Nebylo na pořádný prospekt, říká o konci projektu Supertatry šéf Metalexu

51 komentářů

lubos
19. července • 13:51

kdo má zájem o pohled z druhé strany doporučuju přečíst si knížku p ing. V.Pauera csc.(konstrukter mtx vozu od dob vzniku ) " Konstrukter vzpomíná" . Ač je to možná zas jeho uhel pohledu a pravda bude někde uprostřed tak poskytne alespon protipól .

ficus
14. dubna • 21:17

......než se to stihlo udělat, přišel konec socialistického režimu a o závodění s takovým autem nikdo moc nestál......
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxNo právě. Furt se babrat s nevýkonným imr posranym žroutem, to se moc závodníků nechce...
To je furt ohlížení-se po slepejch uličkách, a motory jsou mezitim dávno objevený, vyvinutý, vyzkoušený, a hlavně výkonný, spolehlivý, a úsporný.

Hanyz
14. dubna • 22:24

Kazí se lecos, ale Tatrovácké motory to obvykle nebývají. Půl milionu kilometrů do první generálky, to dneska nic nedá. Ani tvé milované TDI :-P

Radim
15. dubna • 18:23

Ono taky ty osobní Tatrovky včetně motorů byly stavěny pro papalášský, dnes VIP provoz. Denně na cestě až stovky kilometrů a přitom to auto mělo takový provoz vydržet bez větších potíží aspoň takových 5 - 10 let.

Radim
14. dubna • 17:22

JJ, takoví ti zastydlí antikomunisti, v době, kdy už dávno za takový názor nikomu nic nehrozí, jsou síla.
Je jen škoda, že tehdy v Metalexu nenašli peníze na pořádné prospekty a nějaké barevné fotky a pár desítek tisíc na hledání sponzorů, respektive investorů někde v Západní Evropě nebo USA. . Třeba přes tehdejší známé emigranty.
Kdyby tehdy získali investora, měli by velkou šanci to úspěšně rozjet. Cena práce u nás tehdy byla tak nízká, že za co chtěli na Západě 100 - 200 tisíc, u nás byli schopni udělat v pohodě za 10 tisíc a to ještě často v lepší kvalitě. Přirozeně věci, ve kterých se u nás díky komunistům zaostalo, by bylo nutné dohonit, ale s dobrým investorem by se to dalo zvládnout. A vzhledem k nízké ceně práce a současně k dovednostem tehdejších pracovníků by se ta Tatra V8 mohla stát kvalitním autem za velmi přijatelnou a konkurenceschopnou cenu.

Eurohujer
14. dubna • 13:41

Haha, stary komousi se snazili udelat sportak a byl z toho jak jinak nez srac, jako vsechny auto vytvory socialistickejch inzenyru a nekecejte tady o tom ze by kdyby, protoze jsme na poradny auto proste nemeli lidsky kapacity, jen samej vystudovanej synacek stranika. Nic vic, nic min. Mozky byly odejity po prvni valce (vetsina fabrik patrila rakusanum) a druha cast mozku byla vyhnana sedlackejma bolsevikama ve 45 a tak zbyla jen sedlacka luza.

Twan
15. dubna • 0:40

Ty jsi provokatér. Nic víc, nic míň. Tušíš něco o tom jak to tehdy bylo? Že třeba kombajn který si pomatuješ z dětství (Fortschritt E512-17), i když kolem roku 2010 (což tipuji že ti zrovna bylo 5) jich už tolik nebylo, navrhli ti sedlaci? A že komunisti, ty plány sbalili a odvezli do NDR, které bylo v rámci východního bloku určeno výrobcem zemědělských strojů? A že sedláci dodnes skoro brečí když vzpomínají? A tušíš jak sedláci navrhli Škodu 702, předchůdce klasické stodvacítky? A že to původně byl konkurent pro mercedes a BMW? Je mi tě líto, opravdu.

Milda
14. dubna • 14:46

Jedinej sráč jseš tady ty.

ficus
14. dubna • 21:20

Má pravdu.
Mrdky co se tu vyráběly nechtějí ani v pořádnym muzeu. Ale sockomoušci a jiní rudí huliči melou svou...

Twan
15. dubna • 0:29

Tomu se říká národní hrdost, chlapče. A ano, komunismus vývoj zbrzdil bez diskuze. Ale jezdil jsi někdy se škodovkou delší dobu? Ani netušíš jaký požitek z jízdy tohle pro tebe legrační vozítko umí nabídnout. Ten pocit když ti díra ve vozovce cukne volantem, když dupneš na plyn a cítíš jak se lanko vedoucí k motoru rozvibruje....Prostě to auto se řidičem mluvilo. Když jsi to trápil, odešla vodní pumpa a hned jsi věděl že se to autu nelíbí. A nadruhou stranu když jsi auto z kopce rozjel na tachometrových 185 (na požádání pošlu fotku) a ten údiv řidičů moderních aut...pak jsem koupil Lagunu 2, pak Lagunu 3 a s tím se nudím dodnes. Nevíš o čem mluvíš, jen si slyšel. Asi tatínek říkal, ale ten už má na vůz jiné priority...mimochodem zkus do moderního auta nacpat kočárek a bagáž na týden...klidně si vem kombíka a přeju hodně štěstí. V jednoduchosti je veliká krása. A jen tak mimochodem, i ti "sockomouši" a "rudí huliči" chtěli vyrábět mnohem lepší auta, ale prostě to nešlo. Tak se radši informuj než budeš pomlouvat.

Kuk Vykuk
15. dubna • 16:48

Z nouze cnost.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Twan
15. dubna • 23:38

Nemusím tě přesvědčovat o svojí pravdě a je pod úroveň probírat škodovku pod článem o Tatře MTX. Ale tak řekni, řídil jsi něco bez posilovače?

Twan
15. dubna • 23:44

A z nouzecnost je jen tvá představa, já měl v plánu z auta dělat veterána, než mě auto ukradli. V roce 2011 podotýkám. Dlouho jsem se bavil blbečkama který se strašně smáli když jsem někam přijel a dlouho jsem se bavil blbečkama co mě prosili abych zpomalil v zatáčkách :) Když auto umíš sám rozebrat a opravit, upravit a pak využít veškerého potenciálu je to jiná pohádka. Vsadil bych se o co chceš že na mojí trase by jsi si ani neškrt. Bohužel auto je pryč.

ficus
14. dubna • 21:20

Má pravdu.
Mrdky co se tu vyráběly nechtějí ani v pořádnym muzeu. Ale sockomoušci a jiní rudí huliči melou svou...

ficus
14. dubna • 21:20

Má pravdu.
Mrdky co se tu vyráběly nechtějí ani v pořádnym muzeu. Ale sockomoušci a jiní rudí huliči melou svou...

Eurohujer
14. dubna • 18:43

Tak napis cim by asi tak svet prekvapili? Tricet let starym rozezranym motorem? Stejne starym podvozkem? Budiky z avie atd.... Staci se kouknout co se tenkrat VYRABELO. Byl o to zajem ne proto ze to mohlo bejt dobry auto, ale prave proto ze to byl hokus pokus socialistickych inzernyru.
Vzdyt i na favorita se musel pozvat zapadni clovek, protoze u nas proste nikdo nebyl schopnej navrhnout prodejny auto. Budme stastni za to ze skodovku koupili nemci jinak by dneska pri nejlepsim byla tam kde lada nebo moskvic.

Twan
15. dubna • 0:13

Asi by jsi byl překvapený jak by to auto vypadalo kdyby byly prostředky. Ona víceprvková náprava je veliký problém na vylazení a na ověření správnosti konstrukce bez počítačového vybavení, když se chytnu té narážky na podvozek. Motor špatný nebyl, u supersportu není požadavek spotřeba a závodní vozy byli o kus dál, Ecorra měla 400 koní a nepochybuji že rezerva byla veliká, přecejen to byl okruhový vůz který jel půl závodu na plný plyn a životnost byl důležitý parametr. Srovnej si to s Lamborghiny které umělo cca 380 koní, ale z dvanáctiválce! A kde nejsou zkušenosti a zázemí se těžko něco tvoří. Holt dvě dekády odloučení od běhu světa je nepřeklenutelná doba. A ještě si trochu kopnu do zmínky o úrovni aut Lada a Moskvič; kdyby zdroje byly neomezené, stačilo by oprášit projekt Škody 702, zmodernizovat design a motory upravit podle té doby (určitě jsi jel s 1.4MPi, to je původem škodovácký motor ze stodvacítky se vstřikem). Ten projekt dávno před kýmkoliv počíta ls modularitou motoru a jinýmy zajímavýmy prvky. Tak neprskej na věci o kterých zřejmě moc nevíš :-)

Hunter
16. dubna • 0:04

Jinými slovy: "Všechno by v socialistických snech bylo naprosto skvělé, kdyby to ve skutečnosti nebylo úplně na*ovno".Zajímavá, ale zcela neužitečná myšlenka.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Twan
16. dubna • 12:52

Režim bránil čemukoliv co by předčilo ruskou Ladu, která byla myšlena jako "lepší" auto. A když si projdeš ty spousty prototypů co se ve škodovce vyrobili, zjistíš že snaha tam opravdu byla. Třeba se tvrdilo že škodovka s vlečnými rameny vzadu měla skvělé jízní vlastnosti (130R to tak měli a chtěli to přenést do civilních aut). Ono to nebylo o socialistickém snu ale o snech vývojářů kteří neustále naráželi na škrty a nařízení.

Hunter
16. dubna • 15:41

Tak je fakt, že dostat se v 80. letech pod úroveň Lady (= laciného Fiatu z 60. let) byl asi docela inženýrský oříšek.Ale nikoho to za nic neomlouvá.
Dnes vývojáři ve škodovce také naráží na škrty a nařízení, že nesmí být lepší než VW nebo Audi - a přesto se jim daří dělat auta, kterým se v technicky vyspělém světě nesmějí ... na rozdíl od dob socialismu.

Twan
16. dubna • 22:23

Evidentně další chlapec v diskuzi, nebudu komentovat, informace si najdi sám. Už mě nebaví dělat osvětu tupcům kteří se zmůžou jen na sprosté opakování omezených názorů...

Hunter
17. dubna • 21:18

Informace o čem? A těch úžasných prototypech, co nám chodily mailem snad každý měsíc, když jsem ve vývoji Škoda-auto pracoval?Můžu si je najít.
O těch autech (jako Škoda 720), kde naši géniové vlhce snili o tom, co Italové bouchali jak housky na krám.A co zjistím?
Nic, na čem by dnes záleželo.

Twan
17. dubna • 23:29

Asi nerozumíš tomu že co se tenkrát navhlo, bylo děláno na koleně. A jestli jsi pracoval ve škodovce tak by jsi to měl vědět. Za to nemohli vývojáři ale režim.

R
14. dubna • 14:28

Už jen to jméno Eurohujer o něčem vypovídá :-( bože proč lidem nedáš trochu soudnosti B-]

Radim
14. dubna • 12:14

Nevím jaká byla technická úroveň auta, ale stoprocentně na úrovni vhodném pro drahý silniční speciál nebyla povrchová úprava tohoto auta, zejména spodku káry.
Tehdy už na západě bylo u drahých aut běžné elektroforézní základování, které zajišťovalo dostatečnou životnost káry bez větší údržby.
U závodního speciálu to nevadilo ,ale u silničního speciálu určeného pro nějakého náročnějšího zákazníka by byl určitě problém. Po každé zimě by takové auto muselo do sevisu, kdy by podvozek museli velice kvalitně umýt tlakovou vodou, aby z něho dostali zbytky solí, odstranit podrezavěnou a špatně držící barvu a to všechno znova nastříkat a nakonzervovat dutiny.
Pro informaci, Tatry 613 se v Kopřivnici vyráběly s touto zastaralou povrchovkou do roku cca 1995 - 1997. Teprve poslední série T613 měly podvozek opatřený elektroforézním základem a to ještě navíc náhradní technologií, kdy na káře zůstaly místa bez této moderní povrchové úpravy.

CHEPOS
14. dubna • 7:33

Tatra 603 byla podle mě nejkrásnější auto své doby v socialistickém sektoru. Tatra 613 byla velmi podařené auto i v rámci celého světa a MTX pod vedením ing.Bolda a V.Krále velmi zajímavým a krásným sportovním vozem ,zdařilým výtvorem ,řadícím se po bok krásné architektuře na Ještědu.Skutečně nádhera co se za 40let podařilo mimo jiné vybudovat : sídliště,dálnice,přehrady,hotely,divadla,metro atd. Bez cizí pomoci.

ficus
14. dubna • 21:28

Chépos by rád jezdil v Š105 a cihly a písek od známýho by si vozil smrdutou Ávijí z národního podniku načerno... Takovejhle buličů jsou plný paneláky. Určitě volí třešinky, a s lahváčem u TV pyčuje na všechno co se pohne...

Kuk Vykuk
14. dubna • 16:53

Chepos nech se vyšetřit a prober se z komoušký hybernace. B-]

antikomunista
14. dubna • 12:24

tobě by se líbilo v KLD.

puk123
14. dubna • 10:23

Mnohé dělali ještě žáci Baťovy a jiných prvorepublikových škol. T613 už se musela objednat u Italů, jako později Favorit. Tatra MTX taky ničím zvláštním nevyniká. Sídliště jsou jedna velká nádhera.:-) Přehrady, dálnice, metro podle projeků z minulosti. Hotely a divadla postavené za komančů jdou dolů jeden za druhým (na rozdíl od dřívějších) s čestnými výjímkami. Metro dobudovali za pomoci sovětských soudruhů, kteří přispěli obrněnými soupravami.

Modern
14. dubna • 8:25

A kolik toho este mohlo bejt, kdyby to komunista nezazdil ... Ale to je jako hrach na stenu hazet ...

jean
14. dubna • 8:13

A uplne to iste sa podarilo vybudovat v zahnitom zapade a k tomu robotnici mali slusny plat a nie almuznu ako u nas :-D

Hunter
16. dubna • 0:00

Ne "to isté", ale mnohem lepší.

puk123
14. dubna • 10:11

Ale zase jim to správně socialisticky nemyslelo. :-))

Karel
13. dubna • 18:58

Pro kritiky a posměváčky : MTX Tatra V8 bylo vyrobeno pouze ve fázi prototypů. Nebylo to dílo automobilky, ale bylo zkonstruováno a vyrobeno takřka na koleně díky práci automobilových nadšenců. Především pak Václava Krále, který se tomuto projektu věnoval několik let života.

Kuk Vykuk
13. dubna • 19:40

A co jako? Metalex rozhodně nebyl žádnej začátečník a auta ač závodní výráběl na kšeft, takže zkušeností měli o dost víc než kdejakej kutil domácí.
Když si vzpomenu na ty jejich parodie na Favorit kábrio tak to bylo dost tristní. Uřízlá střecha, odporně tvarovanej kus laminátu na zbytek 5. dveří a díra v karoserii zakrytá odpornou plachtou. V socialistickejch časopisech prezentovaný s velkou parádou, v realitě spíš k poblití. Z nouze cnost. Ale alespoň se jako jediný o něco pokoušeli v tom zapšklým komančově.

Axel Toronto (xax41)
13. dubna • 20:25

No, ten Favorit byl fakt veledilo. Ten vlnitej spatne vytmelenej laminat, uplne dokonala disproporce kratke dvere vs. dlouhej bok od dveri po zadni vyrez kola ( by clovek rekl ze to ma za sedadlama podelne radovej osmivalec ) a kdyz to melo natazene to paraple, tak to vypadalo jak kdyz to nakreslil sestiletej kluk.

pacho
13. dubna • 21:54

ako by povedal klasik "aj blbej lidi jsou lidi".

Twan
14. dubna • 0:44

Ale notak buďme objektivní, ta auta byla hrozná, speciálně třeba Felicia MTX...holt nebyly peníze na pořádný návrh, natož na vybavení, jak se zmiňuje v článku. Stejné zrůdnosti se děly i v německu, jejich tuningové kity byly také hrozné. Ale kokain byl ještě čistý tak šňupli, vykašlali se na Favorita a vývoj úchytu plastového křídla, a dali se na supersport. Díky bohu za to :-)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Kuk Vykuk
14. dubna • 16:51

I Sodomka by si nad tím vodflus.

Karel
13. dubna • 19:47

A co jste v životě nebo v té době stvořil Vy?

Petr
17. dubna • 20:09

Ale Karle, MTX byla fabrika. Ne seskupení amatérů. Nemusí se tedy chlubit životními úspěchy, nechce vyrábět a prodávat auta. MTX to chtěl a neměl na okolní svět.

Kuk Vykuk
14. dubna • 16:48

Copak Kadlíku došli ti argumenty tak se začínaš navážet do lidí? :-D
Že ty si jeden z těch co do dneška vynášej Škodu 120 do nebes jaká to byla báječná kára? ;-)

Axel Toronto (xax41)
13. dubna • 20:04

Nekdy lepe nic nedelat a kdyz uz neco pokazim, tak se tim nechlubit.

ACE
13. dubna • 13:29

Jezdil jsem v (dávných dobách) v Tatře 613 s tímto motorem, měla ještě nějaké další úpravy, snížení, o něco širší kola atd. na tu dobu to byla pecka a takřka nic co se tou dobou pohybovalo po našich silnicích se tomu nemohlo vyrovnat.

Kuk Vykuk
13. dubna • 19:28

Čo bolo to bolo :-P

bzzz
13. dubna • 15:01

po našich silnicích ;-)

ACE
14. dubna • 11:45

Ano po našich, proto to zdůrazňuju. Špička byla pochopitelně jinde, ale ta u nás počátkem devadesátých byla vskutku raritní.

Axel Toronto (xax41)
13. dubna • 9:39

Všechny renomované motoristické časopisy se té atrapě supersportu tenkrát vysmály. Cena vs. zpracování a jízdní vlastnosti byly k smíchu. Na Ostblock to šlo, ale pamatuji se na pořekadlo Na cikána docela slušně oblečenej. A to na auto sedí.

king014
13. dubna • 9:34

Byl to strašnej nedodělek, to si fakt nikdo soudnej koupit nemohl, zákazníci si mysleli že to co viděj na autosalonu je nedokončenj prototyp ale fabrika žila v domění že je hotovo. Trh se ze dne na den stal sakra náročnfější

jean
13. dubna • 8:34

Asi jedine poriadne "civilne" auto, ktore sa navrhlo za hlbokeho mieru. Skoda, ze to nevyslo. Ale s tou cenou by to asi moc predajne nebolo....

Doporučujeme

Články odjinud