Nebojte se leasingu: základní pojmy

Leasing je nejpoužívanějším finančním nástrojem ke koupi nového i ojetého auta. Má mnoho výhod, zejména pro firmy, které díky leasingu mohou lépe ovlivňovat cash flow. Ačkoliv se zvýšením DPH trochu podražil, stále je nejvýhodnější.
Nebojte se leasingu: základní pojmy

V loňském roce stoupl objem leasingu o 2,4 procenta, přičemž podíl nově kupovaných automobilů poklesl, zatímco podíl ojetin vzrostl. Rostl rovněž leasing strojů a nemovistostí. Celkem nakoupili spotřebilitelé na leasing majetek za 109 miliard korun, nejúspěšnější leasingovou firmou přitom byl ČSOB Leasing, následoval CAC Leasing a ŠkoFIN - první dva přesáhli hranici 13 miliard korun, ŠkoFIN skončil půl miliardy pod ní.

V současné době je nejpoužívanější formou finanční leasing a operativní leasing. První používají hojně fyzické osoby i firmy, druhý se vyplatí spíše jen firmám. Existují i další formy leasingu např. zpětný leasing, modifikovaný finanční leasing či leasingový podnájem, tyto produkty nejsou ale určeny pro běžného čtenáře našeho časopisu. V případě zájmu se jim můžeme věnovat někdy příště.

Finanční leasing

Leasing je pro většinu běžných občanů synonymem pro plné označení finanční leasing. Funguje prostě: spotřebitel si dlouhodobě pronajme automobil (či jiný majetek), splácí leasingové splátky a na konci pronájmu přechází majetek do jeho vlastnictví. Po celou dobu splácení zůstává automobil (nebo jiný leasovaný majetek) ve vlastnictví leasingové společnosti, pronajímatel ovšem přebírá na svoji osobu většinu rizik spojených s provozem vozu: odcizení, ztráta hodnoty, poškození při havárii apod. Rovněž hradí opravy a běžnou údržbu. Pokud neplní splátkový kalendář, leasingová společnost mu automobil odebere.

Poznámka: To, že nejste majiteli leasovaného vozu, má určitá omezení. Nemůžete totiž provést úpravy trvalého charakteru, např. nechat přestavět vůz na LPG.

Finanční leasing trvá nejméně tři roky, což využívají především firmy, může být ale i delší, čtyři, pět i šest let. Čím déle leasing trvá, tím větší je navýšení, tedy částka, kterou pronajímatel zaplatí oproti základní ceně vozu. Důležitou roli hraje i počáteční částka, tzv. akontace, kterou pronajímatel zaplatí na začátku nájmu. Bývá obvykle od 30 do 70 procent a čím je nižší, tím větší jsou splátky a navýšení leasingu. V leasingových splátkách bývá zahrnuto povinné ručení a havarijní pojištění, které splácíte rovněž formou splátek. Mnohé společnost ve snaze nalákat zákazníky nabízí různé akce jako leasing bez navýšení či havarijní pojistku po celou dobu konání leasingu zdarma.

Poznámka: Vždy máte možnost platit povinné ručení a havarijní pojistku „bokem“, mimo leasing. Nicméně uzavřít oba typy pojištění je nutné vždy - je to podmínka leasingu.

Před uzavřením leasingové smlouvy je vhodné udělat si rozbor toho, co vlastně budete platit: jaké bude celkové navýšení ceny vozu (tj. cena finanční služby) po skončení leasingu, jaký zaplatíte poplatek za uzavření smlouvy apod. V této souvislosti se určuje tzv. leasingový koeficient; např. koeficient 1,1 znamená, že leasingovce zaplatíte o 10 procent více, než je cena vozu za hotové. Pokud tedy budete porovnávat nabízdky jednotlivých společností, je dobré dát si pozor na to, zda srovnáváte srovnatelné. Koeficient může totiž každá leasingovka určovat jinak.

Operativní leasing

Tento druh leasingu se oproti finančnímu liší v několika zásadních ohledech. Po skončení dobu pronájmu zůstává automobil ve vlastnictví leasingové společnosti, nepřechází do majetku pronajímatele. Současně s tím leasingová společnost hradí náklady na provoz spojené s leasingovou věcí, tedy servis, garanční prohlídky apod. Rizika nese rovněž leasingová společnost, nikoliv pronajímatel. V podstatě jde o jakousi formu outsourcingu; pronajímatel se nemusí o nic starat, jen jezdí půjčeným automobilem - starost o svůj vozový park outsourcuje. Zatímco cílem finanční formy je odkoupení věci po skončení pronájmu, operativní leasing je skutečně jen pronájmem.

Operativní leasing je vhodný pro firmy, které se o svůj vozový park nemusí starat a rovněž nemají potíže s prodejem automobilu po skončení běžného finančního leasingu. Rovněž nemusí pronajímat auto alespoň tři roky (zákonem stanoveno), ale podstatně kratší dobu. Každý rok tak může dojít k obměně vozového parku, zaměstatnci tedy jezdí neustále v nových automobilech. Tato forma leasingu je ovšem dražší, protože zahrnuje platby za rizika, nutnou údržbu, případně i pohonné hmoty - záleží na konkrétní dohodě s leasingovou společností. Splátky jsou samozřejmě stejně jako u finančního leasingu daňově uznatelným nákladem.

Spotřebitelský úvěr

Ačkoliv nepatří do skupiny leasingových, ale bankovních produktů, je spotřebitelský úvěr stále využívanější formou nákupu automobilu. Dříve se spotřebitelský úvěr používal spíše na nákup vybavení domácnosti a spotřebního zboží, dnes není výjimkou koupě rovnou celého automobilu. Oproti leasingu má tu výhodu, že se ihned stáváte majitelem automobilu a můžete s ním nakládat dle libosti.

Na výši splátek má vliv výše zajišťovacích prostředků, ručitelé, schopnost splácet jistinu a úvěr. Vyřídit leasing je proto jednodušší, protože leasingová společnost v podstatě nemá co ztratit - dokud auto nezaplatíte celé, není vaše. Proto se nesmíte divit, pokud po vás banka při vysokém úvěru bude požadovat životní pojištění vinkulované ve prospěch banky či více ručitelů.

Existují dva typy úvěrů: neúčelový a účelový. První poskytuje banka s nižším stropem, obvykle sto tisíc korun, takže úvěr lze využít jen na nákup levných ojetin. Výhodou je rychlejší vyřízení, získané peníze, které dostanete na účet pak lze využít na cokoliv - banka se neptá, zda jste skutečně koupili auto či cokoliv jiného. Oproti tomu účelový úvěr má pevně dán účel, v našem případu tedy nákup automobilu. Strop bývá tři čtvrtě milionu korun, peníze jsou převedeny po vyřízení úvěru přímo na účet automobilky. Výhodou je možnost delší doby splácení.

Finanční leasing nepatrně zdražil

Finanční leasing se skládá celkem ze tří složek, o nichž byla řeč výše: nájem auta, finanční služba (navýšení) a pojištění. Nájem auta patří do základní 19procentní sazbě DPH; ta byla snížena z původních 22 procent (po přijetí nového zákona o DPH k prvnímu květnu). Finanční služba pak byla přesunuta z pětiprocentní snížené sazby do základní, DPH tedy činí rovněž 19 procent. Zatímco výši nájmu určuje automobilka svojí cenovou politikou, výše finanční služby je v moci výhradně leasingové společnosti.

Poznámka: Finanční služba na nákladní vozy N1 byla již dříve v základní sazbě DPH.

Po prvním květnu, kdy se všechny tyto změny udály, snížily některé automobilky ceny svých vozů. Tím výraznou měrou ovlivnily i leasing (auta stojí méně => je nižší nájem). Naopak finanční služba na osobní automobily je kvůli vyšší DPH dražší. Když se obě změny plně promítnou do leasingových splátek, celková cena leasingu klesne; nižší cena auta by převážila vyšší cenu finanční služby. 

Pokud ovšem daný automobil nezlevnil a stojí stále stejně, leasing podraží o vyšší DPH z finanční služby. Tím logicky dojde ke zvýšení měsíčních splátek řádově o stovky korun (záleží na ceně vozu). Některé leasingové společnosti však vzaly zvýšení DPH částečně „na sebe“, čímž sice klesla jejich marže, ovšem zvýšila se konkurenceschopnost.

Jak je to s uzavřenými smlouvami?

K otázce v nadpisu se mi podařilo najít stručný dokument, který na svém webu zveřejnila společnost ŠkoFIN:

„Uživatelé vozů, kteří uzavřeli smlouvu o finančním leasingu do 30. 4. 2004 a do této doby také vůz fyzicky převzali, žádnou změnu nezaznamenají. Smlouva je nadále platná a platný je také původní splátkový kalendář (platí jak pro fyzické tak právnické osoby).

U smluv na operativní leasing dojde ke snížení sazby DPH. Tato služba byla totiž již dříve zařazena do sazby základní a ta se nyní snižuje z 22 % na 19 %. Tato změna se týká i všech již uzavřených smluv. Proto všichni klienti, kteří takovou smlouvu uzavřeli do 30. 4. 2004  a v tomto termínu také vůz fyzicky převzali, obdrží nový splátkový kalendář s nižší sazbou daně (bude ŠkoFINem zaslán v prvním květnovém týdnu).

Pokud jste uzavřeli smlouvu o finančním či operativním leasingu před 30. dubnem, ale vůz jste fyzicky nepřevzali, bude nutné překalkulovat váš splátkový kalendář. V tomto případě se obraťte na příslušného prodejce Vašeho vozu, který má pro vás již připravenu novou smlouvu.“

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků