Druhá generace Toleda slaví 25 let - připomeňme si ji, protože má hodně společného s naší Octavií. Zdroj: Archiv

Druhá generace Toleda slaví 25 let - připomeňme si ji, protože má hodně společného s naší Octavií. | Zdroj: Archiv

Jedničková generace Toleda byla prvním vozem značky Seat pod nadvládou koncernu Volkswagen. Myšlenkou bylo lézt s těmito konzervativní tvary tak trochu do zelí kombíkům – a stejný přístup „malého velkého auta“ s kompaktní platformou ale velkou karoserií VW přichystal i pro první Octavii. Zdroj: Archiv

Jedničková generace Toleda byla prvním vozem značky Seat pod nadvládou koncernu Volkswagen. Myšlenkou bylo lézt s těmito konzervativní tvary tak trochu do zelí kombíkům – a stejný přístup „malého velkého auta“ s kompaktní platformou ale velkou karoserií VW přichystal i pro první Octavii. | Zdroj: Archiv

Začátkem devadesátých let vznikal i design budoucí Octavie. Když jsme model představili českému premiérovi Václavu Klausovi, byl zmaten,“ vzpomínal později ve svých pamětech Ferdinand Piëch. „Auto podle něj vypadalo na českou značku příliš italsky.“ Z původní Octavie se tak nakonec stalo Toledo druhé generace. Zdroj: Archiv

Začátkem devadesátých let vznikal i design budoucí Octavie. Když jsme model představili českému premiérovi Václavu Klausovi, byl zmaten,“ vzpomínal později ve svých pamětech Ferdinand Piëch. „Auto podle něj vypadalo na českou značku příliš italsky.“ Z původní Octavie se tak nakonec stalo Toledo druhé generace. | Zdroj: Archiv

Toledo druhé generace mělo premiéru na autosalonu v Paříži v roce 1998. Vůz stál na platformě PQ34 (Octavia, Audi A3, čtyřkový Golf i Jetta), původně moho existovat i jako kombi a třídveřové kupé, ale nakonec šlo vždy jen o čtyřdveřový sedan s pětisetlitrovým kufrem. Zdroj: Archiv

Toledo druhé generace mělo premiéru na autosalonu v Paříži v roce 1998. Vůz stál na platformě PQ34 (Octavia, Audi A3, čtyřkový Golf i Jetta), původně moho existovat i jako kombi a třídveřové kupé, ale nakonec šlo vždy jen o čtyřdveřový sedan s pětisetlitrovým kufrem. | Zdroj: Archiv

V průběhu svého života (1998 až 2005) bylo Toledo poháněno atmosférickými benzinovými řadovými čtyřválci o objemu 1,4, 1,6 nebo 1,8 litru (55 až 92 kW), motory VR5 o objemu 2,3 litru s 10v a později 20v technikou (110 a 125 kW) či přeplňovanou osmnáctistovkou se 132 kW. Naftu zastupovalo 1.9 TDI s 66 kW, 81 kW, 96 kW a 110 kW. Zdroj: Archiv

V průběhu svého života (1998 až 2005) bylo Toledo poháněno atmosférickými benzinovými řadovými čtyřválci o objemu 1,4, 1,6 nebo 1,8 litru (55 až 92 kW), motory VR5 o objemu 2,3 litru s 10v a později 20v technikou (110 a 125 kW) či přeplňovanou osmnáctistovkou se 132 kW. Naftu zastupovalo 1.9 TDI s 66 kW, 81 kW, 96 kW a 110 kW. | Zdroj: Archiv

Facelift proběhl v roce 2003 na autosalonu v Barceloně, ale to už se nad Toledem v jeho klasické formě smrákalo. Zdroj: Archiv

Facelift proběhl v roce 2003 na autosalonu v Barceloně, ale to už se nad Toledem v jeho klasické formě smrákalo. | Zdroj: Archiv

Dvojkové Toledo zaznamenalo 303.789 prodaných exemplářů. Zdroj: Archiv

Dvojkové Toledo zaznamenalo 303.789 prodaných exemplářů. | Zdroj: Archiv

Koncept Toledo Cupra z roku 1999. Zdroj: Archiv

Koncept Toledo Cupra z roku 1999. | Zdroj: Archiv

Dvojkové Toledo zažilo i celkem pestrou závodní kariéru – v ETCC jezdilo pod názvem Cupra Competición s dvoulitrem o výkonu 191 kW, v šampionátech WTCC a BTCC také s 2.0 o výkonu 199 kW. Zdroj: Archiv

Dvojkové Toledo zažilo i celkem pestrou závodní kariéru – v ETCC jezdilo pod názvem Cupra Competición s dvoulitrem o výkonu 191 kW, v šampionátech WTCC a BTCC také s 2.0 o výkonu 199 kW. | Zdroj: Archiv

Ve španělském šampionátu „gétéček“ - Toledo GT Silouhette s třílitrovým motorem a výkonem 338 kW. Zdroj: Archiv

Ve španělském šampionátu „gétéček“ - Toledo GT Silouhette s třílitrovým motorem a výkonem 338 kW. | Zdroj: Archiv

Seat Toledo II Zdroj: Archiv

Seat Toledo II | Zdroj: Archiv

Seat Toledo II Zdroj: Archiv

Seat Toledo II | Zdroj: Archiv

Seat Toledo II Zdroj: Archiv

Seat Toledo II | Zdroj: Archiv

Seat Toledo II Zdroj: Archiv

Seat Toledo II | Zdroj: Archiv

Seat Toledo II Zdroj: Archiv

Seat Toledo II | Zdroj: Archiv

Seat Toledo II Zdroj: Archiv

Seat Toledo II | Zdroj: Archiv

Seat Toledo II Zdroj: Archiv

Seat Toledo II | Zdroj: Archiv

Seat Toledo II Zdroj: Archiv

Seat Toledo II | Zdroj: Archiv

Seat Toledo II Zdroj: Archiv

Seat Toledo II | Zdroj: Archiv

Seat Toledo II Zdroj: Archiv

Seat Toledo II | Zdroj: Archiv

Seat Toledo II Zdroj: Archiv

Seat Toledo II | Zdroj: Archiv

Seat Toledo II Zdroj: Archiv

Seat Toledo II | Zdroj: Archiv

Seat Toledo II Zdroj: Archiv

Seat Toledo II | Zdroj: Archiv

Jedničková generace Toleda byla prvním vozem značky Seat pod nadvládou koncernu Volkswagen. Myšlenkou bylo lézt s těmito konzervativní tvary tak trochu do zelí kombíkům – a stejný přístup „malého velkého auta“ s kompaktní platformou ale velkou karoserií VW přichystal i pro první Octavii. Zdroj: Archiv
Začátkem devadesátých let vznikal i design budoucí Octavie. Když jsme model představili českému premiérovi Václavu Klausovi, byl zmaten,“ vzpomínal později ve svých pamětech Ferdinand Piëch. „Auto podle něj vypadalo na českou značku příliš italsky.“ Z původní Octavie se tak nakonec stalo Toledo druhé generace. Zdroj: Archiv
Toledo druhé generace mělo premiéru na autosalonu v Paříži v roce 1998. Vůz stál na platformě PQ34 (Octavia, Audi A3, čtyřkový Golf i Jetta), původně moho existovat i jako kombi a třídveřové kupé, ale nakonec šlo vždy jen o čtyřdveřový sedan s pětisetlitrovým kufrem. Zdroj: Archiv
V průběhu svého života (1998 až 2005) bylo Toledo poháněno atmosférickými benzinovými řadovými čtyřválci o objemu 1,4, 1,6 nebo 1,8 litru (55 až 92 kW), motory VR5 o objemu 2,3 litru s 10v a později 20v technikou (110 a 125 kW) či přeplňovanou osmnáctistovkou se 132 kW. Naftu zastupovalo 1.9 TDI s 66 kW, 81 kW, 96 kW a 110 kW. Zdroj: Archiv
23
Fotogalerie

Nebýt Václava Klause, mohl být první Škodou Octavia. Seat Toledo druhé generace má 25 let

Automobilový svět je plný bizarních historek – názor českého politika zkřížil plány koncernu VW a ovlivnil španělskou i českou značku.

První generace Seatu Toledo byla prvním vozem značky pod koncernem Volkswagen. Ten v roce 1986 koupil 51 procent jejích akcií a práce na novince se rozběhly vlastně ihned. Finální design Giorgetta Giugiara a jeho studia Italdesign vznikl z velkého množství návrhů, vzhled předeslaly futuristické koncepty Seat Proto T a Proto TL z přelomu osmdesátých a devadesátých let.

Rozhodnutí nakonec padlo na sedan s karoserií liftback na dostupné technice platformy PQ32. Vůz měl základní objem kufru solidních 550 litrů a po sklopení opěradel až 1360 litrů. Myšlenkou bylo lézt s těmito konzervativní tvary tak trochu do zelí kombíkům – a stejný přístup „malého velkého auta“ s kompaktní platformou ale velkou karoserií VW přichystal i pro první Octavii.

Ta se začala připravovat hned po vstupu koncernu do Škodovky na začátku devadesátých let. Díla se stejně jako u Toleda ujal Giorgetto Giugiaro a prakticky hotovo bylo koncem roku 1992. A protože tehdy Volkswagen vlastnil jen třicet procent akcií české automobilky, téměř dokončený vůz byl předveden zástupcům ČSFR.

Jak připomněl kolega Miro Mihálik v jednom z našich starších článků: „Když jsme model představili českému premiérovi Václavu Klausovi, byl zmaten,“ vzpomínal později ve svých pamětech Ferdinand Piëch. „Auto podle něj vypadalo na českou značku příliš italsky.“

Piëch kritiku Klause nerozporoval. „Uvědomil jsem si, že má pravdu. Takže jsme pro Octavii, kterou jsme tehdy uvnitř koncernu vnímali jako strategický vůz namířený proti Korejcům, rychle vytvořili nový exteriérový design,“ uvedl. Vzhled českého vozu nakonec přepracovali Belgičan Dirk van Braeckel a Brazilec Raul Pires, které VW povolal z Audi.

Z původní Octavie se tak nakonec stalo Toledo druhé generace, na maketu se můžete podívat v galerii. S výjimkou čelní masky do značné míry odpovídá pozdějšímu Seatu, který měl premiéru na autosalonu v Paříži v roce 1998. Vůz stál na platformě PQ34 (Octavia, Audi A3, čtyřkový Golf i Jetta), původně mohl existovat i jako kombi a třídveřové kupé, ale nakonec šlo vždy jen o čtyřdveřový sedan s pětisetlitrovým kufrem. Výroba probíhala v Belgii.

V průběhu života (1998 až 2005) bylo Toledo poháněno atmosférickými benzinovými řadovými čtyřválci o objemu 1,4, 1,6 nebo 1,8 litru (55 až 92 kW), motory VR5 o objemu 2,3 litru s 10v a později 20v technikou (110 a 125 kW) či přeplňovanou osmnáctistovkou se 132 kW. Naftu zastupovalo 1.9 TDI s 66 kW, 81 kW, 96 kW a 110 kW. Facelift proběhl v roce 2003 na autosalonu v Barceloně, ale to už se nad Toledem v klasické formě smrákalo.

Nástupce opustil tvary sedanu, šlo o bachratý crossover s designem Waltera Da Silvy, po němž ale nebyla větší poptávka. Vznikl jen v 54.837 kusech, zatím co dvojkové Toledo zaznamenalo 303.789 prodaných exemplářů. Jedničky se mimochodem prodalo velmi slušných 559.041 kusů. Zatím poslední generací byla odznaková verze Rapidu z let 2012 až 2019.

Sluší se připomenout, že dvojkové Toledo zažilo i celkem pestrou závodní kariéru. V ETCC jezdilo pod názvem Cupra Competición s dvoulitrem o výkonu 191 kW, v šampionátech WTCC a BTCC také s 2.0 o výkonu 199 kW a ve španělském šampionátu „gétéček“ Toledo GT Silouhette s třílitrovým motorem a výkonem 338 kW.

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud