Nehodovost na českých komunikacích stagnuje

O tom, že se na českých komunikacích někdy bourá až příliš, není zvláště ve stínu událostí tohoto víkendu třeba psát. Situace stále není optimální, ale v poslední době nehodovost i přes stále sílící dopravu stagnuje a v určitých parametrech má pozitivní trend.
Nehodovost na českých komunikacích stagnuje

Národní plán v oblasti nehodovosti je nastaven poměrně striktně. Do roku 2010 se má snížit počet nehod na polovinu roku 2002. V té době by se měl snížit počet usmrcených osob na českých komunikacích pod hranici 650 osob. Zda se to povede, uvidíme za pět let. V této době chystá ministerstvo dopravy první kroky, které tomu mají pomoci. Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích vstoupí v platnost v příštím roce a další kroky, které budou ale spíše z oblasti osvěty a prevence, se chystají. Prozatímní trend je jasný. Počet nehod stagnuje, stejně jako výše škody, ale počet usmrcených i zraněných citelně klesá. Lze to přisoudit i zlepšujícímu se vozovému parku a také lze v posledních měsících a létech pociťovat zlepšující se chování českých řidičů. Ony westernové scénáře prezentované v mnohých médiích zřejmě nejsou reálným obrazem současné situace na našich silnicích. Letos evidujeme nejmenší počet usmrcených i zraněných od roku 1990, kdy byla hustota dopravy na našich silnicích zlomkem dnešního stavu.

Pavel Janda dodává: Vzpomínáte, jak se jezidlo na našich silnicích na počátku devadesátých let? Ani na silnicích první třídy jste, mimo pátek a pondělí, nenarazili na něco, co by se dalo nazvat hustší dopravou; i při svižné jízdě jste na stokilometrové trati předjeli jen několik málo aut. To byly časy... Když si vezmu, jaká kvanta aut jezdí po těch samých silnicích dnes a kolik kritických situací dnes člověk na silnici spatří, přijde mi být až neuvěřitelné, že jsou dnes důsledky nehod na českých komunikacích mírnější než tehdy.

Nehodovost na českých silnicích za období leden - záři roku 2005

Nárůst:

  • počet nehod: 145 843 - nárůst o 706 (+ 0,5 % proti období roku 2004)
  • hmotné škody: 7, 18 mld. Kč - nárůst o 30,2 mil. Kč (+ 0,4% proti období roku 2004)

Pokles:

  • počet usmrcených: 794 - pokles o 63 (- 7,4 % proti období roku 2004)
  • počet těžce zraněných: 3 302 - pokles o 368 (- 10 % proti období roku 2004)
  • počet lehce zraněných: 21 218 - pokles o 990 (- 4,5 % proti období roku 2004)

Rekapitulace

- Počet usmrcených je nejnižší od roku 1990. Nejvíce usmrcených bylo v roce 1997, kdy zemřelo v tomto období 1 026 osob.
- Počet nehod je pátý nejvyšší od roku 1990. Nejvíce nehod bylo v roce 1999, kdy se stalo v tomto období 161 108 nehod.
- Počet těžce raněných je nejnižší od roku 1990. Nejvíce raněných bylo v roce 1997 a to 5 144 osob.
- Počet lehce raněných je 7. nejnižší od roku 1990. Nejvíce jich bylo v roce 1997 a to 23 687.

Z tohoto jasně vyplývá, že rok 2005 se zařadí k těm optimistickým a proti nejhoršímu roku vůbec, tedy roku 1997 je situace velmi dobrá.

Příčiny dopravních nehod

Příčiny dopravní nehody

Počet nehod

tj. %

Počet usmrcených

tj. %

Rozdíl usmrcených

Nesprávný způsob jízdy

86 082

63,8

229

32,1

-41

Nedání přednosti

24 174

17,9

98

13,7

-35

Nepřiměřená rychlost

21 384

15,9

338

32,1

15

Nesprávné předjíždění

3 223

2,4

48

47,4

-11

Zdroj informací: ÚAMK

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků