celkového počtu usmrcených osob atd. Nejvíce usmrcených bylo při nehodách končících srážkou jedoucích motorových vozidel - 226 osob.

      Viník nehody leden až červen 2004 Počet nehod % Počet usmrcených %
      Řidičem motorového vozidla 88 954 92,3 469 92,5
      Řidičem nemotorového vozidla 1 159 1,2 17 3,4
      Chodcem 955 1,0 15 3,0
      Jiným účastníkem 111 0,1 0 0,0
      Závadou komunikace 397 0,4 0 0,0
      Technickou závadou vozidla 618 0,6 0 0,0
      Lesní, domácí zvěří 3 772 3,9 0 0,0
      Jiné zavinění 359 0,4 6 1,2
    • Následující kapitola
      Seznam kapitol
      1. Úspěšné policejní akce, viníci nehod
      2. Nehody podle objemové třídy, hlavní příčiny nehod
      3. Místa nehod, druh komunikace, časové údaje
      Přidat příspěvek

      Nejnovější komentáře

      Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

      Ojetina: Mini One

      Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

      včera | David Rusol
      Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

      Honda CB650F

      Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

      17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
      Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

      Mercedes-Benz S400d

      Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

      13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků