Nehodovost v prvním pololetí 2004: méně mrtvých, více nehod

Rozsáhlé dopravně-bezpečnostní akce, které policie spustila minulý rok, mají zlepšit situaci na českých vozovkách. V prvním pololetí 2004 se snížil počet usmrcených, nehod však přibylo. V policejních statistikách zjistíte podrobnosti.
Nehodovost v prvním pololetí 2004: méně mrtvých, více nehod
Seznam kapitol
  1. Úspěšné policejní akce, viníci nehod
  2. Nehody podle objemové třídy, hlavní příčiny nehod
  3. Místa nehod, druh komunikace, časové údaje

V říjnu 2003 policisté vyrazili do ulic, aby v rámci první dopravně-bezpečnostní akce Kryštof přistřihli křidélka pirátům silnic a pomohli snížit počet životů, které na českých silnicích každoročně vyhasnou. Záměr trestat piráty se většinou vytratil, a tak místo závodníků a barvoslepých řidičů (nerozeznají barvy na semaforu) dostávali pokuty majitelé postarší vozů a řidiči s nedostatečně vybavenou lékárničkou (netvrdíme, že není důležitá). 

Policie byla s prvním Kryštofem v zásadě spokojena (na pokutách se vybralo přes 40 mil Kč a tragický víkend se v závěrečných statistikách neobjevil), a proto spustila o měsíc později Kryštofa druhého. Svým rozsahem se sice nemohl rovnat staršímu bratříčkovi, nicméně znovu prověřil technický stav vozidel, odhalil množství opilců za volantem a také nerozsvícená světla. Ani Kryštof policejní ani svatý nicméně nezabránil tomu, aby rok 2003 překonal v nehodách i počtu usmrcených osob rok 2002.

Policie se nevzdala a v dubnu vyhlásila Kryštofa 004. Průběh i výsledek akce se nelišil od předchozích Kryštofů - stalo se méně nehod, vybralo se více pokut. Zatím poslední Kryštof kontroloval české silnice minulý týden. Měřila se rychlost, kontrolovaly pásy atd. Výsledky akce zřejmě nikoho nepřekvapí. Snížil se počet usmrcených i těžce zraněných. Policie je spokojena. Rozsáhlé dopravně-bezpečnostní akce pomáhají snižovat počet mrtvých a těžce zraněných, a proto budou pokračovat.

Statistiky nehodovosti za první pololetí 2004 ukazují, že počet usmrcených i těžce zraněných v prvním pololetí v porovnání se stejným obdobím roku 2003 skutečně klesl. Je ovšem otázkou, nakolik se o nižší počet usmrcených a zraněných zasloužily masivní policejní kontroly, celkový počet dopravních nehod se totiž naopak zvýšil.


Policii ČR bylo za prvních šest měsíců roku 2004 nahlášeno celkem 96 325 nehod, při kterých bylo 507 osob usmrceno, 2 120 osob těžce zraněno a 13 266 osob zraněno lehce. Odhadnutá hmotná škoda na místě nehody je 4 692,6 mil. Kč. Proti stejnému období roku 2003 byl zaznamenán:

Pokles v kategorii:

  • počet usmrcených o 97 osob, tj. o 16,1%
  • počet těžce zraněných o 262 osob, tj. o 11,0%
  • počet lehce zraněných o 543 osob, tj. o 3,9%.
 Nárůst v kategorii:
 
  • počet nehod o 3 228, tj. o 3,5%
  • odhad hmotné škody o 350,9 mil. Kč, tj. o 8,1%.

      Celkový počet usmrcených osob za prvních šest měsíců roku 2004 je patnáctý nejnižší za posledních 35 let a třetí nejnižší od roku 1990. Od roku 1970 bylo nejvíce usmrcených v roce 1994 (640) a naopak nejméně v roce 1987 (287). Pokles počtu usmrcených osob v měsíci červnu se zvýšil o 28 osob na celkových 97 osob v prvním pololetí 2004. Počet těžce zraněných osob byl od roku 1970 čtrnáctý nejnižší. Nejvíce lehce zraněných bylo v roce 2003 (13 809) a naopak nejméně v roce 1982 (7 088).

      Největší absolutní nárůst (o 4 624 nehod) byl u nehod, které se staly na mokrém povrchu vozovky, nehod zaviněných řidiči osobních automobilů je o 3 231 více, nehod které se staly na vozovce pokryté rozbředlým sněhem je o 2 985 více atd. Nepříznivé zimní podmínky (tj. nehody na vozovce pokryté neošetřeným náledím a rozbředlým sněhem) významně ovlivnily celkový nárůst počtu nehod v prvním pololetí letošního roku.

      1. Pololetí Počet nehod Usmrceno Těžce zraněno Lehce zraněno
      1995 79 518 575 2 782 13 737
      1996 95 312 559 2 804 13 758
      1997 93 202 616 2 964 13 671
      1998 94 174 561 2 740 13 109
      1999 105 350 537 2 693 12 690
      2000 104 257 607 2 487 12 551
      2001 85 521 516 2 483 12 723
      2002 87 517 565 2 450 12 992
      2003 93 097 604 2 382 13 809
      2004 96 325 507 2 120 13 266

      Viníci nehod

      V porovnání s prvním pololetím 2003 zavinili více nehod především řidiči motorových vozidel (o 3,8%), více nehod způsobily i závady na komunikaci (o 52,1%), vyšší je i počet nehod zaviněných lesní zvěří (o 6,7%). Nepříznivý vývoj v kategorii motorových vozidel ovlivnili především řidiči osobních a nákladních automobilů (zvýšení o 1 206, resp. o 1 735), více nehod zavinili i řidiči autobusů a traktorů (o 142, resp. o 109). Relativně příznivý vývoj zaznamenáváme u cyklistů, chodců i řidičů jednostopých motorových vozidel. Nejvíce usmrcených si vyžádaly nehody zaviněné řidiči motorových vozidel – 469 osob (z toho zavinili 357 řidiči osobních automobilů, 63 řidiči nákladních automobilů a 26 motocyklisté).

      Při nehodách zaviněných chodci bylo usmrceno 15 osob (tj. o 16 osob méně) a při nehodách zaviněných cyklisty bylo usmrceno 16 osob (tj. o 14 osob méně) apod. Nejčastějším druhem nehody byla vzájemná srážka jedoucích motorových vozidel (52,9%), následují nehody končící srážkou s pevnou překážkou - 16%, srážkou se zaparkovaným vozidlem skončilo necelých 16% nehod, naproti tomu srážkou s chodcem skončilo „jen“ 2,4% nehod, ale připadá na ně 19,3% z celkového počtu usmrcených osob atd. Nejvíce usmrcených bylo při nehodách končících srážkou jedoucích motorových vozidel - 226 osob.

      Viník nehody leden až červen 2004 Počet nehod % Počet usmrcených %
      Řidičem motorového vozidla 88 954 92,3 469 92,5
      Řidičem nemotorového vozidla 1 159 1,2 17 3,4
      Chodcem 955 1,0 15 3,0
      Jiným účastníkem 111 0,1 0 0,0
      Závadou komunikace 397 0,4 0 0,0
      Technickou závadou vozidla 618 0,6 0 0,0
      Lesní, domácí zvěří 3 772 3,9 0 0,0
      Jiné zavinění 359 0,4 6 1,2
    • Následující kapitola
      Seznam kapitol
      1. Úspěšné policejní akce, viníci nehod
      2. Nehody podle objemové třídy, hlavní příčiny nehod
      3. Místa nehod, druh komunikace, časové údaje
      Přidat příspěvek

      Nejnovější komentáře

      bazar

      Nissan Juke 1,2
      Rok výroby: 2017
      Stav: nový vůz
      Cena: 370 000 Kč
      Renault Thalia 1,4
      Rok výroby: 2006
      Stav: 52 888 km
      Cena: 60 000 Kč
      Hyundai ix20 1,6
      Rok výroby: 2011
      Stav: 67 361 km
      Cena: 216 000 Kč
      Skoda Octavia 1,9
      Rok výroby: 2005
      Stav: 349 860 km
      Cena: 73 000 Kč
      Skoda Octavia 1,9
      Rok výroby: 2006
      Stav: 267 318 km
      Cena: 90 000 Kč
      Skoda Superb 2
      Rok výroby: 2010
      Stav: 159 691 km
      Cena: 295 000 Kč
      Nabídka dalších vozů
      Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

      Renault Koleos

      Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

      včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
      Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

      Suzuki Ignis

      Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

      13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
      Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

      Ojetina: BMW Z4

      Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

      12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků